خبرگزاری کار ایران

یونسی در جمع فرهیختگان هندی:

مسلمان اخلاقی بمانید و با افراط و تفرقه و خشونت مقابله کنید

asdasd
کد خبر : ۶۲۰۸۷۲

علما و فرهیختگان مسلمان هندی که سه‌شنبه میهمان مشاور ویژه حسن روحانی رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی بودند از سوی این مقام ایرانی، توصیه به ترویج اخلاقی اسلامی همانند گذشته تاریخی هندوستان، و مقابله با افراط و تفرقه و خشونت میان مسلمانان افراطی شدند.

به گزارش ایلنا،‌ علی یونسی، در این نشست، که در جمع فرهیختگان هندی و تعدادی از علمای تراز اول اهل سنت این کشور، سخن می‌گفت، عمده سخنان خود را به بحث پیرامون روابط خوب و تاریخی میان دولت‌های ایران و هندوستان، مسلمانان دو کشور، و همچنین، تاثیر تلاش مسلمانان هند و ایران، در ترویج اخلاقی این دین، و توصیه به گسترش این ارتباطات اختصاص داد. 

مشاور ویژه رییس جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به تاثیر رفتار اخلاقی علمای اسلامی بر مسلمانان و سایر مردم هندوستان، خاطرنشان ساخت: مردم مسلمان هندوستان، همواره محصول اخلاق اسلامی بوده و هستند و نه شمشیر. و هیچ زمان شمشیر نادرشاه افشار و یا محمود غزنوی و اشغالگران، نتوانستند مردم هند را مسلمان کنند. آن‌ها فتح سیاسی کردند اما این علما و عالمان و اخلاق اسلامی بود که مسلمانان را جذب و ثابت قدم کرد. 

این بخش از سخنان یونسی، با تایید و استقبال مشهود علما و فرهیختگان اهل سنت حاضر در جلسه رو به رو شد. 

یونسی، خطاب به این میهمانان هندی تاکید کرد: عملکرد شما بزرگان در هند و حسن عملتان در آن منطقه و سرزمین بزرگ، باز هم می‌تواند همچون گذشته معجزه کند. همانطور که در گذشته و برای توسعه و ترویج اسلام اخلاقی و رحمانی تلاش‌های بزرگی در آن سرزمین شده، در آینده نیز این مسیر، البته با اخلاق و اخلاق و فقط اخلاق، ادامه داشته و تاثیر خود را خواهد گذاشت. 

مشاور حسن روحانی، از علمای مسلمان هند، به عنوان یک مذهب اقلیت در منطقه هندوستان، خواست تلاش کنند تا بین خود مسلمانان، اختلافی نباشد و با مبارزه اجازه ندهند، افراد تند، و افراطی و خشوت طلب، بین مسلمان اختلاف ایجاد کنند. 

او تاکید کرد: علمای مسلمان هند باید همچنان، به دنبال دعوت رحمانی پیامبر اکرم، با رفتار پیامبرانه باشند، تا هم خود را حفظ کنند و هم الگویی اخلاقی برای اکثریت ملت هندوستان باشند. 

مشاور رییس جمهوری ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی در عین حال، اظهار امیدواری کرد که ایران به عنوان یک الگوی نمونه و عالی در وحدت اسلامی برای کشورهای اسلامی باشد. 

علی یونسی، یادآور شد: دولت ایران با الهام از انقلاب اسلامی، و فرامین موکد امام و رهبری، مصمم است با تعصبات مذهبی و افراطی‌گری و خشونت مبارزه کند و تا به حال نیز اینگونه عمل کرده است. دولت ایران، و آقای دکتر حسن روحانی، به من ماموریت داده‌اند تا این هدف مهم را پیگیری و نهادینه کنم. 

وی در تشریح حساسیت دولت جمهوری اسلامی و رهبر انقلاب، در تامین قانونی حقوق اقلیت‌ها از جمله مسلمان اهل سنت ایران، یاد آور شد: در حال حاضر، نخبگان و بزرگان اهل سنت ایران در عالیترین سطوح اداره کشور حضور دارند و ما وحدت شیعه و سنی را در عمل نشان داده‌ایم. 

یونسی افزود: علمای اهل سنت در انتخاب بالا‌ترین مقام ایران، یعنی رهبری جامعه، حضور دارند و در مجلس شورای اسلامی نیز ۲۲ کرسی به اهل سنت تعلق دارد و این تعداد افراد نخبه اهل سنت،‌‌ همان اختیارات را در قانون دارند که سایر نمایندگان مجلس ازآن برخوردارند. 

مشاور ویژه رییس جمهوری ایران در امور اقوام و مذاهب، تاکید کرد که در مجلس ایران، هیچ تفاوتی میان یک وکیل شیعه و سنی نیست. هم وکیل شیعه و هم سنی، هر دو می‌توانند از رییس جمهور در چارچوب قانون اساسی سوال کنند. 

علی یونسی، همچنین، به حضور چندین هزار قاضی اهل سنت در ایران اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که در تهران نیز این نخبگان؛ در سمت‌های مهم حضور دارند. اداره شهرهایی که اکثریت اهل سنت در آنجا ساکن هستند عمدتا به دست خود این شهروندان انجام می‌شود. فرماندار عموما از این برداران است و شورای شهر و شهردار را خودشان انتخاب و اداره می‌کنند و شورای حل اختلاف نیز در اختیار آنان است. 

این مقام ایرانی و روحانی شناخته شده اسلامی، این نکته را نیز گفت که اگر چنانچه در جایی یک روحانی شیعه یا هر فردی، بخواهد به مقدسات اهل سنت اهانت کند، با آن‌ها برخورد می‌شود. و هیچ فردی از این برخورد مصون نیست. 

وزیر سابق اطلاعات ایران، تصریح کرد که سیاست موکد مقام معظم رهبری، تقریب و وحدت میان شیعه و سنی هم در داخل ایران و هم در منطقه است. حتی آن کسانی که به عنوان شیعیان افراطی شناخته شده و اظهارات تفرقه انگیز دارند رهبر انقلاب، آنان را شیعه انگلیسی معرفی کرده‌اند. 

یونسی، در ادامه به بحث تعامل میان مسلمانان هند با یکدیگر و سایر مردم، اشاره کرد و گفت: ما معتقدیم، هر نوع اختلاف بین مسلمانان شبه قاره هند، خیانت بزرگی به اقتدار مسلمانان منطقه شبه قاره است. 

مشاور ویژه دکتر حسن روحانی، به گذشته نه چندان دور اهل سنت در ایران اشاره کرد و گفت: در گذشته بشدت برای این عزیزان محدودیت قایل می‌شدند، اما در حال حاضر بیش از ۱۶ هزار مسجد اهل سنت به مسلمانان سنی ایرانی تعلق دارد و مسوول مساجد ایران نیز یک شخصیت روحانی ایرانی است. برای ایشان فرق نمی‌کند که مسجد متعلق به اهل سنت است یا شیعه، و لذا از طرف جمهوری اسلامی از همه آن‌ها حمایت می‌کند. 

یونسی، به طور کوتاه به تاریخ انقلاب اسلامی نیز اشاره کرد و یادآور شد که انقلاب اسلامی ایران، با حضور همه از جمله اقلیت‌ها و اقوام انجام شد و همه در آن شرکت و نقش داشتند و تحت رهبری یک عالم و فقیه حرکت کردند. انقلاب اسلامی به هیچ مذهب خاصی تعلق ندارد چهلمین سال، جشن پیروزی با حضور فعال همه ایرانیان بدون توجه به قوم و‌نژاد و دین و مذهب، برگزار می‌شود. 

وی، به محرومیت زیاد مسلمانان اهل سنت در برخی مناطق ایران ازجمله سیستان و بلوچستان در پیش از انقلاب اسلامی، نیز اشاره کرد و گفت: در استان یاد شده، که در گذشته همسایه هند و هم اکنون، همسایه پاکستان است، حتی نیم درصد هم با سواد نبوده و هیچ متخصص، یا پزشک و یا دانشمند در میان خود نداشتند و متکی به نیروهای سایر مناطق کشور بودند اما در حال حاضر فقط در زاهدان، بیش از یکصد هزار دانشجوی بومی داریم که نیمی از آن‌ها دختر هستند. 

به گفته مشاور رییس جمهوری، در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، درخواست مردم منطقه سیستان و بلوچستان؛ اعزام مدیران لایق از سایر مناطق به این استان، برای رهایی از مشکلات بود، اما در حال حاضر اینگونه نیست و درخواست بزرگان منطقه و مردم از مسوولان در مرکز این است که از متخصصین و مدیران بومی منطقه استفاده شود و دولت نیز این درخواست را به حق دانسته و در حال حاضر نخبگان و بزرگان اهل سنت در عالیترین سطوح استان وحتی کشور، حضوردارند. 

علی یونسی، در ادامه به رابطه فرهنگی و دینی و تاریخی دو ملت ایران و هندوستان نیز اشاره کرد و از میهمانان هندی خواست که ایران را کشور دوم خود بدانند همانند ما ایرانیان که هندوستان را کشور و خانه دوم خود می‌دانیم. 

این روحانی برجسته ایرانی، تاکید کرد که هیچ احساس بیگانگی نسبت به مردم و دولت هندوستان مخصوصا علمای مسلمان نمی‌کند و سرنوشت دو منطقه جغرافیایی ایران و هندوستان، از یک جا نشات می‌گیرد و در طول تاریخ با هم متداخل بوده و سرنوشت واحد و مشترکات فراوان فرهنگی، مذهبی، دینی و تاریخی با هم داشته و دارند. 

مشاور حسن روحانی خاطرنشان ساخت: وقتی اسلام وارد هندوستان شد، برای این دین الهی، عزت و قدرت آفریده شدو همه مسلمانان دنیا از این بابت، احساس غرور کردند. اسلام در هندوستان، و علمای مسلمان در دنیای اسلام، بیشترین جایگاه و بیشترین خدمت را همواره به دین پیامبر گرامی اسلام داشته‌اند. 

یونسی، افزود: ما هندوستان، و شبه قاره، پاکستان و بنگلادش را یک منظومه و از یک خانواده می‌دانیم و ایران نیز به لحاظ فرهنگ مذهبی و تاریخی بخشی از این خانواده است که تاثیر بسزایی در ترویج اسلامی داشته‌اند. در هندوستان که بهشت گردشگری می‌باشد، آثار تمدن اسلامی بر همه آثار دیگر برتری دارد و می‌درخشد و این تمدن خیره کننده و زیبای اسلامی در هندوستان، که به شدت با آثار ایرانی و فارسی نیز عجین شده، موجب افتخار هر ایرانی و هندو است. 

این مقام دولتی ایران، به روابط خوب ایران و هندوستان نیز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه ایران و هند امروز بهترین رابطه را در داخل، منطقه و جهان دارند و لذا علمای اسلامی در هند نیز باید از این فرصت مناسب استفاده کنند تا این رابطه خوب دو دولت، هرچه بیشتر گسترش و تعمیق بیابد تا همه از این رابطه حسنه و تاریخی و خوب سیاسی، بهره‌مند شوند. 

مشاور رییس جمهوری در پایان سخنان خود، اظهار امیدواری کرد که نخبگان و علمای هندی سفر خوبی در ایران، داشته باشند و اینگونه رفت و آمدهای فرهنگی و تاریخی در سطح علما و فرهیختگان، و سیاسی در سطح دولت مردم، به تعمیق بیشتر این روابط بینجامد. 

به گزارش انسجام ملی، این گروه از نخبگان و علمای اهل سنت هندوستان، به دعوت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به ایران اماده‌اند و سه شنبه می‌ه‌مان علی یونسی، مشاور ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی بودند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز