خبرگزاری کار ایران

قائم‌مقام جمعیت زنان مسلمان نواندیش:

تغییر در قانون احزاب ضروری است/ میزان مشارکت زنان در احزاب تاسف‌آور است

asdasd
کد خبر : ۶۲۱۵۱۵

قائم‌مقام جمعیت زنان مسلمان نواندیش ضمن ارایه گزارش عملکرد این جمعیت در یک سال اخیر با اشاره به ضرورت تغییر در قانون احزاب که حزب را یک تهدید می‌داند، میزان مشارکت سیاسی زنان را در احزاب تاسف بار خواند.

به گزارش ایلنا، آذر منصوری، قائم مقام جمعیت زنان مسلمان نواندیش در دومین کنگره گزارش عملکرد سالانه این جمعیت را ارائه کرد و گفت: متاسفیم که امکان گفتگوی بیشتر وجود ندارد چرا که برای رسیدن به یک رهیافت متمرکز نیاز به تبادل آرا و گفتگو بیشتر داریم.

وی با اشاره به مصوبات کنگره امروز و تغییرات در اساسنامه بر اساس قانون احزاب،گفت: این قانون زمان احمدی‌نژاد شکل گرفته است و ما باید از آن تبعیت کنیم، متاسفانه در این قانون بهاحزاب عنوان یک فرصت نگاه نشده است بلکه آن را به عنوان یک تهدید قلمداد می کنند. این قانون بر ایناساسشکل گرفته است که چگونه می توان تهدید کار حزبی را کم کرد.

وی ادامه داد: با این حال خانه احزاب و وزارت کشور برای تدوین قانون جدید تلاش خود را می‌کند.اگر می‌خواهیم احزاببه عنوان بازیگر نقش اساسی داشته باشند باید رویکرد قانون اساسی را ایجابی تر کنیم.

منصوری با اشاره به اقدامات کنگره در سال ۹۵ تصریح کرد: کار حزبی جزو سخت ترین و مشقت بار ترین فعالیت‌ها است، اما من از طیف بسیار امیدوار اصلاح طلب هستم. به نظرم با توجه به شرایط وزمانی که اختصاص دادیم به نسبت خوب نتیجه گرفتیم. همچنین آثار گفتمانی و عملیاتی مثبتی در توجه به مسائل زنان و پر کردن شکاف جنسیتی داشتیم.

وی در ادامه با بیان اینکه کنگره امروز محصول کار هیئت اجرایی است با اشاره به اینکه کمیته اطلاع‌رسانی، حقوقی، استان‌ها و انتخابات فعال شده‌اند، افزود: سعی کردیم شورای مناطق کامل‌تر شکل بگیرد با این حال در تشکیل دفتر سیاسی موفق نبودیم و علت آن باید بررسی شود. هر چند ممکن است بگویم شورای مرکزی می‌تواند وظیفه دفتر سیاسی را انجام دهد اما من معتقدم دفتر سیاسی باید تشکیل شود.

قائم مقامجمعیت زنان مسلمان نواندیش با بیان اینکه استان ها باید مسایل روز را رصد کرده و نسبت به آن واکنش داشته، مانند آنکه در زمینه اسید پاشی و تصادف اتوبوس دختران در هرمزگان بیانیه دادند به اقدامات مثبت جمعیت اشاره کرده و افزود: زمانی که خانم مولاوردی تحت فشار بود و تلاش می‌کردند ایشان را برکنار کنند جمعیت از استان‌های مختلف برای دفاع از عملکرد ایشان بیانیه دادند. همچنین جمعیت برای ۱۸ دی نیز بیانیه‌ی کامل و جامعارائه داد که برای برخی خارج از تصور بود که ما بتوانیمچنین دقیق تحلیل کرده و پیشنهاد دهیم.

منصوری با بیان اینکه استان ها برخی اوقات از شورای مرکزی فعالتر بوده اند، گفت: شاهد بودیم در استان‌های مختلف روز زن برنامه‌های باشکوهی در سطح استان تشکیل شد. همایش فارس در حد یک کنگره بزرگ حزبی بود و در حد ملی نشان از توانمندی و امیدواری داشت. در رسانه‌ها همبرد خبری مناسبی داشت. هرچند برخی از استان‌ها کماکان غیر فعال و نیمه‌فعال اند و باید با همفکری مشکلات را شناسایی و از میان برداریم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه به نشست هایی که جمعیت در این مدت برگزار کرده اشاره کرد و با بیان اینکه با وجود کمبود بودجه کمیته‌های جمعیت تشکیل شده است، افزود :کمیته آموزش تشکیل شد که تاثیرات و بحث‌های خوبی در آن مطرح شد و اولین کارگاهبا عنوان کیستیم؟ چیستیم؟ و به کجا می‌رویم؟ توسط این کمیته برگزار شد. در این کارگاهبررسی شد که چرا اصلاح طلبیم؟ چرا حزب زنان را تشکیل دادیم؟ چرا مسلمان هستیم؟ و چرا نو اندیش هستیم؟ اینگونه کمیته‌ها لازمه هویت شناسی و رسیدن راهبردها اساسی است و با برگزاری این کمیته‌ها بهتر نتیجه می‌گیریم، زیرا گفتگوهایکه درآن شکل می‌گیرد که در هیچ قسمت دیگر از حزب شکل نخواهد گرفت.

وی با بیان اینکه حزب منابع مالی محدود داشته به مشکلات برخی از زنان فعال جمعیت در مناطق و استانها اشاره کرده و گفت: برخی از فعالین در مناطق اظهار می‌کنند که به آنها اجازه کار سیاسی نمی دهند و اگر بفهمند که آنهاکار سیاسی می‌کنند مانع شده و یا خانواده ها اجازه نمی دهند. لازم نیست که کار سیاسی انجام شود شما می توانید در حوزه اجتماعی فعال شده و به مسائلی از جمله اشتغال زنان، آسیب های اجتماعی و مسائل فرهنگی بپردازید و کار کنید.

منصوری با اشاره به رتبه پایین ایران در زمینه مشارکت سیاسی زنان و شکاف های جنسیتی، ادامه داد: متأسفانه مشارکت زنان در احزاب تاسف‌آور است و با اینحال ظرفیت‌ها زیاد بوده و با این حضور نهادمند، متشکل و سازمان یافته می‌توانیم موثر واقع شویم. مناطق به اقتضا شرایط خود باید در مسایل زنان ورود کنند چرا که امروز این مسئله کل جامعه است.

قائم‌مقام جمعیت زنان مسلمان نواندیش در انتها به حضور جمعیت زنان نواندیش مسلمان در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان اشاره کرده و این حضور را مثبت ارزیابی کرد و گفت : وقتی لیست شورای شهر نهایی شد انتظار داشتیم خانم راکعی در لیست باشد اما وقتی نام ایشان در میان اسامی مشاهده نکردیم تعجبکردیم. با این حال ایشان انصراف دادند و این رفتار سیاسی نشان‌دهنده ضرورت حضور زنان در سیاست و سیاست ورزی است و لازمه حضور زنان را تایید میکند.

وی همچنین در انتها با بیان اینکه امیدواریم تا کنگره بعدی بتوانیم بیشتر به مسئله زن و نواندیشی دینی بپردازیم خاطرنشان کرد : دوستان گفتند که کلاس تفسیر قانون در اصفهان برگزار شده است این کلاس‌های آموزشی باید با محور مسائل زنان و نواندیشی دینی برگزار شود و فراموش نکنیم که این کلاس‌ها ظرفیت‌های برای جذب اعضای جدید ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز