خبرگزاری کار ایران

ذوالفقاری مطرح کرد:

جزییات پرداخت ارز به زائران اربعین/ تلاش برای بازگشایی مرز خسروی

asdasd
کد خبر : ۶۴۹۵۳۵

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور با بیان اینکه زائران اربعین معادل ریالی ارز را پرداخت می‌کنند، تاکید کرد: پس از پرداخت مبلغ ریالی ارز مصوب در ایران، بانک مرکزی ارز را براساس قیمت رسمی تعیین و در اختیار زائران قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین ذوالفقاری در جلسه هماهنگی ستاد اربعین در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از نظر زیرساخت‌های اربعین وضعیت قابل قبولی را در کشور عراق داریم، گفت:‌ مهمترین موضوع که در بحث اربعین مورد توجه ستاد اربعین بود بحث تعیین ارز مسافرتی برای زائران است. در همین زمینه، جلساتی را با بانک مرکزی برگزار کرده و به این جمع‌‌‌‌بندی رسیدیم که آنچه زائران باید پرداخت کنند براساس نرخ رسمی ارز در ایران است.

وی با بیان اینکه زائران اربعین معادل ریالی ارز را پرداخت می‌کنند، اظهار داشت: پس از پرداخت مبلغ ریالی ارز مصوب در ایران، بانک مرکزی ارز را براساس قیمت رسمی تعیین و در اختیار زائران قرار می‌دهد. ما تلاش می‌کنیم هزینه‌ اضافه‌‌‌ای به مسافران اربعین وارد نشود. 

معاون وزیر کشور درخصوص بیمه زائران نیز تصریح کرد: در سنوات گذشته تلاش می‌کردیم مبلغ بیمه زائران کاهش پیدا کند. در سال جاری نیز با همکاری مسئولان در سازمان حج و زیارت و دیگر بخش‌ها از جمله هلال احمر تلاش داریم تا ضمن حفظ سقف خدمات بیمه‌ای مبلغ دریافتی را نسبت به سنوات گذشته کاهش دهیم البته به دنبال سازوکاری هستیم که زائران با بیمه نامه به سفر اربعین اقدام کنند چراکه در سال گذشته نیمی از زائران بیمه داشتند و نیمی دیگر فاقد بیمه اقدام به انجام این سفر کرده بودند و متاسفانه تعداد افرادی که در عراق فاقد بیمه بوده و دچار مشکل شده بودند زحماتی را برای ستاد اربعین در عراق ایجاد کرد.

ذوالفقاری درباره صدور ویزای زائران اربعین نیز خاطرنشان کرد: همانند سنوات گذشته دفاتری را در ایام مورد نظر اضافه خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم تا ویزاها به صورت انفرادی صادر شده و عنوان ویزای اربعین را دیگر نداشته باشد. سال گذشته ویزای انفرادی باعث شد که مشکلات زائران بسیار کمتر شود لذا امسال تاکید داریم ویزا برای زائران به صورت انفرادی صادر شده و با هماهنگی‌هایی که انجام می‌دهیم قصد دارید عنوان اربعین را نیز از آن برداریم و ویزا با یک مدت اعتبار قانونی برای زائران به صورت انفرادی صادر می‌شود. 

وی درخصوص تمهیدات امنیتی برای اربعین نیز ابراز داشت: در داخل کشور به طور مستقیم مسئول تامین امنیت برعهده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است و کمیته‌ای در این زمینه تشکیل شده و کار خود را آغاز کرده است. تدارک بیشتری در همین خصوص آماده است. در سال گذشته با وجود افزایش کنسول‌ها برخی افراد خارج از مسیر قانونی اقدام به سفر اربعین کرده بودند و از مرزهای غیرمجاز وارد عراق شده بوده و با مشکلاتی مواجه شده بودند.

رئیس ستاد اربعین با بیان اینکه امسال نیز به شعاع مناسب بودجه تخصیص داده شده تا انسداد مرز در مرز مهران تا مبادی ورودی انجام شود تا بتوانیم ورود و خروج‌ها را کنترل کنیم و فردی خارج از مسیر عبور و مرور نداشته باشد، عنوان کرد: هنوز در آنجا پاکسازی‌ها به طور کامل انجام نشده و ممکن است انفجار مین صورت گیرد و مشکلاتی برای آنها به وجود آید.

ذوالفقاری افزود: همچنین افرادی که اقدام به ورود غیرمجاز به داخل مرز عراق می‌کنند، مجازات‌های سنگینی در انتظار آنها است لذا ما امسال در بخش زیادی از مرز مهران انسداد مسیر قرار می‌دهیم تا کسی به صورت غیرقانونی ورود و خروج نداشته باشد.

وی با بیان اینکه کارهای زیرساختی به سرعت انجام شده و ما پیش بینی می‌‌کنیم چهار بانده کردن محور ایلام به مهران ۹۷ درصد مسیر پیشرفت داشته باشد، یادآور شد: کمتر از دو الی سه درصد باقی می‌ماند که ممکن است به دلیل زمان‌بر بودن این دو الی سه کیلومتر باقی مانده و راه دسترسی نیز برای آن تدارک دیده شده تا در صورت ازدیاد خودروها و ترافیک بتوانیم از آن مسیر جانبی استفاده کرده و پاسخگو باشیم.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور درخصوص مبادی ورودی عراق بیان کرد: در حال حاضر سه مرز قطعی برای ورود به عراق داریم. البته در حال تلاش هستیم تا مرز شیلات در دهلران را نیز بازگشایی کنیم و در صورتی که دولت عراق برای عبور و مرور زائران از این مرز هماهنگ شود، این مرز بازگشایی شده و حتی اگر تعداد معدودی از افراد از این مرز رفت و آمد کنند به کاهش حجم زائران در مرز مهران کمک خواهد کرد و کار مثبتی صورت گرفته است. 

ذوالفقاری با بیان اینکه درخصوص مرز خسروی نیز سال گذشته هم ایران و هم عراق به دنبال بازگشایی آن بودیم اما به دلایل امنیتی این کار صورت نگرفت، گفت: در حال حاضر نیز جلساتی در عراق تشکیل شده و مسئولان عراقی از منطقه بازدید کردند و تلاش‌شان این است که اگر مطمئن باشند مسیر و منطقه مشکل ناامنی برای زائران ایجاد نمی‌کند قطعا این مرز نیز بازگشایی می‌شود. 

وی اضافه کرد: اگر چنانچه بنا به ملاحظات امنیتی مشکلاتی وجود داشته باشد قطعا باید دید شرایط در آینده چگونه خواهد بود اما ما پیگیر بازگشایی این مرز نیز هستیم و امیدواریم بتوانند زمینه را برای بازگشایی این مرز نیز مسئولان عراقی فراهم کنند.

رئیس ستاد اربعین به تفاهم‌نامه هماهنگی بین ایران و عراق اشاره کرد و اظهار داشت: برای جلوگیری از بالا رفتن قیمت اجاره زمین برای برپایی موکب‌‌‌‌ها بهتر است از کانال استاد عراق وارد شویم و براین اجاره زمین مکه پا در اقداماتی انجام دهیم که حالت رقابت در عراق ایجاد نشود. 

ذوالفقاری با تاکید بر اینکه اقداماتی که در عراق از سوی ستاد اربعین ایجاد می‌شود صرفاً برای کاهش بار بر دوش ملت عراق است، تصریح کرد: هر جا ضرری برای ارتباط بین مردم ایران و مردم عراق وارد کند، آن اقدامات را تغییر می‌دهیم. ما اصرار داریم که از افتخار تاریخی ملت عراق که میزبانی میزبانی از زائران اربعین صیانت کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز