خبرگزاری کار ایران

تحلیل بلومبرگ از نتیجه نشست روز جمعه؛

بی‌تحرکی، یک استراتژی است/ اروپا با معلق نگه داشتن ایران، آنها را مجبور به نقض برجام خواهد کرد

asdasd
کد خبر : ۶۴۱۷۴۵

بلومبرگ با اشاره به تعهدات یازده‌گانه بعد از نشست دو‌ساعته که شامل تضمین دسترسی ایران به بازارهای انرژی، تضمین حمل و نقل و سرمایه‌گذاری‌های خارجی است، نوشت: اقدامات ویژه‌ای برای چگونگی اجرایی شدن این تضمین‌ها بیان نشده است.

به گزارش ایلنا به نقل از «بلومبرگ» روز گذشته -جمعه - قدرت‌های جهان بر سر یافتن راهی برای اطمینان‌دهی به ایران در مورد دستیابی به منافع مالی و انرژی برجام به توافق رسیدند، این درحالی است که ایران احساس می‌کند ضمانت‌های مشخصی برای این منظور دریافت نکرده است.

«فدریکا موگرینی» رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: شرکا بر تصمیم‌شان برای توسعه کارآمد و اجرای یک راه حل عملی تاکید کرده‌اند.

وزیر خارجه ایران در توییتر خود قبل از برگزاری نشست مشترک با وزرای خارجه کشورهای باقیمانده برجام در وین هشدار داده و گفته بود که باید به یک راه حلی عملی به جای وعده‌های توخالی برسند. 

این رسانه با اشاره به تعهدات یازده گانه بعد از نشست دو ساعته که شامل تضمین دسترسی ایران به بازارهای انرژی و تضمین حمل و نقل و سرمایه‌گذاری‌های خارجی است، نوشت: اقدامات ویژه‌ای برای چگونگی اجرایی شدن این تضمین‌ها بیان نشده است. اتحادیه اروپا گفته قوانین را به منظور خنثی کردن تحریم‌های آمریکا به‌روزرسانی کرده و قرار است اعتبارات بانک سرمایه‌گذاری اروپا را برای شمول ایران تغییر دهند.

«لورا فن دانیل» که امور مالی فرا آتلانتیک را در موسسه امور امنیتی و بین‌المللی آلمان پیگیری می‌کند با اشاره به عدم اعلام اقدامات مشخص در توافق به دست آمده گفت: «عدم اقدام، یک استراتژی است. اروپا با این کار می‌تواند ایران را مجبور به نقض برجام کند.»

«بلومبرگ» نوشت: ایران که بر ذخایر غنی انرژی طبیعی خوابیده است، قرار است سطح صادراتش را حفظ کند، به بازارهای مالی بین‌المللی دسترسی داشته باشد و همچنین قرادادهایش را با کمپانی‌های اروپایی ادامه دهد. یک مقام ارشد ایرانی گفته که «شکست در لغو تحریم‌های آمریکا می‌تواند به از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران و خروج این کشور از ان پی تی منجر شود.»

«هیکو ماس» وزیر خارجه آلمان روز گذشته اعلام کرد: «ما می‌خواهیم برای ایران روشن کنیم که به منافع اقتصادی این توافق دست پیدا خواهد کرد. ما اخیرا به دنبال احتمال ایجاد کانالی برای تراکنش مالی با ایران بودیم. مذاکرات بعدی ضروری است.»

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه نسبت به هر گونه طرحی برای ادامه رابطه با ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا هشدار داد .

«بریان هوک» گفت: «هدف ما افزایش فشارها بر ایران و به صفر رساندن عواید حاصل از فروش نفت است. »

«بلومبرگ» در ادامه نوشت: عواید حاصل از فروش نفت و روابط بانکی با ایران در صورتی که اتحادیه اروپا نتواند از این انباشت حفاظت کند، در خطر خواهد بود. روحانی با فشار اصولگرایان تندرو که او را به حماقت برای اعتماد به آمریکا متهم می‌کنند، روبه‌رو است و در نتیجه انگیزه زیادی برای ماندن در برجام و حفظ تعهدات و بندهای این توافق برای او باقی نمانده است. 

بر اساس این گزارش، پیشنهاد دورزدن تحریم‌های آمریکا توسط اروپایی‌ها با تردید برخی کشورهای اروپایی که سعی می‌کنند برای حل و فصل معضلات تجاری با دولت ترامپ گفت‌وگو کنند، روبه‌رو است. روابط تجاری کشورهای اروپایی با آمریکا ۴۳۵ میلیارد دلار ارزش دارد و در مقایسه با ایران که شریک شصت و ششم اروپایی‌هاست و کمتر از ۲۴ میلیارد دلار روابط تجاری بین آنها در جریان است، رقم قابل توجهی محسوب می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز