خبرگزاری کار ایران

آیت الله حسینی بوشهری:

علمایی مثل مرحوم طباطبائی(ره) تعدادشان زیاد نیست/ ایشان به معنای واقعی یک عالم مردمی بودند

asdasd
کد خبر : ۶۲۴۰۵۳

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان این که مرحوم حجت الاسلام و المسلمین طباطبائی(ره) به معنای واقعی یک عالم مردمی بودند، گفت: علمایی مثل مرحوم طباطبائی(ره) داریم اما تعدادشان زیاد نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری، جمعه شب در مراسم ارتحال و گرامیداشت حجت الاسلام و المسلمین سیدمهدی طباطبائی(ره) از اساتید برجسته اخلاق، که با حضور مراجع تقلید، علما، مسئولین و اقشار مختلف مردم، در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، اظهار داشت: جایگاه عالمان نزد پیامبر اسلام(ص) و امامان معصوم(ع) بسیار والا و برجسته است و اصولا خداوند مقام علمایی که با علم و دانایی، ایمان به خداوند دارند، والا و متعالی قرار داده است. 

وی با بیان این که طبق فرمایشات پیامبر(ص) و امامان(ع)، عالمان واقعی افرادی هستند که دارای سه ویژگی ایمان، عمل صالح و تسلیم در برابر خواست خداوند هستند، گفت: خداوند محبت چنین عالمانی را در دل مردم قرار می دهد به گونه ای که مردم به آن ها عشق بورزند که مرحوم طباطبائی(قدس سره) را می توان نمونه چنین علمایی دانست.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به شخصیت علمی حجت الاسلام و المسلمین طباطبائی(ره) هم گفت: این عالم فقید، در طول زندگی خود، ۳حوزه علمیه را تجربه کرد، و از محضر بزرگان علم و فضیلت بهره مند شد؛ در حوزه علمیه مشهد از محضر اساتیدی همچون مرحوم آیت الله میلانی(ره) و حاج شیخ قاسم قزوینی، حاج شیخ مجتبی قزوینی بهره گرفت؛ در حوزه علمیه قم شاگرد مرحوم آیت الله العظمی بروجردی(ره) و مرحوم امام خمینی(ره) بهره برد؛ و در حوزه علمیه نجف هم، وجود پر برکت عالمانی همچون آیت الله خوئی(ره)، آیت الله سیدعبدالهادی سبزواری(ره) را درک کرد.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که مرحوم طباطبائی بعنوان یک شخصیت اخلاقی و استاد اخلاق شناخته می شد، گفت: این عالم فقید بعنوان یک چهره شاخص، وقتی سخنرانی می کرد، سخنش بر علم انسان ها می افزود و سخنانش نشانه ایمان و عمل صالحش بود. 

وی با تأکید بر این که مرحوم حجت الاسلام و المسلمین طباطبائی(ره) یک عالم به تمام معنا مردمی بود، گفت: عالم مردمی همان شخصیتی است که پیامبر(ص) در سخنان شان مورد تکریم قرار داده اند و فرموده اند که برترین دسته علما، علمایی هستند که هم خودشان با علمی که دارند زندگی کنند و هم جامعه با علم شان زندگی کند و مرحوم طباطبائی(ره) به واقع این گونه بود؛ و هم خودش و هم مردم، از علمی که داشت بهره مند می شدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که خانه و بیت مرحوم حجت الاسلام و المسلمین طباطبائی در تهران، همانند بیوت مراجع تقلید، همواره به روی مردم باز بود، گفت: در بیت ایشان هم مسائل شرعی و هم مسائل و مشکلات مردم مطرح می شد و می توان گفت که این عالم فقید به تمام معنا گره گشای از کار مردم بود.

وی با بیان این که بسیاری از جوانان با میل و رغبت به مرحوم حجت الاسلام و المسلمین طباطبائی مراجعه می کردند و ایشان هم تا حد امکان مشکلات شان را حل می کرد، گفت: این عالم وارسته با تمام وجودش به مردم عشق می ورزید؛ و باید گفت که ما چنین عالمانی داریم اما تعدادشان زیاد نیست.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که محبت مرحوم طباطبائی به مردم و علم او زبانزد بود، یادآور شد: همچنین باید گفت که تواضع و فروتنی مرحوم حجت الاسلام و المسلمین طباطبائی(ره) نمونه بود و برای مثال اگر یک پیرمرد و یا پیرزن عادی به ایشان می گفت که با شما کاری دارم، می نشست و به حرفش گوش می داد و یا این که مشکلش را حل می کرد و یا با سخن گفتن، راهنمایی اش می کرد.

وی با بیان این که شخصیت هایی همچون مرحوم حجت الاسلام و المسلمین طباطبائی(ره) از جمله شخصیت های استثنایی تاریخ شیعه هستند، به شخصیت سیاسی و اجتماعی این عالم فقید هم اشاره و خاطرنشان کرد: این روحانی والامقام چه در دوران مبارزات پیش از انقلاب و چه در دوران پس از انقلاب نقشی کلیدی داشت؛ حدود ۸سال از دوران رژیم شاه را، یا در زندان و یا در تبعید به سر می برد و ایشان را مثل اجداد طاهرینش در زندان شکنجه می دادند؛ ساواک به او حساس بود چون از همرزمان فدائیان اسلام محسوب می شد؛ به طور کلی همراه نهضت امام خمینی(ره) بود و از آغاز جنبش انقلاب، همراهی با امام راحل داشت و این حرکت عظیم را دنبال می کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیز هر جا به وجودش نیاز بود وارد می شد و ورود او در مقطعی به مجلس و ... بر همین اساس صورت گرفت؛ اما بیشتر عمر مرحوم حجت الاسلام و المسلمین طباطبائی(ره) در امر تبلیغ دین سپری شد و او یک چهره رسمی مبلغ دین و استاد سخن و سخنوری توانا بود.

وی اضافه کرد: این عالم فقید بعد از شهادت آیت الله سعیدی به دست ساواک، به امر مراجع تقلید و به خواست مردم تهران، به این شهر بزرگ سفر کرد و تا آخر عمر با برکتش، سنگر تبلیغ دین را در این شهر رها نکرد؛ او خدمتگذار به اسلام و مردم شناخته می شد؛ و چنین شخصیت هایی در طول تاریخ کم داریم.

آیت الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: مرحوم طباطبائی(ره) کلمات قصاری هم دارد که نشان می دهد ایشان آسیب های جامعه را به خوبی می شناخت و گاهی مثل یک روانشناس، ارائه راهکار کرده است؛ و اصولا ایشان متناسب با نیاز مراجع کنندگان به خود، جواب می داد.

وی با تأکید بر این که امثال مرحوم حجت الاسلام و المسلمین طباطبائی(ره) شخصیت های معمولی نیستند، و در روز اول ماه رمضان هم جان به جان آفرین تسلیم کرد، گفت: ایشان در یکی از منبرهای خود تأکید کردند که من سه خط قرمز دارم که رهبری، نظام اسلام و خون شهیدان هستند.

امام جمعه قم با بیان این که حجت الاسلام و المسلمین طباطبائی(ره) انسانی والا و وارسته و ارادتمند به اهل بیت(ع) بود، گفت: این عالم فقید در ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س) مجالس با شکوه عزا برگزار می کرد و خودش هم در ورودی این مجالس به استقبال شرکت کنندگان می ایستاد و اشک می ریخت؛ و اصولا ارادت او به خاندان اهل بیت(ع) و به ویژه حضرت فاطمه(س) قابل توجه بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز