خبرگزاری کار ایران

تصویب کلیات طرح اصلاح قانون جامع انتخابات در کمیسیون شوراها

asdasd
کد خبر : ۶۵۲۹۱۰

کلیات طرح اصلاح قانون جامع انتخابات در کمیسیون شوراها تصویب شد.

 به گزارش ایلنا، با توجه به موضوعات مطرح شده در جلسه غیرعلنی امروز مجلس و تاکیدات لاریجانی در خصوص وضعیت اقتصادی کنونی کشور، کمیسیون شوراها چهار گروه تشکیل داد تا در حوزه داخلی و شوراها راهکار ارایه کند.

تشکیل ۴ گروه تخصصی برای بررسی وضعیت اقتصادی اخیر

گروه «اختیارات و وظایف استانداران» به ریاست احمد علیرضابیگی و عضویت ابوالفضل ابوترابی و محمد محمودی شاه نشین، گروه «سرمایه‌گذاری و معیشت» به ریاست شهاب‌الدین بیمقدار و عضویت ناصر شریفی و بیت الله عبداللهی، گروه «احزاب و امنیت داخلی و مرزها» به ریاست قاسم میرزایی نیکو و عضویت عبدالرضا هاشم‌زایی و سیدحمیدرضا کاظمی و گروه «برنامه‌ریزی بحران‌های کوتاه‌مدت» به ریاست پروانه مافی و عضویت علی جلیلی و اصغر سلیمی تشکیل شد.

تصویب کلیات طرح اصلاح قانون جامع انتخابات

در ادامه کلیات طرح اصلاح موادی از قانون جامع انتخابات مطرح و تصویب شد. پیش از این سه طرح اصلاح قانون ارایه شده بود که هر سه مورد ادغام و در کارگروهی مشکل از مرکز پژوهش‌های مجلس، نمایندگان و وزرات کشور، وزارت اطلاعات، مرکز پژوهش‌های شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفته بود.

 این طرح شامل ۱۰ فصل و ۳۹ ماده است و در جلسه امروز ماده یک طرح مبنی بر اصلاح ماده چهار قانون جامع انتخابات نیز مورد بررسی و تصویب قرار گرفت. بر اساس اصلاح صورت گرفته؛ «در صورتی که انتخابات یک یا چند حوزه انتخاباتی باطل یا متوقف شود و به هر نحوی مانع انتخاب نماینده گردد، انتخابات مجدد در انتخابات میان دوره‌ای و همزمان با یکی از انتخابات در اصل ۶ قانون اساسی، برگزار می‌شود.»

بر اساس تبصره این ماده مذکور؛ «چنانچه تعداد نمایندگان مجلس کمتر از چهار پنجم نمایندگان گردد و بیشتر از یک سال به پایان دوره نمایندگی باقی باشد، وزارت کشور ظرف مدت ۵ ماه از اعلام آن باید توسط مجلس با هماهنگی شورای نگهبان، انتخابات را در حوزه‌های مربوطه برگزار کند.»

در ادامه تبصره آمده است؛ «در انتخابات میان دوره ای کسانی حق رای دارند که در انتخابات قبلی همان حوزه رأی داده باشند و یا در هیچ حوزه‌ انتخابات شرکت نداشته باشند و رأی نداده باشند.


 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز