خبرگزاری کار ایران

واکنش سناتورها به مذاکره بدون پیش‌شرط آمریکا با ایران/ انتقاد از تناقض میان حرف‌های ترامپ و پمپئو

asdasd
کد خبر : ۶۵۰۶۴۰

درحالی که روز گذشته رییس‌جمهور آمریکا تغییر لحن آشکاری در مقابل ایران نشان داد و گفت که حاضر است بدون پیش‌شرط پای میز مذاکره با ایران بنشیند، برخی مقامات دولت آمریکا شروطی را برای این مذاکره مطرح کردند. از سویی دیگر سناتورهای آمریکایی هم به این پیشنهاد واکنش نشان دادند.

به گزارش ایلنا، در پی درخواست رییس‌جمهور آمریکا برای دیدار بدون پیش‌شرط با مقامات ایرانی، روزنامه بریتانیایی «گاردین» نوشت: این ابتکار عمل به ظاهر خودجوش «دونالد ترامپ»، تغییر قابل توجهی در لحن برخورد او با ایران بعد از تشدید لفاظی‌ها میان دو کشور بوده است. 

بر اساس این گزارش «مایک پومپئو» در اظهارنظری متناقض با رییس خود، لیستی از پیش‌شرط‌ها را برای دیدار با مقامات ایران مطرح کرد. 

وی روز دوشنبه به «سی ان بی سی» گفت: اگر ایرانی‌ها تغییرات بنیادینی در نحوه رفتار با مردمشان نشان دهند، رفتارهای بدخیم‌شان را کاهش دهند و بپذیرند که وارد یک توافق هسته‌ای دیگر شوند که واقعا به منع گسترش سلاح بی‌انجامد، رییس جمهور ما گفته که آماده نشستن و مذاکره کردن با آنهاست. 

«گرت مارکویس» سخنگوی شورای امنیت ملی رییس‌جمهور آمریکا هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: «آمریکا تحریم‌ها را برنخواهد داشت یا روابط دیپلماتیک و تجاری را تا زمانی که تغییرات محسوسی در سیاست‌های تهران رخ ندهد از سر نخواهد گرفت. تا آن زمان اگر تغییری در رفتار این رژیم روی ندهد، اعمال تحریم‌ها رو به رشد و دردناک‌تر خواهد بود.»

بر اساس گزارش «گاردین»، «حمید ابوطالبی» مشاور رییس‌جمهور ایران هم شرایط ایران را برای دیدار با «ترامپ» شرح داده و گفته: او باید به ملت بزرگ ایران احترام بگذارد و به توافق هسته‌ای برگردد و دشمنی‌ها را کاهش دهد. 

«گاردین» نوشت: ترامپ خود را یک مذاکره‌کننده قهار می‌داند که در مذاکرات رو در رو با همتایانش موثرتر ظاهر می‌شود. او دیدار با «کیم جونگ اون» و «ولادیمیر پوتین» را مثالی برای این توانایی خود می‌داند . هر دو دیدار در محافل داخلی آمریکا با انتقاد هر دو حزب مسلط مواجه شده و منتقدان معتقدند هیچ پیشرفت محسوسی رخ نداده است. 

بر اساس این گزارش، آمادگی ظاهری ترامپ برای مذاکره با ایران، یک هفته بعد از تهدید آشکار او علیه این کشور که گفته بود در صورت تهدید آمریکا با تبعات بدی روبه رو خواهند شد مطرح شده است.  او پس از چندی این تهدیدهای خود را کنار گذاشته و گفت دولتش آماده است با ایران پای میز  مذاکره برگردد. 

به گزارش این روزنامه بریتانیایی، واکنش‌ها به این درخواست ترامپ ترکیبی از استقبال و انتقاد میان سناتورهای هر دو حزب در مجلس نمایندگان بود. 

سناتور «دیان فین اشتاین» گفته: «من فکر می‌کنم این ایده خوبی است.»

«باب کورکر» نماینده جمهوری‌خواه و رییس کمیته روابط خارجی مجلس سنا هم گفت: «این تغییر رویه، خوب است؛ اما تا زمانی که آنها بخواهند درباره تبدیل شدن به یک کشور عادی در آینده صحبت کنند.»

«باب منندز» دیگر سناتور دموکرات آمریکایی هم گفت: «این یک دستور العمل برای یک نتیجه بد دیگر است. این همان رویه در مورد کره شمالی است. بدون پیش‌شرط و بدون آمادگی. ما امروز چه داریم؟ "کیم جونگ اون" از یک شخصیت منفور جهانی، به یک سیاست‌مدار مشروع تبدیل شده است»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز