خبرگزاری کار ایران

افق‌های تازه در حوزه توسعه فناوری‌های اطلاعات در سازمان قضایی نیروهای مسلح

asdasd
کد خبر : ۶۴۹۱۴۶

در حالی برنامه چهارم توسعه قضایی بر تکمیل و روزآمد کردن بهره‌برداری از فناوری‏‌های نوین در قوه قضاییه تاکید دارد که سازمان قضایی نیروهای مسلح با راه‌اندازی سامانه نظارت بر پرونده‌های مهم، پیگیری الکترونیک ارجاعات و توسعه فناوری‌های اطلاعات در این مسیر پیش‎رو بوده است.

به گزارش ایلنا، توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، ارتقاء وضعیت دادرسی، تسهیل دسترسی به مراجع و خدمات قضایی بخشی از هدف‌گذاری تعیین شده در برنامه چهارم توسعه قضایی در راستای تحقق عدالت الکترونیک بود، پیش از این، قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه و قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی اجتماعی کشور نیز بر مقولاتی همچون ارتقاء دادرسی، تسهیل دسترسی جامعه به رسیدگی عادلانه، اصلاح و تنقیح قوانین و مقررات مرتبط با قوه قضائیه، گسترش فرهنگ حقوقی قضایی جامعه، حاکمیت قانون و سلامت اداری تمرکز داشته است.

از طرفی به هنگام تدوین متن برنامه پنج ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران و سیاست‌های کلی قضایی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد بر تکمیل و روز آمد کردن بهره‌برداری از فناوری‌‌های نوین در فرایند دادرسی تاکید شد.

از آنجایی که رشد تکنولوژی و فناوری‌های روز، تسهیل و تسریع امور بشر را در پی داشته است، دستگاه قضایی نیز با بهره‌گیری از این تکنولوژی‌ها برآن است تا ضمن سرعت بخشیدن به کار، کاهش هزینه ها، شفافیت امور، راحتی کار برای ارباب رجوع دادگستری را محقق کند که در این میان سازمان قضایی نیروهای مسلح اقدامات موثری در دستور کار داشته و آن‌ها را به همت اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات به سرانجام رسانده است که از اهم این اقدامات در سال گذشته می‌‎توان به طراحی سامانه توزیع نظام ارجاع، طراحی پرتال هوشمند درون‌سازمانی، افزایش کمیت و کیفیت ارائه خدمات، کاهش زمان فعالیت، پیگیری الکترونیک ارجاعات، راه‌اندازی سامانه نظارت بر پرونده‌های مهم و... اشاره کرد.

راه‌اندازی سامانه هوشمند ویژه حضور و غیاب کارکنان موسوم به «سمت» به گونه‌ای بوده که تمامی کار طراحی و اجرای آن توسط متخصصان سازمان قضایی نیروهای مسلح صورت گرفته است؛ همچنین نظارت و رصد لحظه‌به‌لحظه وضعیت منابع سخت‌افزاری و کاربران رایانه که از طریق سامانه مدیریت منابع سخت‌افزاری صورت می‌گیرد از جمله این اقدامات است.

طراحی سامانه توزیع نظام ارجاع که این سامانه با الگوبرداری از سیستم CRM – مدیریت ارتباط با مشتری- با هدف بهبود مستمر فرآیندها طراحی‌شده که مزایای بسیاری از جمله: توزیع مناسب و هوشمند ارجاعات، افزایش کمیت و کیفیت ارائه خدمات، کاهش زمان فعالیت، پیگیری الکترونیک ارجاعات، کنترل میزان زمان انجام فعالیت‌ها و سنجش کیفیت و میزان رضایت اجرای فعالیت را در پی دارد.

از دیگر برنامه‎ها طراحی پرتال هوشمند درون‌سازمانی با هدف توزیع‌شدگی مناسب کلیه سامانه‌های طراحی‌شده سازمان است که از مهم‌ترین مزایای آن می‌توان به ورود به سامانه‌های مختلف با یک کاربری، سهولت در اطلاع‌رسانی و ارسال پیام‌های برخط، کاربرپسندی بیشتر و افزایش امنیت کاربران اشاره کرد.

همچنین راه‌اندازی سامانه نظارت بر پرونده‌های مهم، سامانه مانیتورینگ اعلام حریق، پایش پهنای باند و راه‌اندازی دیتاسنتر، بازدید و رفع مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری استان‌ها، آموزش مستمر کاربران و برگزاری جلسات مستمر با مراکز دانش‌بنیان و معاونت آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه از دیگر اقدامات سازمان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بوده است.

از دیگر سو با توجه به تاکیدات رئیس قوه قضاییه مبنی بر مبارزه و برخورد قاطعانه با مفسدین اقتصادی سازمان قضایی نیروهای مسلح طراحی سامانه‌های «سما» و «سجاد» به‌منظور رصد پرونده‌های جرایم اقتصادی را در دستور کار خود قرار داده است.

سامانه سما برای مدیریت شکلی پرونده و سامانه سجاد دارای قابلیت‌هایی از جمله نمایش اطلاعات هویتی و مشخصات متهمان و وابستگان، قابلیت نمایش اموال غیرمنقول متهمان وکالتاً و اصالتاً و نمایش پرینت حساب‌های بانکی متهمان و وابستگان است.

به دلیل امکان استفاده به‌صورت آفلاین و بدون نیاز به وب و شبکه و امکان ذخیره‌سازی فایل‌های پیوست، مستقل از فایل اجرایی، این نرم‌افزار از امنیت بالایی برخوردارند، ضمن آنکه تعریف و افزودن افراد به‌صورت درختواره، تخصیص افراد به هر شرکت، جستجوی پیشرفته و قابلیت بارگزاری فایل‌های مختلف با فرمت‌های گوناگون، از دیگر قابلیت‌های نرم‌افزارهای طراحی شده است.

انتظار می‎رود تجهیزات و امکانات کافی برای برای اجرا و توسعه سامانه‌هایی از این دست از سوی متولیان امر به قوه قضاییه اختصاص یابد تا تحقق و اجرایی شدن کامل پروژه‎ها، افزون بر پیشگیری از وقوع جرم، تضمین حقوق شهروندی و تکریم ارباب رجوع، رضایت‌مندی عمومی به قوه قضاییه افزایش یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز