خبرگزاری کار ایران

تاجیک در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح کرد؛

نباید در تله بازی‌های روانی ترامپ گرفتار شویم/ ظرفیت ملاقات و مذاکره بین ایران و آمریکا در سطح روسای‌جمهور وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۶۵۱۰۲۴

یک دیپلمات سابق کشورمان تاکید کرد: ظرفیت ملاقات و مذاکره بین ایران و آمریکا مخصوصا در سطح روسای جمهور به دلیل سیاست، شخصیت، رویکرد، علائق، اهداف و تعلقات خاطر ترامپ فعلا وجود ندارد

نصرت‌‌‌‌‌الله تاجیک در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به صحبت‌های دونالد ترامپ برای مذاکره بدون پیش‌‌‌‌شرط با ایران و تناقض این صحبت‌ها با سخنان مارک پمپئو گفت: اولا خیلی نمی‌توان به کلمه تناقض تکیه کرد زیرا اگر بخواهیم دقیق شویم و از منظر لغت‌شناسی به این دو مطلب نگاه کنیم، ترامپ در زمینه دیدار صحبت کرد و پمپئو در زمینه مذاکره و این دو مقوله متفاوت هستند. ثانیا صحبتی که ترامپ در حاشیه ملاقات با نخست وزیر ایتالیا در خصوص کم کردن تنش‌ها با ایران مطرح کرد، جنبه‌های مختلفی دارد؛ یک زمانی هست که ما می‌خواهیم سیاست‌های توصیفی را دنبال کنیم یا زمانی می‌‌‌‌خواهیم برای دولت ایران نسخه‌‌‌پیچی کنیم. اینها منظرهای متفاوتی می‌‌‌تواند داشته باشد.

نباید در تله‌ بازی‌های روانی ترامپ گرفتار شویم 

وی با بیان اینکه از منظر توصیفی ما در دو سال گذشته، تقریبا شخصیت و نوع بازی ترامپ را شناخته‌‌‌‌‌ایم که چگونه با افکارعمومی بازی می‌‌‌کند و چگونه سیاست‌‌‌های خودش را مخصوصا در افکارعمومی، فضای مجازی و از سوی رسانه مدیریت کرده و پیش می‌‌‌برد و ما نباید در تله این بازی‌های روانی گرفتار شویم، اظهار داشت: از همان زمانی هم که این خبر مخابره شد، بسیاری از تحلیلگران منتظر بودند که یک حاشیه یا یک تکمله‌‌‌‌ای از سوی تیم دیپلماسی ترامپ زده شود که چند ساعت بعد آقای پمپئو مواردی را مطرح کرد.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: اگر ما بخواهیم درخصوص اصل مذاکره صحبت کنیم، طبیعتا مذاکره باید بدون پیش‌‌‌‌‌شرط باشد؛ چه از سوی ایران و چه از سوی آمریکا؛ ولی نکته‌ای را باید اشاره کنم و آن، این است که آمریکایی‌‌‌‌ها واقعا یک تیم دیپلماتیک مستقر و منسجمی ندارند.

وزارت امور خارجه آمریکا در پرتو اقدامات ترامپ وزنه زیادی ندارد

ظرفیت ملاقات میان ایران و آمریکا در سطح روسای جمهور فعلا وجود ندارد 

تلقی ترامپ از شرایط ایران نادرست است

تاجیک با تاکید بر اینکه وزارت امور خارجه آمریکا در پرتو اقدامات ترامپ وزنه زیادی ندارد، تصریح کرد: بیشتر خود ترامپ و حلقه‌‌‌‌ای از یارانش تحرکات دیپلماتیک را ساری و جاری و مدیریت می‌کنند و کمتر نهادهای مطالعاتی و دانشگاهی و دستگاه عامل دیپلماسی آمریکا در سیاست خارجی و جریانات بین‌المللی نقش دارند. مخصوصا نوع عملکرد و کارکرد رسانه‌‌‌ای ترامپ به گونه است که به تیم دیپلماتیک آمریکا اجازه بروز و ظهور نمی‌‌‌‌دهد که موارد را به صورت مطالعه شده، دقیق و طراحی شده دنبال کند. بنابراین در پس هر اقدام ترامپ ناچار به صدور یک اصلاحیه می‌‌‌شود.

وی افزود: نکته دوم هم این است که ظرفیت ملاقات و مذاکره بین ایران و آمریکا مخصوصا در سطح روسای جمهور به دلیل سیاست، شخصیت، رویکرد، علائق، اهداف و تعلقات خاطر ترامپ فعلا وجود ندارد چراکه تلقی ترامپ از شرایط ایران نادرست است و فکر می‌‌‌کند ایران اکنون به دلیل مشکلات داخلی در موضع ضعف قرار دارد و با پیشنهاد وی ایران تن به مذاکره می‌‌‌دهد.

دلیل نمی‌‌‌شود سطح مذاکره را به آن گونه‌‌ای که ترامپ می‌‌خواهد طراحی کنیم 

تاجیک اضافه کرد: ایران به دلیل این مشکل نمی‌تواند حاضر به مذاکره با یک دولت غیرقابل اعتمادی باشد یعنی هم بحث ترامپ از بحث آمریکا جداست و هم ترامپ به دلیل شخصیت و اهدافش کارکرد متفاوتی دارد. اینکه ما با یک دولت و شخص مستقر و قابل اطمینان به دلیل انجام تعهداتش بتوانیم مذاکره کنیم - که باید بکنیم - یک بحث است و اینکه ترامپ با اهداف غیرشفاف به دنبال منفعل کردن ایران است، بحث دیگر است.

وی با بیان اینکه تلقی ترامپ از ایران نشان از عدم شناخت روحیه و روانشناسی ایرانی دارد، خاطرنشان کرد: ممکن است برخی تحلیل کنند که حداقل این مذاکره باعث زمان خریدن می‌‌‌‌شود یا در حقیقت به نوعی اهرم را از دست ترامپ می‌‌‌‌گیرد تا نتواند علیه ما ایجاد اجماع کند که این تحلیل درستی است اما دلیل نمی‌‌‌شود سطح مذاکره را به آن گونه‌‌ای که ترامپ می‌‌خواهد طراحی کنیم و در زمین او بازی کنیم و به دنبال او کشانده شویم.

هدف‌مان در مذاکرات دیپلماتیک می‌تواند بی‌خطر کردن ترامپ و اهدافش باشد

این دیپلمات سابق کشورمان با بیان اینکه ما دو سیاست را در دو سطح علنی و پنهانی داریم، ابراز داشت: در سطح علنی و سطح رسانه ممکن است یک سیاست را اتخاذ کنیم و در سطح پنهانی و مذاکرات دیپلماتیک باید هدف‌مان به سمت بی‌‌‌ضرر و بی‌‌خطر کردن ترامپ و اهدافش باشد و نگذاریم او از اهرام‌‌‌هایش برای اجماع‌‌‌سازی علیه ایران استفاده کند. 

تاجیک با تاکید بر اینکه حرفی که ترامپ برای مذاکره با ایران زد، اهداف متفاوتی می‌‌تواند داشته باشد، عنوان کرد: ترامپ به دنبال این است که دائم در رسانه‌‌‌ها باشد،؛ به دنبال این است که به طرفدارانش در آمریکا بگوید من به برنامه و قول‌‌‌هایی که به شما دادم، عمل کردم و درصدد است تمام میراثی که از آقای اوباما به جا مانده چه در صحنه داخلی و چه در صحنه خارجی از بین ببرد و همچنین در تلاش است که بتواند رای‌‌‌دهندگانش را پشت سر خودش نگه دارد تا بتواند هم این دوره را به انتها برساند و هم به رای‌‌‌آوری دور دوم نیز امیدوار باشد.

سیاست ما باید گرفتن اهرم‌های ترامپ باشد

وی ادامه داد: اما از منظر نسخه‌‌‌پیچی باید اذعان کنیم که ما به دلیل مشکلاتی که در اجرای کامل برجام داریم و طراحی‌هایی که کرده‌‌ایم، برجام را بدون آمریکا هم باید حفظ کنیم و در کار با قدرت‌‌‌های بزرگ مخصوصا روسیه،‌ چین و اروپا بتوانیم مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را حل کنیم.

سفیر اسبق ایران در اردن یادآور شد: بهتر است سیاستی را در پیش بگیریم که نه تنها از رودروریی با ترامپ پرهیز کنیم بلکه اهرم‌های او را نیز از دستش بگیریم تا نتواند اهرم‌های ما را از دستمان بگیرد و به پشت سر خود بکشاند. 

 مشکلات این مقطع ما با آمریکا بیشتر مسائل خاورمیانه است

ایران در خاورمیانه دست بالا را در مقابل آمریکا دارد

تاجیک با اشاره به اعلام موضع سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص این صحبت‌‌‌ها بیان کرد:‌ سخنگوی وزارت امور خارجه گفته است ما به دلیل بی‌‌‌اعتمادی به ترامپ آمادگی و علاقه مذاکره با ترامپ را نداریم و این موضع درستی است که در سطح علنی مطرح شده چراکه ترامپ فکر می‌‌‌کند ما به دلیل مشکلات داخلی حاضر هستیم که به هر نوع مذاکره‌‌‌ای تن بدهیم.

وی با بیان اینکه دلیل اصلی مشکلات این مقطع ما با آمریکا بیشتر مسائل خاورمیانه است، گفت: علیرغم اینکه بعضی‌‌ها فکر می‌‌‌کنند ما در موضع ضعف حاضر به مذاکره با آمریکا هستیم، ما در مسائل خاورمیانه نه تنها موضع ضعف نداریم بلکه دست بالا را داریم و این ترامپ است که در خاورمیانه دستش خالی است و این مدخل مناسبی برای مذاکره بین ایران و امریکا به صورت مستقیم و دور شدن از واسطه‌‌‌ها حتی روسیه است.

خالی بودن دست ترامپ در سوریه موجب حرکت او برای مذاکره با ایران می‌شود

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه ترامپ به دلیل اینکه دستش در سوریه خالی است، ناچار است به سمت مذاکره با ایران حرکت کند، تصریح کرد: بنابراین ما الان با توجه به ظرفیت و اهداف ترامپ این ظرفیت و این زمینه را برای مذاکره حداقل در سطح روسای جمهور دو کشور نداریم ولی زمینه‌‌‌های تداوم کار با آمریکا و تداوم دیپلماسی و برقراری یک دیالوگ و آماده کردن زمینه برای روابط در سطح مناسب مخصوصا دو وزیر امور خارجه موجود است به این دلیل که آمریکایی‌‌‌ها به ما نیاز دارند و ما هم برای جلوگیری از اجماع‌‌‌سازی علیه خودمان نیاز داریم یک سطح مناسبی از روابط دیپلماتیک را طراحی کنیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز