خبرگزاری کار ایران

میرزایی:

ایران و عربستان در کنترل قیمت نفت دعوای سیاسی را کنار بگذارند/ افزایش سرمایه‌گذاری در نفت شل آمریکا نگرانی مشترک تهران و ریاض است

asdasd
کد خبر : ۶۳۶۴۹۰

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: ایران و عربستان باید در کنترل قیمت نفت دعوای سیاسی را کنار بگذارند. قیمت نفت نباید افزایش زیادی داشته باشد و این نگرانی مشترک ایران و عربستان است.

جلال میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره ارزیابی اجلاس اوپک و انتظاراتی که در این اجلاس از روسیه و عربستان وجود داشت، گفت: انتظاری که از اجلاس اوپک و بقیه کشورها وجود داشت، این بود که عربستان و روسیه تولیدات خود را افزایش دهند، چراکه اگر صادرات نفتی ایران دچار مشکل شد این بازار دچار مشکل نشود و توازن موجود برهم نخورد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: اما اتفاقی که در اجلاس اوپک رخ داد این بود که کشورهایی که برای آنها سهمیه درنظر گرفته شده بود اما به میزان لازم تولید نداشتند، خود آن کشورها سهمیه لازم را تامین کنند.

وی خاطرنشان کرد: دراین میان تاثیر روانی عربستان و روسیه به این علت که تولید آنها برروی کاهش و افزایش قیمت‌ها اثرگذار بود، از بین رفت. در نتیجه افزایشتولید برعهده کشورهایی گذاشته شده که اطمینانی هم به تولید کوتاه‌مدت آنها نیست. 

میرزایی تصریح کرد: در واقع اصل صحبت بر این است که افزایش تولیدی این کشورها با توجه به شرایط فعلی 500 الی 600 بشکه باشد، این مسئله باعث واکنش بازار شد و با افزایش قیمت در بازار نفت مواجه شدیم.

نماینده مردم ایلام در مجلس اظهار کرد: باتوجه به تقابل آمریکا و عربستان چشم‌ا‌نداز آینده نمی‌تواند روشن باشد، حتی اقدامات این کشورها هم روی افزایش قیمت نفت تاثیرگذار است. 

وی با بیان اینکه در خصوص اوپک دو دیدگاه وجود دارد و جدای از دعوای ایران عربستان است، گفت: ایران و عربستان باید در کنترل قیمت نفت دعوای سیاسی را کنار بگذارند. قیمت نفت نباید افزایش زیادی داشته باشد و این نگرانی مشترک ایران و عربستان است. درواقع با افزایش قیمت نفت، سرمایه‌گذاری در نفت شل آمریکا افزایش پیدا کند و در نتیجه صادرات نفت آمریکا افزایش می‌یابد و اقدامات اوپک هم در آن صورت بی‌نتیجه است، چراکه سرمایه‌گذاری در نفت شل آمریکا مقرون به صرفه محسوب می‌شود و این عنان کنترل قیمت بازار را از دست ما در می‌آورد. 

میرزایی در پایان گفت: درحال حاضر نظر ایران و عربستان براین مبنا است که قیمت نفت 60 الی 65 دلار باشد تا تولید نفت شل آمریکا مقرون به صرفه نشود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز