خبرگزاری کار ایران

بهشتی‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

تا وقتی برجام اجرا می‌شود، دست آمریکا خالی است/ ایران امروز بسیار قوی‌تر از زمان پیش از برجام است

asdasd
کد خبر : ۶۳۷۰۰۸

یک تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه ایران امروز بسیار قوی‌تر از زمان پیش از برجام است، تاکید کرد: ما امیدواریم اروپایی‌ها بتوانند پکیج مناسبی برای حفظ برجام ارائه دهند. اروپایی‌ها در این باره و چند موضوع دیگر با امریکا اختلاف نظر شدید دارند و ما نباید فکر کنیم ایالات متحده و اتحادیه اروپا تقسیم نقش کرده‌اند

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درخصوص اقدامات برای ایجاد اجماع علیه ایران در عرصه تحریم‌ها گفت: یکی از دستاوردهای توافق هسته‌ای که از آن بسیار غقلت می‌شود، این است که برجام رژیم حقوقی تحریم‌ها را از بین برد.

برجام رژیم حقوقی تحریم‌ها را از بین برد

وی با بیان اینکه از سال ۸۱ تا قبل از توافق موقت ژنو ما شاهد یک روند مستمر پرونده‌سازی علیه ایران بودیم، اظهار داشت: البرادعی و آمانو حدود ۵۰ گزارش‌ علیه ایران دادند. شورای حکام نیز ۱۲ قطعنامه علیه ایران صادر کرد. پرونده‌ای نیز موسوم به ابعاد احتمالی نظامی فعالیت‌های اتمی ایران (PMD) در ۱۲ سرفصل و ۶۶ بند ساخته شد و شورای امنیت نیز شش قطعنامه فصل هفتمی نیز علیه ما صادر کرد.

این کارشناس مسائل هسته‌ای با تاکید بر اینکه برجام رژیم حقوقی تحریم‌ها را از بین برد، تصریح کرد: شورای امنیت با صدور قطعنامه ۲۲۳۱ و شورای حکام هم با یک قطعنامه جدید، قطعنامه‌های قبلی خود علیه ایران را لغو کردند. همچنین شورای حکام با یک قطعنامه دیگر پرونده PMD را مختومه اعلام کرد و یادآور شد که تمرکزش برای فعالیت‌های آتی هسته‌ای ایران است. 

تا وقتی برجام اجرا می‌شود دست، آمریکا خالی است

بهشتی‌پور ادامه داد: تحریم‌های شورای امنیت و شورای حکام و همچنین پرونده PMD موجب می‌شد تا امریکا بتواند اجماعی جهانی علیه ایران تشکیل دهد و حتی روسیه و چین را متقاعد کرد تا علیه ایران رای بدهند. 

وی با تاکید بر اینکه تا وقتی برجام اجرا می‌شود دست امریکا خالی است، خاطرنشان کرد: تا وقتی ایران پایبند به برجام است، توپ در زمین امریکا است و آنها هستند که باید دیگران متقاعد کنند که ایران ناقض برجام و مستوجب تحریم است که این حربه کارایی ندارد.

دولت هیچ کشوری با آمریکا علیه ایران همسو نشده است الا اسراییل و عربستان

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه هیچ کشوری اعتقاد ندارد که ایران مستحق تحریم است، ابراز داشت: دولت هیچ کشوری با امریکا علیه ایران همسو نشده الا اسراییل و عربستان ‌که دلیل همراهی‌شان با امریکا هم مخالفت و دشمنی با ایران است مگرنه کره جنوبی، ژاپن، روسیه، چین و اتحادیه اروپا معتقدند که ایران باید از مزایای اقتصادی برجام بهره‌مند شود. 

بهشتی‌پور افزود: نکته‌ای که وجود دارد این است که ایالات متحده به دلیل نفوذ اقتصادی و اینکه دو، سوم مبادلات اقتصادی با دلار است، برخی شرکت‌ها مجبور به همراهی شوند و اعلام کردند که همکاری‌هایشان با ایران را قطع می‌کنند هرچند که برخی‌ها هم گفتند در ایران باقی می‌مانند. 

اروپایی‌ها نسبت به حفظ برجام حسن نیت دارند 

وی با تاکید بر اینکه اتحادیه اروپا به دنبال یافتن راهکاری برای جلوگیری از اثرگذاری تحریم‌های امریکا است، بیان کرد: اینکه امریکا تا چه اندازه موفق شود به دو نکته بستگی دارد؛ نخست همراهی اروپا با امریکا و دیگری قدرت داخلی ایران. اروپایی‌ها نسبت به حفظ برجام حسن نیت دارند چراکه منافع امنیتی و اقتصادی‌شان در صیانت از توافق هسته‌ای است.

مدیرعامل اسبق العالم با اینکه ایران امروز بسیار قوی‌تر از زمان پیش از برجام است، یادآور شد: ما امیدواریم اروپایی‌ها بتوانند پکیج مناسبی برای حفظ برجام ارائه دهند. اروپایی‌ها در این باره و چند موضوع دیگر با امریکا اختلاف نظر شدید دارند و ما نباید فکر کنیم ایالات متحده و اتحادیه اروپا تقسیم نقش کرده‌اند.

منتقدان می‌گفتند برجام هیچ دستاوردی نداشته اما خروج شرکت‌ها را امروز برجسته می‌کنند

بهشتی‌پور حفظ وحدت و انسجام اجتماعی را بسیار مهم دانست و عنوان کرد: ما نباید مردم را نسبت به آینده ناامید کنیم. مثلا این روزها منتقدان برجام اخبار خروج شرکت‌ها از ایران را برجسته می‌کنند در حالی که همین افراد قبلا می‌گفتند برجام تقریبا هیچ دستاوردی برای ایران نداشته است. این مسئله نشان می‌دهد ادعاهای آنها دروغ بوده و سرمایه‌گذاری‌ها و همکاری‌های بوده هرچند که مطلوب و ایده‌آل نبوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز