خبرگزاری کار ایران

عراقچی در دهلی‌نو:

اراده کافی در دولت هند برای استمرار همکاری‌های بین تهران و دهلی‌نو وجود دارد/ وجود تحریم‌ها و برجام همزمان امکان‌پذیر نیست

asdasd
کد خبر : ۶۴۵۲۲۰

پانزدهمین دور گفت‌وگوهای سیاسی ایران و هند در جریان سفر اخیر معاون وزیر امور خارجه ایران به دهلی‌نو برگزار شد.

به گزارش ایلنا، سیدعباس عراقچی در دیدارهای جداگانه‌‌‌ای با ویجی گوکله، قائم مقام وزارت امور خارجه هند و ام‌جی اکبر، وزیر مشاور در وزارت امور خارجه هند مهمترین تحولات منطقه و گسترش مناسبات و روابط دوجانبه را بررسی کردند.

در این گفت‌وگوها آخرین تحولات مربوط به برجام و چگونگی استمرار همکاری‌های دو کشور پس از خروج آمریکا از این توافق مورد بحث و بررسی قرار گرفت. طرفین برجام را دستاورد مهم دیپلماسی و متعلق به کل جامعه بین‌المللی دانسته و بر ضرورت پایبندی همه طرف‌ها و اجرای کامل مفاد آن تاکید کردند.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در جریان این سفر در گفت‌وگو با صداوسیما در دهلی نو با بیان اینکه در این مذاکرات درباره روابط دو جانبه در ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و کنسولی و مسائل مختلف منطقه از جمله افغانستان و پاکستان با طرف‌های هندی گفت‌وگو کرده است، گفت: برجام و ادامه همکاری‌های هند و ایران از مهمترین موضوعاتی بود که در نشست‌های امروز با مقامات هندی مطرح شده است.

وی افزود: خروج آمریکا از برجام مشکلاتی را برای خیلی از کشورها ایجاد کرده است و ما با کشورهایی که شرکای تجاری ما هستند از جمله هند مشغول رایزنی هستیم که چگونه بتوانیم همکاری‌های خود را با شرایط جدید منطبق کنیم.

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: ما در دوره پیش از برجام و تحریم‌های قبلی با ایجاد سازوکارهایی با دولت هند توانستیم همکاری‌های اقتصادی را در بخش‌های مختلف از جمله انرژی ادامه دهیم.

عراقچی اضافه کرد: شرایط فعلی به مراتب آسان‌تر از گذشته است چراکه در حال حاضر تحریم‌های اتحادیه اروپا و تحریم‌های شورای امنیت که برای همه کشورها الزام آور است، وجود ندارد.

وی با بیان اینکه هند و ایران تجارب خوبی در ادامه همکاری‌ها در دوران تحریم‌ها دارند، اظهار داشت: با طرف‌های هندی به دنبال راه‌حل‌هایی هستیم تا در مسائل بانکی، حوزه انرژی، خرید نفت و بندر چابهار که برای ما و هند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است بتوانیم همکاری‌های خود را بدون اینکه با مشکلاتی ناشی از تحریم‌های آمریکا مواجه شویم ادامه بدهیم.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان ادامه داد: مذاکرات خوبی داشتیم و من فکر می کنم اراده کافی در دولت هند برای استمرار همکاری‌های بین هند و ایران وجود دارد.

عراقچی همچنین در نشستی در بنیاد تحقیقاتی «آبزرور» به سوالات اندیشمندان، دیپلمات‌ها و خبرنگاران درباره سرنوشت برجام و روند همکاری‌های اقتصادی ایران و هند و تبعات خروج آمریکا از برجام پاسخ گفت.

وی با تاکید بر اینکه مواضع اصولی ایران کاملا روشن است و ایران با توجه به منافع خود تصمیم می‌گیرد، تصریح کرد: وجود تحریم‌ها و برجام همزمان امکان‌پذیر نیست و ما تا زمانی در برجام می‌مانیم که بتوانیم از منافع آن بهره‌مند شویم.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان افزود: به اروپایی‌ها فرصتی داده شده تا راه‌حل‌های خود را ارائه کنند و همچنین با چین و روسیه هم مذاکراتی درباره تامین منافع انجام داده‌ایم.

عراقچی همچنین در این نشست با اشاره به اهمیت روابط بین هند و ایران خاطرنشن کرد: امیدوارم همکاری‌های هند و ایران ادامه پیدا کند و چالش‌های ناشی از تحریم‌های آمریکا نتواند مانع آن شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز