خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو:

برای مشترکان پرمصرف در بخش‌های دولتی و غیردولتی تعرفه دیگری مصوب می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۶۳۷۶۸۹

وزیر نیرو تاکید کرد: باید رفتار مصرفی تصحیح شود و ما برای مشترکان پرمصرف در بخش‌های دولتی و غیردولتی تعرفه دیگری مصوب کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضا اردکانیان وزیر نیرو در نشست خبری با حضور نوبخت و وزیر اقتصاد با اشاره به میزان بارندگی در کشور گفت: نسبت به سال گذشته حدود ۲۶ دردصد کم‌بارشی داریم که در کرمان ۵۸ درصد و فارس ۵۸ درصد است.

اردکانیان تاکید کرد: ما یک جامعه بدمصرف هستیم. اگر ده درصد از آب کشاورزی را مدیریت کنیم تا سال‌ها مشکلی نخواهیم داشت، اگر به جای مبارزه با خشکسالی با کم‌آبی مدارا و سازگاری کنیم، درست می‌شود.

وی ادامه داد: مدیریت بخش کشت فقط بر عهده وزارت جهاد کشاورزی نیست، آب یک موضوع میان‌بخشی است. آب چه در کشورهای کم‌آب و چه پرآب دارای چند وجه است که اگر مدیریت نشود، جنبه امنیتی خواهد داشت.

وزیر نیرو ادامه داد: سال گذشته ۹ هزار و ۳۰۰ مگاوات برق داشتیم که امروز ۴ هزار و۵۰۰ مگاوات کاهش داشتیم.

اردکانیان ادامه داد: با درخواست رئیس‌جمهور گزارشی از هزار و ۱۵۷ شهر تهیه شد که حدود سیصد و ۳۴ شهر با جمعیت ۳۴ میلیون نفر تنش آبی دارند که نیمی از آن در وضعیت قرمز قرار دارد.

اردکانیان گفت: در هیات دولت هزار میلیارد تومان برای طرح اضطراری تصویب شد.

وی در ادامه به محل مصرف این بودجه اشاره کرد و گفت: برای آبرسانی اضطراری آبی برای صد و یک پروژه  در ۱۶۴ شهر و چهارصد و ۳۲ میلیارد تومان، برای بهبود کیفیت آب تخصیص دادیم و برای آبرسانی در ۶ هزار روستا ۲۰۰ میلیارد تومان و برای تکمیل پروژه‌های آبی دویست و ۸۸ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

اردکانیان گفت: ما امسال حدود ۲۰۰ مگاوات واردات برق خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: باید رفتار مصرفی تصحیح شود و ما برای مشترکان پرمصرف در بخش‌های دولتی و غیردولتی تعرفه دیگری مصوب کنیم.

وی ادامه داد:تا پایان اسفندماه سال گذشته بطور متوسط ١٠٠ میلیمتر بارش در کشور داشتیم، اما در فصل بهار تا حد زیادی جبران شد که در حال حاضر ۲۶ درصد کم بارشی نسبت به سال گذشته را داریم، از ۱۱۵۷ شهر حدود ۳۳۴ شهر در شرایط قرمز رنگ تامین آب شرب هستند، گفت: در استان هرمزگان ۷۰ درصد، کرمان ۵۸ درصد، سیستان و بلوچستان ۷۸ درصد و فارس ۵۶درصد کاهش بارش داشتیم.

وی با اشاره به اینکه استفاده از واژه بحران برای موضوع آب صحیح نیست، گفت: چراکه اگر روزی در شرایط بحرانی قرار بگیریم باید به دنبال واژه‌ای جدید بگردیم، بیان کرد:  یک جامعه بدمصرف در آب و برق هستیم و اگر بگوییم بحران نباید سهم رفتار خودمان را در آن نادیده بگیریم.

اردکانیان با اشاره به آب شرب خوزستان و آبادان نیز گفت: دو استان تحت تاثیر مشکل آب هستند، ما در آبادان و خرمشهر مشکل شوری آب داشتیم, چون در حالت مد بودیم آب شور بیشتر وارد رودخانه می شد, از این رو تمهیداتی در نظر گرفتیم و با انتقال آب تونل غدیر این مشکلات حل می‌شود انشاءالله تا ۱۵ تیرماه طرح آبرسانی غدیر به بهره برداری می‌رسد. مشکل کم آبی را کسانی خارج از کشور برای التهاب ایجاد می‌کنند .هیچ تصمیمی طرحی پروژه ای برای انتقال و فروش قطره‌ای آب به خارج وجود ندارد.

وی با اشاره به قرارداد فروش آب در دهه های گذشته گفت:فروش آب  به کویت که قبلا در دهه هشتاد مطرح شد با مخالفت بنده در آن زمان و الان جلوگیری شد، این صحبت‌های من هم باعث نمی‌شود عده ای در فضای مجازی دیگر درباره این موضوع صحبت نکنند، موضوع آب می‌تواند ایجاد تحرکات کند و من از هوشیاری اصحاب رسانه تشکر می‌کنم و طرح مطلب در این موارد را با روابط عمومی سازمان آب هماهنگ کنند.

وزیر نیرو خاطر نشان کرد: آب کم هست، ارز نداریم، منابع محیط زیستی کم است اما هم این ها تجدید پذیر هستند. ما فرض کنیم که منابع تجدید پذیر داریم اما آن چه تجدید ناپذیره وقت است باید تا زمان باقی است مشکلات را بر طرف کنیم .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز