خبرگزاری کار ایران

کوروش احمدی در گفت‌وگو با ایلنا:

آمریکا می‌خواهد دست ایران را برای فعالیت در منطقه ببندد/ ترامپ یک رهبر پوپولیست است

asdasd
کد خبر : ۶۲۵۶۳۸

یک دیپلمات سابق کشورمان تاکید کرد: با توجه به سخنان بسیار تند پمپئو و نیز اینکه دعوت مستقیم به مذاکره با ایران در آن وجود ندارد، می‌توان نتیجه گرفت که در واقع «تغییر نظام» هدفی است که در ذهن اغلب اعضای تیم امنیتی ترامپ وجود دارد هر چند که با توجه به اعلام مخالفت ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی با «ملت‌سازی» و مداخله نظامی در مناطق و کشورها، برای او مشکل است از «تغییر نظام» سخن بگوید.

کوروش احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به سخنرانی روز گذشته مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا گفت: بی‌شک این روزها مسئله برجام و حواشی و عواقب آن مهمترین موضوعی است که دولت ترامپ با آن دست به گریبان است. 

موضوع برجام و ایران با مسائل بسیار حاد و حساس خاورمیانه گره خورده است

وی ادامه داد: از یک طرف، ترامپ قدم در وادی پرخطری گذاشته چراکه این مسئله تعارض با متحدان غربی را وارد مرحله جدید و حادی کرده و ربط غیرمستقیمی با برخی مسائل دیگر مانند تعرفه‌های تجاری هم یافته است. به علاوه، ترامپ به عنوان یک رهبر پوپولیست از ابتدا با رهبران دموکرات غربی از کانادا تا اروپا تا استرالیا مشکل داشته است.

این تحلیل‌گر ارشد مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه اراده سیاسی رهبران اروپا طی دو هفته اخیر برای حمایت از برجام و مخالفت با اقدام ترامپ نشان دادند، باعث اهمیت بیش از پیش موضوع شده است، اظهار داشت: موضوع برجام و ایران با مسائل بسیار حاد و حساس خاورمیانه گره خورده است. این موضوع برای عربستان و اسرائیل که مقصد اولین سفرهای خارجی ترامپ در مقام رئیس‌جمهور آمریکا بودند، بسیار مهم است. لذا، می‌توان پیش‌‌‌‌‌‌بینی کرد که دولت ترامپ انرژی زیادی برای پیشبرد مقاصدش در ارتباط با برجام و ایران صرف خواهد کرد و خواهد کوشید تا در این عرصه در برابر رقبای غربی بازنده نباشد.  

امریکا با فشار اقتصادی می‌خواهد دست ایران را برای فعالیت در منطقه ببندد  

احمدی در پاسخ به این سوال که وزیر امور خارجه امریکا در سخنرانی خود کوشید با طرح ادعاهایی، برجام را با فعالیت‌های منطقه‌ای ایران گره بزند. دلیل این تلاش از سوی مقام‌های امریکایی چیست؟ تصریح کرد: این خطی بوده که دولت ترامپ از ابتدا و  حتی از زمان مبارزات انتخاباتی در پیش گرفته بود.

وی افزود: ترامپ مدعی است که ایران با دست بازی که در پی تعلیق تحریم‌ها پیدا کرده، بیش از گذشته در منطقه فعال شده است. یکی از هدف‌های مهم آمریکا که تا حدی نیز تحت تاثیر تحرکات اسرائیل و عربستان قرار دارد، این است که از طریق تحریم و فشار اقتصادی، دست ایران را برای فعالیت در منطقه ببندد. 

ترامپ با فشار بر ایران می‌خواهد یک مانع از سر راه‌ حل مسئله فلسطین برداشته شود

این دیپلمات سابق کشورمان با تاکید بر اینکه یکی از برنامه‌های جاه‌طلبانه‌ای که ترامپ برای منطقه دارد، تحمیل یک صلح غیرعادلانه به فلسطینی‌ها است، خاطرنشان کرد: ترامپ رویای آن را دارد که بلکه از این طریق نام خود را در تاریخ به عنوان حل‌کننده مسئله فلسطین ثبت کند. برای این منظور تصور ترامپ و اطرافیان او این است که با فشار بر ایران هم یک مانع از سر راه حل مسئله فلسطین به شکل مورد نظر او برداشته می‌شود و هم پیش‌شرط عربستان برای حمایت از طرح ترامپ در این رابطه تامین می‌شود. 

احمدی در پاسخ به این سوال که آیا طرح ادعاهایی درباره فعالیت‌های منطقه‌ای ایران بهانه قانع‌کننده‌ای برای خروج از توافق هسته‌ای و افزایش فشارها بر ایران از سوی امریکا در قبال اروپایی‌ها است؟ ابراز داشت: من اعتقاد ندارم که چنین بهانه‌ای قانع‌کننده است. هر یک از این دو روال و منطق خاص خود را دارند.

اطمینان ایران به جهان مبنی بر ساخت سلاح هسته‌ای با پذیرش محدودیت‌های اتمی

وی با ببان اینکه انتظار جهانی از یک کشور این است به سوی تولید سلاح هسته‌ای نرود، عنوان کرد: ایران با پذیرش محدودیت‌هایی بر برنامه هسته‌ای خود این اطمینان عینی به جهان را داده است که چنین قصدی نداشته و ندارد. 

 این کارشناس ارشد مسائل امریکا اضافه کرد: متهم کردن ایران به اینکه هفت سال بعد از منقضی شدن اولین سری از محدودیت‌ها ممکن است قصد حرکت در جهت ساخت سلاح هسته‌ای داشته باشد، بسیار مضحک‌تر از آن است که نیاز به توضیح داشته باشد.

اظهارات پمپئو به تز کذایی «تغییر نظام» پهلو می‌زند

احمدی با بیان اینکه طرح این ادعاها صرفا بهانه‌ای است برای پیشبرد اهداف و منافع استراتژیک آمریکا و متحدانش در منطقه خاورمیانه یادآور شد: مسائل منطقه‌ای مسائل خاص و مستقل از دیگر مسائل هستند و به اعتبار خود باید مورد بحث قرار گیرند و ایران هم هیچگاه مخالف مذاکره و همکاری برای حل این معضلات نبوده است.  

وی در پاسخ به این سوال که چقدر سخنان روز گذشته پمپئو متناظر با راهبرد تغییر نظام از سوی دولت ایالات متحده است؟ بیان کرد: اظهارات پمپئو به تز کذایی «تغییر نظام» پهلو می‌زند و در محتوا تفاوت چندانی با آن ندارد، هرچند که در سخنرانی پمپئو تنها به طور صریح از «تغییر رفتار» صحبت شد و برعکس رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا، اشاره‌ای به «تغییر نرم نظام» در ایران در آن نبود. 

«تغییر نظام» هدفی است که در ذهن اغلب اعضای تیم امنیتی ترامپ وجود دارد

این تحلیل‌گر ارشد مسائل امریکا با اشاره به حضور جان بولتون در دولت امریکا گفت: می‌دانیم حداقل جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ، طی سال‌های اخیر به دفعات و به صراحت از «تغییر نظام» سخن گفته و در این رابطه با گروه منافقین نیز ارتباط داشته و در ازای دریافت مبالغی در نشست‌های آنها سخنرانی کرده است. لذا، با توجه به سخنان بسیار تند پمپئو و نیز اینکه دعوت مستقیم به مذاکره با ایران در آن وجود ندارد، می‌توان نتیجه گرفت که در واقع «تغییر نظام» هدفی است که در ذهن اغلب اعضای تیم امنیتی ترامپ وجود دارد هر چند که با توجه به اعلام مخالفت ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی با «ملت‌سازی» و مداخله نظامی در مناطق و کشورها، برای او مشکل است از «تغییر نظام» سخن بگوید. 

احمدی در رابطه با واکنش متحدان امریکا نسبت به رویکرد اعلامی امریکا علیه ایران چیست؟ اظهار داشت: پمپئو در سخنان خود از طیفی از کشورها خواست تا برای مقابله با ایران و به ویژه اعمال تحریم‌ها با دولت ترامپ همکاری کنند و در این رابطه به طیفی از کشورها از استرالیا گرفته تا امارات اشاره کرد. 

سیاست‌های ترامپ موجب مخالفت و مقاومت در اروپا و جهان علیه وی شده است

وی ادامه داد: ترامپ امیدوار است و همآنطور که خود گفته قصد دارد فعالانه برای جلب همه کشورها به همکاری با امریکا برای اعمال تحریم‌ها اقدام کند اما نه تنها تاکنون ترامپ در این حوزه نتیجه‌ای نگرفته بلکه بعد از این پس نیز بسیار بعید خواهد بود که توفیقی در جلب کشورها به همکاری با امریکا در مورد برجام به دست آورد. 

این دیپلمات سابق در پاسخ به این سوال که بسیاری می‌گفتند ترامپ قادر به اجماع‌سازی علیه ایران همانند آنچه در زمان اوباما رخ داد، نیست. آیا همچنان می‌توان چنین چیزی را گفت؟ تصریح کرد: قطعا می‌توان چنین چیزی را گفت. به دلایلی که به برخی از آنها قبلا اشاره کردم، رهبران دمکرات اروپا قرابت و همسویی با ترامپ پوپولیست ندارند. سیاست‌های ترامپ نیز در طیفی از موضوعات موجب مخالفت و مقاومت در اروپا و بسیاری دیگر از مناطق جهان علیه وی شده است.

احمدی با بیان اینکه طی دو هفته‌ای نیز که اعلام خروج ترامپ از برجام می گذرد، تقریبا همه کشورهای عمده غربی از کانادا تا اروپا تا استرالیا به درجات مختلف از برجام حمایت و بر ماندن در آن تاکید نهاده‌اند، خاطرنشان کرد: ضمن اینکه در مخالفت گسترده جهانی (جز چند کشور خاورمیانه) با اقدامات ترامپ در مورد برجام اکنون دیگر کمتر تردیدی وجود دارد، اما مسئله این است که آنها تا چه حد خواهند توانست، شرکت‌های اقتصادی خود را که در تصمیمات و سیاست‌های خود مستقل از دولت‌ها هستند، وادار به همسویی با دولت کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز