خبرگزاری کار ایران

بنیادی در گفت‌وگو با ایلنا:

طومارنویسی در شأن مکان مقدسی مانند مجلس نیست/ با مسکوت گذاشتن CFT به کشورهای خارجی بهانه‌ دادیم

asdasd
کد خبر : ۶۳۲۰۹۳

یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی با انتقاد نسبت به حواشی جلسه روز گذشته مجلس، این اقدامات را موج‌سواری، پوپولیسم و سوءاستفاده از احساسات مردم خواند با تاکید بر تایید لوایح چهارگانه از سوی شورایعالی امنیت ملی، گفت که وقتی عده‌ای اجازه تصمیم‌گیری نمی‌دهند می‌توانیم بنابر قانون به رای مردم رجوع کنیم و درعین حال تاکید کرد که نباید بیش از حد به اروپا اتکا کنیم، چرا که روسیه و چین هم کار خاصی برای ما نکرده‌اند و صرفاً دنبال منافع خود بودند.

بهروز بنیادی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به حواشی ایجاد شده در جریان نشست علنی روز گذشته و پخش طومار در صحن علنی مجلس توسط برخی منتقدان تصویب لایحه CFT اظهار داشت: متاسفانه در این رابطه آن‌چنان که باید شفاف‌سازی نشد و همین مسئله منجر به آن شد که سوالاتی برای برخی نمایندگان ایجاد شود و در نتیجه نیز اتفاقات روز گذشته رخ داد.

شفاف‌سازی لازم درباره CFT صورت نگرفت

وی با بیان این‌که به‌طور کلی در بحث شفاف‌سازی در امور مختلف با مشکلاتی روبرو هستیم، این عدم شفاف‌سازی را هم در قبال مردم و هم در قبال نمایندگان مردم و دیگر مسئولان مورد نقد قرار داد و گفت: متاسفانه در این مدت وزارت اقتصاد، شورایعالی امنیت ملی و وزارت خارجه نتوانستند آن‌چنان که باید و شاید موضوع را برای نمایندگان تفهیم کنند و در نتیجه شاهد این اختلاف دیدگاه شدید بودیم.

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس با بیان این‌که برخی مباحث مطرح شده درمورد لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم یا همان CFT چندان منطبق بر واقعیت نبوده است، توضیح داد: در مقاطعی عنوان شد که لایحه CFT ارتباطی به FATF نداشته درحالی که اتفاقاً این لایحه و سه لایحه دیگر از مصادیق اصلی این گروه ویژه اقدام مالی است.

در جلسه غیرعلنی تاکید شد که تصویب لوایح چهارگانه مورد تایید شورایعالی‌ امنیت ملی است

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس خاطرنشان کرد: بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و شورایعالی امنیت ملی چندی پیش در یک جلسه غیرعلنی به نمایندگان گزارش دادند که و به درستی تاکید شد که تصویب این لوایح مورد تایید شورای‌عالی امنیت ملی هم قرار دارد اما در عین حال تاکید شد لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم ارتباطی به FATF ندارد که این مسئله درست نبود؛ بنابراین نیاز است جلسه غیرعلنی دیگری برگزار شود تا موضوع بیش از این واکاوی شود.

وی با انتقاد نسبت به نحوه برگزاری جلسات غیرعلنی مجلس یادآور شد: متاسفانه جلسات غیرعلنی در مجلس، صرفاً به اظهارنظر چندنفر اختصاص می‌یابد و از آن‌جا که بسیاری از نمایندگان فرصت نمی‌کنند سوالات‌شان را مطرح کنند، در نتیجه انباشت این سوالات باعث بدفهمی درباره اصل موضوع می‌شود.

حواشی دیروز باعث از دست رفتن فرصت‌ها شد

بنیادی همچنین به عدم تصویب این لایحه پرداخت و گفت: درمجموع این اتفاق باعث شد ما زمان را از دست بدهیم و بهانه‌هایی به کشورهای خارجی و دشمنان بدهیم. درحالی که آن‌ها مترصد سوءاستفاده از این فرصت‌ها هستند؛ بنابراین مجموعه حاکمیت باید زودتر دراین رابطه به تصمیم نهایی برسد.

حواشی دیروز مجلس در شان مکان مقدسی همچون مجلس شورای اسلامی نبود

این عضو فراکسیون امید مجلس همچنین با انتقاد نسبت به حواشی جلسه علنی دیروز در پاسخ به پرسشی درمورد توزیع طومار در صحن علنی و برهم زدن نظم جلسه ازسوی اقلیت مخالفان گفت: مجلس مکانی مقدس است که همه نگاه‌ها هم از جانب مردم خودمان و هم نگاه جامعه جهانی به آن است و این رفتارها برازنده مجلس نیست؛ به‌خصوص مجلسی که در جمهوری اسلامی کار می‌کند، باید محل تبال افکار باشد و بیشتر باید به بررسی‌ها و اظهارنظرهای تخصصی اختصاص یابد.

توزیع طومار، موج‌سواری و سوءاستفاده از احساسات مردم است

بنیادی تصریح کرد: این اقدامات موج‌سواری و نوعی اقدامات پوپولیستی و سوءاستفاده از احساسات مردم است و ما در هیچ‌جای دنیا چنین مسائلی را نمی‌بینیم. ازطرفی همان‌طور که رییس‌جمهوری نیز چندی پیش تاکید کردند، ممکن است درباره برخی مسائل به نتیجه نرسیم و در این صورت می‌توانیم به رای مردم رجوع کنیم و از این ظرفیتی که در قانون اساسی درنظرگرفته شده برای حل مشکلات استفاده کنیم.

وقتی عده‌ای اجازه تصمیم‌گیری نمی‌دهند می‌توانیم به رای مردم رجوع کنیم

وی افزود: وقتی واقعاً‌ افرادی اجازه نمی‌دهند تصمیم‌گیری درمسیر خود انجام شود، می‌توانیم از ظرفیت‌هایی همچون رجوع به رای مردم که در قانون اساسی وجود دارد، استفاده کنیم اما بحث اصلی، عدم تبیین و شفاف‌سازی مسائل پشت پرده برای نمایندگان است و طبیعتاً وقتی چنین اتفاقی نمی‌افتد ممکن است شاهد چنین بازخوردهایی نیز باشیم.

سخنگوی فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس خاطرنشان کرد: به هر حال وقتی مسائلی درحضور شورای‌عالی امنیت ملی و با حضور نماینده رهبری و دیگر نهادها مورد بحث قرار می‌گیرد، این اقدامات چندان محلی از اعراب ندارد.

وی در عین حال با تاکید بر این‌که نباید عجله کنیم، گفت: اروپایی‌ها و همچنین روسیه و چین به‌عنوان دیگر طرفین برجام باید تضامین لازم را به ما بدهند و بعد از آن می‌توانیم وارد تصمیم‌گیری شویم. چراکه پیش از این معمولا چنین بود که ما خواسته آن‌ها را انجام می‌دادیم اما در ادامه متضرر می‌شدیم و شکی نیست که حتی کشورهای اروپایی، روسیه و چین هم نتوانستند در بزنگاه‌ها مطالبات ما را برآورده کنند.

بعضاً فکر می‌کنیم روسیه و چین دایه دلسوزتر از مادر هستند

نماینده اصلاح‌طلب مردم کاشمر در مجلس اعلام کرد: نکته بسیار حائز اهمیت دیگر این است که ما نباید صرفاً بر اروپا تاکید کنیم؛ بلکه باید ببینیم روسیه و چین برای ما چه می‌کنند و بعضاً فکر می‌کنیم روسیه و چین دایه دلسوزتر از مادر هستند. درحالی که این دو کشور نیز کار خاصی برای ما انجام نداده و اگر اقدامی کردند، صرفاً به‌خاطر منافع خودشان بوده است.

همواره با تاکید صرف بر اروپا، از نقش روسیه و چین غفلت می‌شود

بنیادی در پایان تصریح کرد: متاسفانه در سیاست خارجی ما این اشکال وجود دارد که تاکید بر ۳ کشور اروپایی است و از نقش بسیار مهم ۲ کشور روسیه و چین غفلت می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز