خبرگزاری کار ایران

سرکنسول ایران در اربیل:

مطالبات شرکت‌های ایرانی از کردستان عراق تعیین و تکلیف می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۲۸۹۱۷

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل از تعیین و تکلیف مطالبات شرکت‌های ایرانی از اقلیم کردستان عراق خبر داد.

به گزارش ایلنا، مرتضی عبادی در زمینه مطالبات شرکت‌های ایرانی از اقلیم کردستان عراق گفت: فعالیت عمرانی در اقلیم کردستان عراق از گذشته قابل توجه شرکت‌های ایرانی بود و معمولا پیمانکاران و کارفرمایان در تعاملی سازنده فعالیت می‌کردند.

وی ادامه داد: بحران مالی اقلیم کردستان عراق و هزینه‌های جنگ با گروهک تروریستی داعش موجب شد تعداد پروژه‌ها کاهش‌یافته و از سویی، پرداخت بودجه تخصیصی برای انجام پروژه‌ها با مشکل مواجه شود که این امر ضمن توقف آن موجبات نگرانی پیمانکاران را فراهم آورد.

سرکنسول ایران در اربیل افزود: مقامات اقلیم کردستان عراق در تمام جلسات با اذعان به بدهی به شرکت‌ها به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران اطمینان دادند در صورت بهبود وضعیت مالی، نسبت به پرداخت بدهی اقدام خواهند کرد.

عبادی با اشاره به دیدار تاریخ ۸ خرداد ۹۷ خود با وزیر اقتصاد و دارایی اقلیم کردستان عراق اظهار داشت: موضوع پرداخت مطالبات شرکت‌های ایرانی در جلسه چندی پیش با نیچروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد به اتفاق وزیر اقتصاد و دارایی اقلیم آخرین وضعیت شرکت‌های ایرانی و مطالبات آنها مورد بررسی و جداول زمانی برای پرداخت مطالبات تعیین شود تا به محض بهبود وضعیت مالی نسبت به تخصیص آن اقدام شود.

وی درخصوص نتایج دیدار خود با وزیر اقتصاد و دارایی اقلیم تصریح کرد: در دیدار با جناب ریباز حملان، وزیر اقتصاد و دارایی اطلاعات و آمار شرکت‌ها و پیمانکاران ایرانی مورد بررسی قرار گرفت و نظر به نواقص برخی از پرونده‌ها و نبود اسامی بعضی از طلبکاران توافق شد کارشناسان اقتصادی سرکنسولگری اربیل و نمایندگان وزیر در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به بروزرسانی و اصلاح اطلاعات و آمار اقدام و سپس درخصوص چگونگی پرداخت تصمیم‌گیری شود.

سرکنسول ایران درخصوص اولویت‌های اقلیم برای بازپرداخت مطالبات خاطرنشان کرد: به طور طبیعی، تامین بودجه برای شرکت‌های ایرانی که علیرغم وجود مشکلات مالی و حتی ناامنی‌های دوران جنگ داعش بر انجام کار خود استوار ماندند، در اولویت است و از این رو پس از جلسه اینجانب با وزیر، مبالغی برای تعدادی از این دسته از شرکت‌ها، اختصاص و تامین شد.

عبادی اضافه کرد‌: گروه دیگری که در بازپرداخت‌ها مورد توجه خواهند بود شرکت‌ها و پیمانکارانی هستند که انجام پروژه‌های واگذاری را به اتمام رساندند.

وی در سفارشی به شرکت‌ها و پیمانکاران ایرانی ابراز داشت: اقلیم کردستان عراق از ظرفیت‌های لازم برای همکاری مشترک اقتصادی از جمله انجام سرمایه‌گذاری مشترک و تجارت و بازرگانی برخوردار است و روحیه تعاملی مقام‌ها و مردم کرد و همچنین فرهنگ و آداب و سنن مشترک و مرز طولانی و همسایگی، از ظرفیت‌های قابل اعتماد برای افزایش همکاری‌ها است بنابراین ضروری است سرمایه‌گذاران و تجار و بازرگانان ایرانی همکاری مشترک با کردستان عراق را جدی بگیرند.

سرکنسول ایران در اربیل درخصوص شرکت‌های ایرانی که با توجه به مشکلات مالی اقلیم پروژه‌های واگذاری را نیمه‌کاره رها کردند، بیان کرد: شرکت‌ها و پیمانکاران ایرانی که با توجه به مشکلات مالی اقلیم از ادامه فعالیت بازمانده یا انجام آن را نیمه‌کاره رها کردند، ضروری است در اولین فرصت با مراجعه به کارشناسان اقتصادی نمایندگی نسبت به تعیین و تکلیف پروژه‌ها اقدام کنند.

عبادی همچنین به پیمانکارانی که انجام پروژه‌ها را به پایان رسانده و مطالبات خود را اخذ نکردند، یادآور شد: نظر به آنکه پرونده‌های ناقص در اولویت پیگیری سرکنسولگری اربیل نیست، شرکت‌ها و پیمانکاران حداکثر ظرف یک هفته با حضور در نمایندگی اربیل نسبت به بروزرسانی وضعیت مطالباتی خود اقدام کنند.

وی درخصوص بازگشایی بازاچه شیخ صله و نقش آن در توسعه صادرات عنوان کرد: بازارچه مرزی شیخ صله در مرز شهرستان ثلاث باباجانی از معابری تجاری فعال کشور با شمال عراق بود که بازگشایی آن برای این نمایندگی از اهمیت زیادی برخوردار بود و از این رو استاندار محترم کرمانشاه و همچنین فرماندار شهرستان با اهتمام زیاد مسئله بازگشایی مرز را پیگیری می‌کردند. طبیعتا پیگیری مستمر استاندار و دیگر مقام‌ها و نمایندگی کشورمان در سلیمانیه، خود دلیل محکمی برای نقش و تاثیر این مرکز است.

سرکنسول ایران ادامه داد: سکونت مردمی سختکوش و فعال در دو سوی مرز و اهتمام‌شان به فعالیت‌های قانونی تجاری و بازرگانی به طور طبیعی در توسعه اقتصادی مناطق مرزی و همچنین در روان‌سازی تجارت در گذرگاه پرویزخان تاثیر بسزایی دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز