خبرگزاری کار ایران

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها:

اجماعی همه‌جانبه برای بهره‌برداری بیشتر از شرایط جدید ایجاد شود

asdasd
کد خبر : ۶۲۳۱۴۳

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه در برجام برای همه اثبات شد که ایران اهل گفتگو و مفاهمه است تاکید کرد که در چنین شرایطی سزاوار است که در درون کشور نیز اجماعی همه‌جانبه برای بهره‌برداری هرچه بیشتر از این شرایط و فرصت بی‌نظیر وجود داشته باشد و این دستاورد عظیم، دستاویز بهره‌برداری‌های جناحی قرار نگیرد.

به گزارش ایلنا، متن نامه سرگشاده انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها به صاحب نظران و استادان دانشگاه‌های امریکا در واکنش به خروج ترامپ از برجام به شرح زیر است:

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها بعنوان یک تشکل دانشگاهی، مناسب دید در قبال یکی از رسواترین نمونه‌های پیمان‌شکنی و بدعهدی دولت آمریکا جامعه علمی وصاحبنظران دانشگاهی بویژه استادان رشته‌های روابط بین‌الملل، علوم سیاسی و حقوق در جامعه آمریکا را مخاطب خود قرار دهد؛ چرا که آنان بیشترین آشنایی را با زبان مذاکره و مفاهمه و مبانی عقود و معاهدات بین‌المللی دارند و به خوبی آگاهند که نقض ناموجه پیمان‌های بین المللی چه عواقب جهانی ناگواری را در پیش دارد.

ما از جامعه علمی امریکا که خود را در بسیاری از رشته‌های علمی به ویژه علوم سیاسی، روابط بین‌الملل وحقوق، سرآمد و پیشتاز می‌دانند، انتظار داریم که پاسخگو باشند، این اندیشمندان چگونه در قبال رویکردها واقدامات عهد شکنانه دولت کنونی امریکا  موضع‌گیری می‌کنند و تا چه سطحی می‌توانند ایده‌های صلح‌طلبانه و مناسبات مفاهمه‌آمیز را در جهان حمایت نمایند؟ شما چگونه می‌توانید بی‌اعتنایی کامل و آشکار به یک توافق نامه بین المللی را توسط بالاترین مقام رسمی کشورتان نادیده انگارید ونسبت به عواقب سوء آن، اقدام  افشاگرانه وباز دارنده نداشته باشید؟ مگر نه این است که اینگونه معاهدات جایگزین مناسبی برای پیشگیری از منازعات خشونت‌بار بین المللی در زمان حال و آینده است؟ با چنین اقدام نابخردانه آقای ترامپ نسبت به برجام، چه تضمینی برای موفقیت مذاکراتی چون مذاکره باکره شمالی می‌تواند وجود داشته باشد؟

کشور آمریکا مقر عمده‌ترین سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد وشورای امنیت است، حال چگونه می‌تواند کشوری که افتخار میزبانی این سازمان‌ها را دارد، خود آشکارا ناقض پیمان‌نامه‌های بین المللی و بی‌اعتبارکننده این گونه سازمان‌ها و معاهدات باشد، در صورتی که برای حل وفصل مناقشات بین الملل، اعتبار و ضمانت پایبندی به اینگونه معاهدات امری اجتناب ناپذیر است.

با اینکه بدعهدی‌ها و بدرفتاری‌های دولت آمریکا برای ملت ما امر شناخته شده ایست؛  ولی باید توجه داشت که این اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران و سال‌های پس از انقلاب اسلامی است  که در یک مناقشه بین الملل بین ایران ودولت آمریکا، موضع جمهوری اسلامی ایران مورد حمایت تمامی دولت‌ها به استثناء اسراییل و عربستان قرار گرفته و برای همه اثبات شده است که ایران اهل گفتگو ومفاهمه منطقی است وهیچ کشوری حتی هم‌پیمانان آمریکا از موضع غیر اخلاقی و پیمان شکنی آمریکا حمایت نمی‌کند.

در چنین شرایطی سزاوار است که در درون کشور نیز اجماعی همه جانبه برای بهره‌برداری هرچه بیشتر از این شرایط و فرصت بی‌نظیر وجود داشته باشد و این دستاورد عظیم، دستاویز بهره‌برداری‌های جناحی قرار نگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز