خبرگزاری کار ایران

شهبازی‌نیا خبر داد:

تدوین نهایی طرح پیشنهادی اسکودا برای ساماندهی قوانین حرفه وکالت

asdasd
کد خبر : ۶۵۳۰۳۹

دومین نشست تخصصی هم‌‌‌‌اندیشی مدیران و فعالان پویش حقوقدانان معترض به طرح موسوم به «پذیرش و آموزش وکالت» با حضور رئیس اتحادیه کانون‌های وکلای ایران روز شنبه گذشته در محل ساختمان اسکودا برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این جلسه ابتدا سعید باقری ضمن ارایه گزارشی از اهم فعالیت‌های پویش گفت: هدف ما در پویش تنویر افکار حقوقدانان، عموم مردم و قوای سه گانه درخصوص معضلات این طرح است که بحمدالله معتقدیم تاکنون موفق بوده‌‌‌ایم.

وی ادامه داد: پویش اینگونه طرح‌‌‌ها را استقلال برافکن و بر ضد حقوق شهروندی و حقوق مردم می‌داند واز این رو مصمم است تا رد کامل این طرح در کمیسیون قضایی مجلس، با تمام پتانسیل‌هایش در میدان باشد.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه متاسفانه موافقان این طرح هدف اصلی را ایجاد اشتغال برای لیسانس‌‌‌‌‌‌‌‌های حقوق بیکار و تخصصی کردن وکالت مطرح می‌کنند،‌ اظهار داشت: اگر هر کس این طرح را دقیق مطالعه کند، می‌‌‌‌بیند که متن آن مخالف اهدافش است و همچنین نکته خطرناک این طرح تنزل سطح علمی کارآموزان و وکلا است چراکه فرمولی در این خصوص گذاشته شده که در آن افراد بتوانند با معدل چهار و پنج، آزمون وکالت قبول شوند و ما می‌‌‌‌‌‌دانیم که هرچه سطح دانش و علم وکلا را کاهش دهیم به نوعی با حقوق مردم بازی می‌کنیم و این آسیب جدی به حقوق شهروندان و مردم است. متأسفانه کسانی این طرح را مطرح کرده‌اند که اساسا هیچ گونه اطلاعی در خصوص نهاد وکالت نداشته‌اند.

باقری ضمن تشکر از تلاش بی‌‌‌‌‌‌شائبه وکلا، حقوقدانان، دانشجویان حقوق و کلیه اعضای پویش تصریح کرد: من می‌دانم که تمامی این فعالیت‌های خودجوش با انگیزه و عشق به کشور و منافع ملی انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و این عزیزان هیچ‌‌‌‌گونه چشمداشتی  ندارند که این جای بسی تقدیر و تشکر دارد.

در ادامه این نشست، مرتضی شهبازی‌‌‌‌‌‌نیا با تشکر از فعالیت اعضای پویش حقوقدانان معترض به طرح مزبور، با ابراز خرسندی از نتیجه برنامه مناظره شبکه یک خاطرنشان کرد: از آقایان طاهری و باقری تشکر ویژه دارم زیرا آنچنان که شایسته نهاد وکالت بود از این حرفه در برنامه مناظره دفاع کردند.

وی افزود: یکی از کارهای ارزشمندی که شما می‌‌‌‌‌‌‌توانید در کنار فعالیت‌های خود داشته باشید این است که از امکاناتی که وجود دارد، استفاده کنید تا بتوانید بسیاری از موارد بنیادین همچون بحث استقلال وکلا، بیمه وکالت، ضرورت الزامی شدن وکیل در برخی دعاوی و غیره را پیگیری و تبیین کنید و آن را در اختیار افراد تصمیم‌گیرنده قرار دهید چرا‌‌‌‌که اغلب افراد به طور مثال وقتی توضیح می‌دهید استقلال وکلا یعنی چه تازه متوجه می‌‌‌‌شوند که مثلاً اگر متهم به جرمی شوند و بخواهند وکیل بگیرند اگر به آنها دیکته کنند که باید یکی از این پنج نفر را انتخاب کنید و آنها هیچکدام را نشناسند، نگران خواهند شد بنابراین پس از اینکه توضیحات برای آنها داده می‌‌‌شود تازه متوجه می‌‌شوند که استقلال وکیل یعنی چه!

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری درخصوص طرح پیشنهادی اسکودا ابراز داشت: طرح پیشنهادی ما در دست تدوین نهایی است و پس از حل شدن چند اختلاف نظر و همچنین واصل شدن نظر کانون‌ مرکز، ان‌شاالله با موافقت اکثریت در دستورکار قرار خواهد گرفت.

شهبازی‌نیا با بیان اینکه در این طرح اتفاقات خوبی خواهد افتاد، عنوان کرد: به طور مثال ورود به نهاد وکالت که معضل بزرگی است و این روزها به یک دغدغه‌ تبدیل شده حل خواهد شد. همچنین یکی از مواردی که در این طرح مدنظر قرار گرفته، عدم ورود بازنشسته‌‌‌‌‌ها به حرفه وکالت است که امروزه یکی از سیاست‌‌‌‌‌‌‌‌های کشور ماست و من شک ندارم که در مجلس درخصوص این طرح همکاری زیادی با ما خواهد شد. 

وی اضافه کرد: درخصوص بازنشستگی اختیاری با توجه به موارد خوبی که در طرح وجود دارد، ان‌شاالله یک عده به صورت اختیاری از حرفه خارج خواهند شد اما درخصوص بازنشستگی اجباری اختلاف‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظر وجود دارد چراکه در رشته‌‌‌‌‌هایی که تعیین صلاحیت در آنها مطرح است، مثل وکالت و نظام مهندسی در همه جای دنیا معمولا بازنشستگی اجباری ندارند و به جای آن سلب صلاحیت دارد بنابراین ما تصمیم داریم در این خصوص اقدامی صورت گیرد که هم به صلاح نهاد وکالت باشد و هم مطابق اصول و اقتضائات این حرفه. 

رئیس اسکودا ادامه داد: همچنین در این طرح بحث الزامی شدن وکالت بیان شده و مکانیزمی طراحی شده که هم افراد در استفاده از وکلا الزام داشته باشند و هم این الزام باعث نشود در انتخاب وکیل مشکل پیدا کنند. 

شهبازی‌نیا با اشاره به دیگر ویژگی‌های طرح اسکودا یادآور شد: یکی دیگر از مواردی که می‌توان به آن اشاره کرد، این است که تلاش شده برای گسترش بازار خدمات حقوقی ماده جدیدی تصویب شود که اگر مورد موافقت قرار گیرد بعضی از مشاغلی که در حال حاضر در اختیار وکلا نیست به نهاد وکالت بر خواهد گشت. 

وی افزود: درخصوص انتخابات هیات مدیره و هیات نظارت بر صلاحیت‌‌‌‌‌ها در این طرح نکات دقیقی پیش‌بینی شده و در نظر است مقامات عمومی مثل دادستان نیز بتوانند اعتراض کنند و اگر اعتراض به صلاحیت شخص خاصی کردند، تنها صلاحیت آن شخص در هیات نظارت مطرح شود اما به طور کلی صلاحیت همه داوطلبان به هیات نظارت نرود.

رئیس اسکودا با یادآوری اینکه یکی دیگر از مواردی که در طرح و در نسخه نهایی آن پیش‌بینی کردیم تخصصی کردن وکالت است به طوری که هر وکیل هر سه سال یکبار باید برای تمدید پروانه خود دوره‌‌‌‌‌هایی را که کانون مربوطه اعلام می‌کند بگذراند، بیان کرد: کانون‌‌‌ها و اتحادیه ملزم هستند زمینه‌های تخصصی شدن را ظرف سه سال فراهم کنند و این تخصصی شدن برعهده خود نهاد وکالت و براساس معیارها و استانداردهای حرفه‌‌‌ای خواهد بود. من مطمئن هستم که اگر به سمت تخصصی شدن برویم خیلی از مشکلات و معضلات کاری حل خواهد شد

شهبازی‌نیا اضافه کرد: به نظر من پروانه وکالت برای وضعیت موجود یک وکیل است و یک وکیل باید از نظر دانش و در حوزه تخصصی خود کاملاً متخصص باشد و بر مواد وقوانین اشراف داشته باشد چراکه اگر اینگونه نباشد حقوق مردم پایمال می‌شود زیرا آنها به تخصص یک وکیل اعتماد می‌کنند. 

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مباحثی که به آن پرداخته‌‌‌ایم، بحث بیمه وکالت است،‌ گفت: شاید یکی از راه‌های کمک به معیشت همکاران جوان و تازه کار باشد کسانی که هنوز ارتباطات لازم را برای کار ندارند به تدریج بر پایه فعالیت‌‌‌‌‌های خود می‌توانند حوزه کاریشان راگسترش دهند و بیمه وکالت در این خصوص راهی برای مبارزه با این محدودیت‌‌‌‌ها است. به این شکل که افراد حق بیمه را به شرکت بیمه‌‌‌‌‌‌گذار می‌‌‌‌دهند که اگر برایشان پرونده‌ای پیش آمد و مشاوره‌‌‌‌ای خواستند بتوانند به وکیل مراجعه کنند و حق‌‌‌‌الوکاله آنها را شرکت بیمه می‌پردازد. 

رئیس اسکودا ادامه داد: در حال حاضر با یک شرکت بیمه در این خصوص به نتیجه رسیده‌‌‌ایم که این شرکت متقاضیان زیادی برای این مبحث دارد. البته در این خصوص از همکاری شرکت‌‌‌های دیگر و پیشنهادات موثر استقبال می‌کنیم.

در ادامه این نشست تخصصی، سهیل طاهری ضمن تقدیر و تشکر از حضور و پشتیبانی شهبازی‌‌‌‌‌نیا و اقدامات مفید و موثر ایشان در جامعه وکالت به خصوص در مقطعی که این نهاد با هجمه‌‌‌‌‌های زیادی مواجه هست، اظهار داشت: پویش حقوقدانان از پتانسیل بالایی برخوردار است و از حضور افراد متخصص و جوان و پر انرژی بهره‌‌‌مند است که بدون هیچ چشمداشتی وقت خود را صرف حمایت از منافع ملی می‌‌‌کنند. پویش آمادگی دارد درخصوص طرح پیشنهادی اسکودا، همکاری لازم را با اتحادیه داشته باشد. در حال حاضر اولویت اول پویش حقوقدانان، رد طرح پذیرش و آموزش وکالت در کمیسیون قضایی مجلس و اولویت دوم پویش تصویب طرح پیشنهادی اسکودا در مجلس است که امیدواریم ان‌شاالله با اتحاد و همدلی جامعه حقوقی کشور، این دو اولویت، به نفع مردم و کشور محقق گردد.

لازم به ذکر است در این نشست، مدیران و فعالان پویش حقوقدانان، به بحث و تبادل‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظر تخصصی حول موضوعاتی چون استقلال کانون‌های وکلا، خلاها و نواقص قانونی حرفه وکالت، برخی معضلات صنفی، مصونیت وکیل، الزامی شدن وکالت، تخصصی شدن وکالت و بیمه وکالت پرداختند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز