خبرگزاری کار ایران

فرمانده کل سپاه:

حل مشکلات معیشتی با سو‌ءمدیریت‌ها و دشمنی‌ها تبدیل به معضل شده است/ سپاه از ابتدا نظامی نبوده است/ دستور سازش نداریم

asdasd
کد خبر : ۶۳۴۹۵۲

فرمانده کل سپاه تاکید کرد: حل مشکلات معیشتی با سو‌ءمدیریت‌ها و دشمنی‌ها به معضل تبدیل شده است و نیاز به جهاد داریم تا بتوانیم این معضلات را هم حل کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، مراسم نکوداشت همایش بسیج اساتید با عنوان «استاد در تراز انقلاب» در دانشگاه تهران صبح امروز با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران و جمعی از مسئولان و اساتید دانشگاهی برگزار شد.

شهید چمران در میدان مبارزه و جهاد و در داخل و خارج بوده است

سردار سرلشکر محمدعلی جعفری در این مراسم گفت: بسیار خرسندم که توفیق یافتم در بین اساتید بسیجی باشیم و امیدواریم  بتوانیم درباره درد مشترکمان درباره مشکلات انقلاب اسلامی صحبت کنیم.

وی با اشاره به سالروز گرامیداشت شهید مصطفی چمران اظهار داشت: این استاد تراز دو ویژگی داشت که باید برای ما سوال باشد که در محیط علمی یا در میدان جهاد و با استفاده از همان علم صورت گرفته است که پاسخ دوم صحیح است. شهید چمران در میدان مبارزه و جهاد و در داخل و خارج بوده است.

تطبیق علوم انسانی با علوم اسلامی ناب عرصه‌ای جهادی است

فرمانده کل سپاه ادامه داد: عرصه جهاد برای اساتید ما در کشور و جامعه ما برای ساختن کشور است. از مهمترین مسائل‌مان عبور از دوره سوم و چهارم انقلاب است که از حصور اساتید بسیجی در عرصه‌های اجتماعی باید بهره بریم و این آخرین خواسته رهبری از دانشگاهیان برای حل مسائل اجتماعی است.

جعفری با بیان اینکه قطعا باید اساتید بسیجی در این عرصه پیشتاز باشند، تصریح کرد: در عرصه علمی تطبیق علوم انسانی مورد نیاز در کشور ما با علوم اسلامی ناب مورد نیاز کشور که به شدت در آن فقر داریم، عرصه‌ای جهادی است و باید در این زمینه باید تلاش کنیم. این فضا و این دانشگاه محل دوران تحصیل و مبارزه ما بوده است و ما در عرصه جنگ و دانشگاه مبارزه می‌کردیم و مقدمه آن، مبارزات دانشجویی بود. امیدواریم خدا توفیق دهد برای تثبیت و پیشرفت انقلاب نقش ارزنده‌ای ایفا کنیم.

در مرحله سوم انقلاب اسلامی هستیم

وی با تاکید بر اینکه انقلاب در چهلمین سال قرار دارد و این ایستادگی‌‌‌‌‌ها دستاورد کمی نیست و با این همه دشمنان به یک معجزه شبیه است، خاطرنشان کرد: حفظ این انقلاب در این چهل سال دو بعد حفظ و پیشرفت دارد. رهبری انقلاب را به پنج مرحله تقسیم کرده است. ما در مرحله سوم هستیم. از سال ۴۲ تا سال ۵۷ مرحله اول بود. مرحله دوم انقلاب حدود چهل سال طول کشیده که مرحله تثبیت و حفظ نظام جمهوری اسلامی بوده است.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه انقلاب را از نظام نمی‌توان جدا کرد و جنگ ما برای انقلاب بود، ابراز داشت: ما در این چهل سال مشغول تشکیل نظام، تثبیت و حفظ آن بوده و هستیم. مراحل بعدی اسلامی شدن دستگاه‌ها در کشور و جامعه و جامعه جهانی است و معلوم است که این مراحل سال‌های بیشتری زمان می‌برد و راه طولانی در پیش است بنابراین برای تکمیل کردن اهداف انقلاب اسلامی باید تلاش کرد.

پیروزی یمن نزدیک است

جعفری افزود: در مرحله حفظ، دستاوردهای زیادی داشتیم که رهبری آنها را بازشماری کردند و این همه عزت و توسعه بیداری اسلامی و مخالفت‌هایی که با نظام سلطه صورت گرفته، همه دستاوردهای بزرگی است که در راس آن آمریکا است. این دستاوردها به وجود آمده و شاهد پیروزی‌های جبهه انقلاب در منطقه بودید که لبنان و عراق و سوریه این پیروزی‌ها را داشتند که به تبعیت مردم آنها از انقلاب اسلامی به دست آمده و در یمن هم این پیروزی‌ها نزدیک است.

وی با بیان اینکه پیروزی نهایی ملت انقلابی یمن را در آینده‌ای نزدیک شاهد خواهیم بود، عنوان کرد: فلسطینی‌ها همچنان در حال مبارزه هستند. این‌ها برای شکست جبهه استکبار بزرگترین دستاوردها است. البته پیشرفت‌هایی در عرصه‌های مختلف انجام شده اما درصد کمی از اهداف محقق شده که عرصه جهاد و مبارزه‌ای بوده و نیازمند جهاد است.

سپاه عملکردش سیاسی، امنیتی، فرهنگی و نظامی است

فرمانده کل سپاه اضافه کرد: مرحله دوم که پیشبرد اهداف است، مثل عدالت و رشد مادی و معنوی با الگوی اسلامی پیشرفت و حل مشکلات معیشتی با سو‌ءمدیریت‌ها و دشمنی‌ها به معضل تبدیل شده است و نیاز به جهاد داریم تا بتوانیم این معضلات را هم حل کنیم. 

جعفری با بیان اینکه ارزیابی از تحقق اهداف در مرحله سوم و چهارم زیاد مثبت نیست، یادآور شد: در مرحله سوم حرکتمان کند است و چرایی این کندی حرکت یعنی اسلامی شدن دستگاه‌ها و جامعه باید بررسی شود. در یک کلام با همه تجربه‌ای که در عرصه امنیتی و دفاعی و مدیریتی دارم می‌گویم که سپاه از ابتدا نظامی نبوده است. سپاه با هشت سال نقشی که ایفا کرد، رهبری گفتند نظامی هم باشد. سپاه عملکردش سیاسی، امنیتی، فرهنگی و نظامی است.

 مشکل اصلی در سبک مدیریت کشور و مدیریت اجرایی است

وی با تاکید بر اینکه مشکل ما در کشور در پیشبرد اهداف این است که ما مانع اصلی را بشناسیم، بیان کرد: مشکل اصلی در سبک مدیریت کشور و مدیریت اجرایی است و مبانی فکری در عرصه‌های مختلف شروع می‌شود. ما در جنگ هم همین مشکل را داشتیم که یک دیدگاه کلاسیک تا زمان بنی‌‌‌‌صدر حاکم بود. انقلاب ما مردمی بود و دفاع ما عقیدتی بود و به همین خاطر مردم جان خود را فدا می‌کردند و این همه چیز را دگرگون می‌کرد.

فرمانده کل سپاه ادامه داد: جنگ در کشورهای دیگر داوطلبی نبود و با زور جوخه اعدام مجبور به جنگ هستند. این تفکر کلاسیک که بنی‌‌‌صدر حامی آن بود سه ماه بعد از جنگ تسلیم شد و گفت ما باید پای میز مذاکره بشینیم که امام گفت کنار بنشین اگر نمی‌‌‌توانی و کار را به مردم بده. 

مدیریت کشور باید بومی و منطبق با شرایط شود

جعفری با بیان اینکه بعد از آن تفکر دیگری حاکم شد که صیاد شیرازی آمد، گفت: ایشان مخالف بنی‌‌‌‌صدر بود و امام ایشان را فرمانده زمینی ارتش گذاشتند و هرچند آموزش دیده در ارتش بود اما فکر کلاسیک نداشت و عقیده‌‌‌‌اش به داوطلب و نیروی بسیجی بود. بعد از هشت ماه در سال ۶۱ خرمشهر آزاد شد و این بار صدام عقب‌‌‌‌نشینی کرد که این مسئله صرفا با جابجایی مدیریت یا با حاکمیت مدیریت انقلابی به اقتضای جبهه و ایران بعد از انقلاب و شرایط جمهوری اسلامی که این تفکر با تفکر قبلی نقطه مقابل هم بودند. 

وی با تاکید بر اینکه ما در اداره کشور دچار چنین مشکلی هستیم، اظهار داشت: مدیریت کشور باید بومی و منطبق با شرایط شود که آن اسلامی شدن است. چرا امام درباره کسانی که می‌‌‌‌‌گفتند اسلامی را بردارید، ایستادگی می‌‌‌‌کردند؟ موضوعات ما متفاوت با سبک غربی است و مشکل ما جهاد علمی در عرصه علوم انسانی است. علوم انسانی غربی که مبتنی بر مادیات است و مبانی ما اسلامی است. 

دیدگاه نظامی کلاسیک هم علمی است اما به درد کشور ما که مردمی است

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه دیدگاه نظامی کلاسیک هم علمی است اما به درد کشور ما که مردمی است، نمی‌‌‌خورد، تصریح کرد: بعد از انقلاب، در منطقه ما جنگ‌‌‌‌ها بین ارتش‌‌‌‌ها نیست. تمامی جنگ‌‌‌‌ها بین مردم با ارتش متجاوز بوده است لذا دشمن هم آمده داعش را ایجاد کرده که با انگیزه‌‌‌‌های فرقه‌‌‌ای مقابل جبهه نیروی اسلامی بایستد.  

جعفری با بیان اینکه آمریکا و اسرائیل با همه قدرت‌شان در برابر مردم شکست خوردند، خاطرنشان کرد: اینها تجربه است. این دانش‌‌‌های ضمنی انقلابی تبدیل به دانش‌‌‌های صریح در دانشگاه‌‌‌‌های ما نمی‌‌‌‌‌‌شود. این مشکل اصلی کشور ما است هرچند که این کار سختی است و جهاد می‌‌‌خواهد اما انتظار این است.

دوست و دشمن در دفاع و امنیت، ایران را موفق می‌‌‌دانند

وی با بیان اینکه دوست و دشمن در دفاع و امنیت، ایران را موفق می‌‌‌دانند و به خاطر تفکر مدیریتی ناب محمدی و متکی بودن به مردم است، ابراز داشت: سپاه در کردستان و برخی مرزها که امنیت صددرصدی را فراهم کرده به خاطر نقش دادن به مردم است.

فرمانده کل سپاه با تاکید بر اینکه در اداره کشور غیر از دفاع و امنیت در هیچ عرصه‌‌‌ای از کشور این نوع تفکر ناب حاکم نبوده و نشده است، بیان کرد: این تفکر باید حاکم شود البته متکی به آرای مردم است. اینکه چگونه مردم می‌‌‌توانند این حرکت را بشناسند این خود باید علمی حل شود. نقطه مقابل این تفکر، لیبرال دموکراسی یا سوسیال دموکراتیک یا غیر اسلامی است که در رقابت سیاسی و سیاست روش دارد، اینها مکتب دارند. اشکال ما این است که این تفکر حاکم نیست. 

برخی از نویسندگان نامه «مذاکره با آمریکا» مامور هستند

جعفری با بیان اینکه ما در کشور موانعی برای پیشبرد اهداف جریان فکری و تفکر اسلامی ناب داریم، یادآور شد: رهبری این تفکر را هدایت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و خطوط اصلی را نشان می‌دهد. جریان‌‌‌های فکری که به نوعی مخالفند با دشمن همراه می‌‌‌شوند. آخرین نمونه صد نفری است که می‌‌‌گویند جمهوری اسلامی با ترامپ مذاکره کند که همکاری با دشمن است. دشمن هم همین را گفته است. اگر بگوییم این صد نفر مامور فضاسازی برای مذاکره با ترامپ نبودند، حتما تعداد قابل توجهشان مامور بودند. 

وی برجام را یک موضوع استثنایی دانست و عنوان کرد: در این موضوع رهبری اجازه دادند که نتیجه‌‌‌اش بی اعتمادی امریکا بود که مشخص هم شد. اگر بگوییم اینها ضد مردم نیستند اشکال در دیدگاه است و دیدگاه لیبرالی می‌‌‌‌گوید مذاکره کنید. 

دستور سازش نداریم

فرمانده کل سپاه با اشاره به دیدار کیم جونگ اون و ترامپ گفت: رهبر کره شمالی، انقلابی بود اما انقلاب کمونیستی نه اسلامی و آخر سر هم سازش کرد اما ما دستور سازش نداریم. پس این همه آیات قرآن کجا می‌‌‌رود؟ کی باید به گوش ما برود؟

جعفری با اشاره به سخنان اخیر رئیس‌‌‌‌جمهور مبنی بر اینکه «مگر ملت‌ها و دولت‌ها دیوانه‌اند که بروند با امریکا مذاکره کنند»، اظهار داشت: با این بی‌‌‌اعتمادی حالا ما نمی‌دانیم به اینها (صد نفر) دیوانه بگوییم یا چیز دیگر. البته افراد می‌توانند اظهارنظر کنند و کسی هم با آنها کاری ندارد اما بدانند که اقداماتشان چه تاثیری دارد. 

سیاست ایران افزایش برد موشکی به بیش از دو هزار کیلومتر نیست

وی با بیان اینکه باید از دیدگاه اسلامی ناب مراقبت کنیم تا به دیدگاه علمی تبدیل شود، تصریح کرد: هدف آمریکا در بعد دفاعی تضعیف دفاعی است اما دفاع موشکی ما متکی به جهاد علمی ما است. امروز اندیشکده‌ وابسته به کنگره آمریکا گفته است که ایران بزرگترین قدرت موشکی را دارد. همه می‌‌‌داند که ما می‌‌‌‌توانیم برد موشک‌‌‌ها را به بیش از دو هزار کیلومتر افزایش دهیم اما سیاست بر این نیست. برای همین آمریکایی‌‌‌ها جرات نگاه چپ به جمهوری اسلامی نمی‌‌‌کنند چون آگاهی دارند به آن اتکایی که به مردم وجود دارد. 

فرمانده کل سپاه با اشاره به صحبت‌‌‌های رهبری خاطرنشان کرد: امید به آینده در صحبت‌‌‌‌های ایشان موج می‌‌‌زند. محور اصلی این امید به آینده نیروهای مومن و انقلابی کشور است. امید به آینده و حرکت‌‌‌ها و حل بحران‌‌‌های اجتماعی عمدتا توسط قشر جوان صورت می‌‌‌گیرد. جوانان هم در زمان جنگ در جبهه بودند. 

جعفری با اشاره به تکالیف اساتید درباره امید ابراز داشت: اگر نسل جوان ما امید اینده است این باید ساخته شود و توسط شما در دانشگاه‌ها انجام می شود. تکلیف دوم شما اساتید حل مشکلات علمی است که مجاهدت و تلاش شبانه‌‌‌روزی می‌‌‌طلبد که امیدواریم در آینده‌‌‌ای نزدیک محقق شود.

در ابتدای این مراسم از دو دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه صنعتی شریف و برخی اساتید دانشگاه‌‌‌ها که توسط آمریکا تحریم شده‌‌‌اند، و همچنین از خانواده شهدا تقدیر شد. 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز