خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌و‌گو با ایلنا:

ارتباط با نخبگان و نهادهای تصمیم‌ساز آمریکا برقرار شود/ ظریف توانست با منطق بر جان‌کری تاثیر بگذارد/ رد نکردن مذاکره توپ را به زمین ترامپ می‌اندازد

asdasd
کد خبر : ۶۵۲۲۱۷

مدیرکل اسبق وزارت امور خارجه گفت: باید بتوانیم به طریق دیپلماتیک که نه نشان از ضعف باشد و نه نشان از ذوق‌زدگی، باب مذاکرات را با ایالات متحده باز نگه داریم.

جاوید قربان اوغلی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا در پاسخ به این سوال که آیا اکنون که ارتباط ایران و آمریکا حتی در خصوص توافق هسته‌ای در سطح وزرای امور خارجه هم قطع شده است، نیازی به برقراری رابطه با بدنه سیاسی این کشور وجود دارد یا خیر، گفت: بنده معتقد هستم نه تنها دستگاه دیپلماسی باید ارتباطش را با بدنه سیاسی مخالف ترامپ حفظ کند بلکه ارتباطات با همه NGO ها و حتی ایجاد لابی در میان نخبگان و روشنفکران و نهادهای تصمیم‌ساز و مطالعاتی مفید است و باید در دستور کار قرار بگیرد.

این دیپلمات پیشین افزود: ما پس از ورود ترامپ به کاخ سفید، دچار غفلت شدیم و ارتباطاتی که داشتیم و می‌توانست تاثیرگذار باشد را کنار گذاشتیم. ما باید حتی پیش از انتخابات آمریکا با پیش‌بینی این موضوع که احتمال دارد ترامپ پیروز انتخابات باشد، لابی‌های خود را آغاز می‌کردیم.

وی ادامه داد: برخی کشورهای همسایه ما که اکنون به ترامپ نزدیک شده‌اند در زمان انتخابات در اردوگاه هیلاری کلینتون بودند اما زمانی که ورق برگشت، با هوشیاری به جبهه رییس‌جمهور جدید پیوستند. 

قربان اوغلی گفت: آقای ظریف توانست با استدلال و منطق و به صورت حقوقی روی فردی مثل جان کری اثر بگذارد به شکلی که وی همچنان حامی مذاکره با ایران است بنابراین ظریف می‌تواند روی سایر مقامات و تصمیم‌سازان ایالات متحده هم تاثیر بگذارد.

وی افزود: من تابستان گذشته که اجلاس 1+5 در حاشیه نشست سازمان ملل برگزار شد، در ایمیلی به وزیر امور خارجه پیشنهاد دادم ملاقاتی با رکس تیلرسون وزیر امور خارجه وقت ایالات متحده که موافق توافق هسته‌ای بود، داشته باشند. 

سفیر اسبق کشورمان در آفریقای جنوبی همچنین در خصوص اینکه برخی عدم اطمینان به دولت جدید آمریکا را دلیلی برای رد مذاکره عنوان کرده‌اند، گفت: در زمینه سیاست بحث اطمینان وجود ندارد و اگر مبنا را بر اطمینان بگذاریم، قطعا به نتیجه نمی‌رسیم. شما باید وارد میدان شوید و پنجه در پنجه بیندازید تا نتیجه مورد قبولتان حاصل شود؛ چراکه در دنیای سیاست تنها مسئله منافع ملی مطرح است. 

وی افزود: باید بدانیم که اولین گام برای حل اختلافات مذاکره است و در غیر این صورت باید به سمت درگیری و جنگ برویم که قطعا این جایگزین با بهانه عدم اطمینان به ترامپ قانع‌کننده نیست. ما باید بتوانیم به طریق دیپلماتیک که نه نشان از ضعف باشد و نه نشان از ذوق‌زدگی، باب مذاکرات را با ایالات متحده باز نگه داریم.

قربان اوغلی گفت:‌ رد نکردن این پیشنهاد توپ را به زمین ترامپ می‌اندازد. ما باید بدانیم که در حال حاضر با  حرف‌های رییس‌جمهور آمریکا تا چه میزان در مسائل اقتصادی دچار مشکل می‌شویم. باید همان‌گونه که در برجام عاقلانه عمل کردیم و الان همه دنیا می‌داند ما به تعهداتمان پایبند هستیم، در این مورد هم عاقلانه عمل کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز