خبرگزاری کار ایران

ابتکار:

در موضوع گفت‌و‌گوی ملی، خانواده محوری‌ترین هسته کار است

asdasd
کد خبر : ۶۱۹۵۵۰

معصومه ابتکار در نشست مدیران کل امور بانوان استانداری‌ها ضمن تشکر از تلاش زنان در استان‌ها با توجه به کمبود‌ها گفت: با سیاست‌های دکتر روحانی در بخش زنان و برنامه‌های دولت دوزادزدهم سعی می‌کنیم قدم‌های مثبتی برداریم. با حرکت شما بانوان که فقط یک تلاش اداری نیست بلکه مبتنی بر انگیزه درونی شماست و به همین دلیل تاثیر کار شما زیاد است و می‌توانید با همه کمبود‌ها دستاورد خوبی داشته باشید.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، معصومه ابتکار در نشست مدیران کل امور بانوان استانداری‌ها ضمن تبریک به مناسبت اعیاد شعبان گفت: در فرهنگ انتظار تحولات عظیمی را در اندیشه داریم و فلسفه انتظار از مترقی‌ترین فلسفه‌هاست. اثرگذاری این فرهنگ در رفتار و کردار و رویکرد‌های ما به شکل فردی و اجتماعی بالاست. جامعه منتظر ‌در وضعیت فعلی سکون پیدا نمی‌کند و جاری و منتظر آینده است و دائم در حال تغییر و اصلاح و پذیرش اشکالات است‌‌ همان طور که محاسبه نفس فردی می‌کند محاسبه نفس جمعی دارد. 

وی ادامه داد: معجزه فلسفه حرکت دائمی به آحاد جامعه است که برای بهبود خودشان و رسیدن به الگویی که منجی قرار است جاری است به کار گرفته می‌شود. امید کلید واژه ماست. نه تنها عنوان دولت امید است بلکه مفهموم کار ما امید است. ما در شرایطی هستیم که با شرایط عامدانه سازمان یافته هدفمند مواجه هستیم که می‌خواهد نا‌امیدی را تزریق کند این برای زدن ریشه‌های تمدنی و باور‌ها و انقلاب ماست در برابر این هجمه نه به عنوان واکنش بلکه به خاطر باوری که به فلسفه انتظار  داریم باید با رویکرد تحولی و نگرش فرهنگی و نگاه دانش بنیان مبتنی بر پژوهش‌ها حرکتی را ترسیم کنیم که اثر بخش باشد. 

معاونت زنان و نهاد خانواده نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه در حوزه زنان و دختران، دختران جوان ما از دنیای دیگری می‌آیند که مطالباتی دارند، اظهار داشت: باید یک لحظه خودمان را جای آن‌ها بگذاریم ببینیم چه درخواستی دارند و مشاهده کنیم چقدر نسبت به باور این نسل و حقوق و مطالبات این‌ها کوتاهی کردیم و چقدر مسئول هستیم، چه در قبال زمان چه در قبال دختران جوان که به دلیل نگرش‌های خاص و محدودیت‌های قومی و قبیله‌ای چه مسائلی داشته‌اند. 

وی تاکید کرد: مساله خانواده فرا‌تر است ما خانواده را کانون مهم اجتماعی خود می‌دانیم و برای شکوفایی این کانون باید اقدامات اصولی داشته باشیم 

ابتکار در خصوص برنامه‌های معاونت زنان در سال جاری گفت: برای سال ۹۶ در ادامه تلاش‌های خانم ملاوردی مسیری را در پیش گرفته‌ایم. در بحث تولید و ارائه کالای ایرانی باید مسائل را مد نظر قرار بدهیم برای سال ۹۷ برنامه کلان بر اساس اسناد بالادستی را پیش بینی کردیم که اساس آن سیاست‌های رئیس جمهور است. برخی از این‌ها در استان است. 

وی ادامه داد: سند توسعه استان را به زودی گزارش گیری می‌کنیم. از نزدیک برنامه‌ها و میزان پیشرفت در دو موافقت نامه‌ را می‌سنجیم که در ارتباط با تدوین سند استان و ادامه فاز دوم طرح تاب آوری است و در ادامه اعتبارات سال ۹۶ در حوزه کارآفرینی گزارش‌گیری می‌کنیم. در موضوع گفت‌و‌گوی ملی در خانواده هم با کمک انجمن جامعه‌شناسی ایران این موضوع را بررسی می‌کنیم. بعضی از استان‌ها را من دیده‌ام و در این باره حرف زده شده است در موضوع گفت‌و‌گوی ملی، خانواده به عنوان محوری‌ترین هسته کار ماست و در این حوزه انتظار داریم برنامه ریزی خوبی صورت بگیرد. در موضوع خاص وزارت کشور اهمیت توجه به بانوانی که به عنوان اعضای شورای شهر و استان انتخاب شده‌اند و بحث شهرداران و دهیاران و توانمند سازی این‌ها مطرح است. 

وی با اشاره به جلسه‌ای که با دهیاران داشته گفت: در این جلسه فهمیدیم چقدر خانم‌های دهیار باسواد و توانمند در حوزه دانشگاهی هستند. باید برای این‌ها به صورت منطقه‌ای کار شبکه‌ای کرد. خود دهیاران خیلی علاقه‌مند بودند. در حوزه اشتغال و تامین اجتماعی و ارتقای شاخص زندگی زنان، دهیاران نقش مهمی دارند. 

معاون رئیس‌جمهور افزود: امسال موافقت نامه‌ای با جهاد کشاورزی داریم که در چند بعد انجام می‌شود. یکی تولید محصولات ارگانیک است، یکی حمایت از صندوق‌های اعتباری بانوان که تعداد زیادی از استان‌ها اعتبار گرفته‌اند. امسال معاونت اعتبار خوبی برای بحث زنان روستایی گذاشته و انتظار این است که کمک کنید به نتیجه خوبی برسد. 

ابتکار گفت: با پیگیری با مجلس، امسال بالاخره ۰. ۰۵ درصد از یکی از ردیف‌های بودجه به کار بانوان روستایی اختصاص یافت. آیین نامه‌ای برای نحوه تخصیص این اعتبارات تصویب شد. اولین جلسه ستاد ملی زن و خانواده را با حضور رئیس جمهور داشتیم و این مقطع نوینی را برای ما باز کرد. شاخص‌های مربوط به عدالت جنسیتی در حال تدوین است. نظارت بر این شاخص‌ها در قالب سند است. این شاخص‌ها مشخص می‌کند در چه حوزه‌ای شکاف داریم. 

معاون زنان رئیس جمهور گفت: مساله ماده ۱۰۱ و ۱۰۲ نیز حائز اهمیت است. ما می‌خواهیم که هماهنگی بین ستاد و استان‌ها از نظر موضوعی داشته باشیم. موضوع زنان سرپرست خانوار برنامه ریزی جدی‌ای شده است. برنامه‌های ستادی و انتظارات ما از استان‌ها در این رابطه مطرح خواهد شد. دلمان می‌خواهد بازخورد و نظرات در جلسه‌ای که میزبانی آن را خانم نظری برعهده دارد بگیریم. در نشست‌های دیگر هم که برگزار شده، همه جا سعی کردیم نظرات دوستان را داشته باشیم. اطلس وضعیت زنان به تفکیک استان‌ها و کار جی آی اسی آن درحال انجام است. این خیلی کمک خواهد کرد که بتوانیم با نگاه دقیق آماری برای بهبود شرایط برای استان‌هایی که مثلا با ماندگی از تحصیل دختر‌ها رو به ازدیاد است تلاش دیگری داشته باشیم. 

او با بیان اینکه حدس می‌زنیم مشهد داستان‌هایی در مورد حاشیه نشینی دارد و باید به آن پرداخته شود گفت: ما انشالله بتوانیم سال ۹۷ حرکتی را با وجود بیاوریم. یکی از برنامه‌های راهبردی توجه به مساله هویت است. یک بخش گفت‌و‌گوی بین نسلی است. یک بخش توجه به باور‌ها و مسائل فرهنگی زنان است و بخشی توجه به سنت‌ها و لباس‌های سنتی و اقوام ایرانی است که یکی از پرجاذبهترین مسائل است. انتظار داریم در سال ۹۷ حرکتی در سطح ملی راه بیافتید. موضوع در شورای انقلاب فرهنگی مطرح شده و فضا باز‌تر شده که افراد بتوانند با لباس‌های محلی که مناسب سازی شده در محیط‌های تحصیلی و اداری حاضر شوند. 

او با اشاره به برگزاری نمایشگاهی در کرج درر تاریخ ۲۵ اردیبهشت در حوزه لباس محلی بانوان گفت: امیدواریم این موضوع در نمایشگاه کلید بخورد. وزارت ارشاد هماهنگی خوبی با ما دارد. خیلی از این لباس‌ها توجه به عناصر فرهنگی و طبیعت دارد که در سطح استان می‌توانید به آن بپردازید. ترویج هویت ملی و پوشش توام با عفاف و حجاب زن و مرد ایرانی در قالب این عناصر فرهنگی باید ترویج داده شود. 

ابتکار از مدیران بانوان استان‌ها درخواست کرد در این نمایشگاه همکاری داشته باشند که تنوع و گستردگی وجود داشته باشد و پیگیری کنند که این کار با بهترین کیفیت و کارایی کلید بخورد. 

او در خصوص تخصیص بودجه گفت: اینطور نیست که ما یک استان را قوی‌تر در نظر بگیریم و سهم بیشتری بدهیم. تلاش ما این است که در سمن‌ها (سازمان‌های مردم نهاد) توان افزایی کلی داشته باشیم. ما می‌خواهیم بخش غیر دولتی را توان افزایی کنیم این هدایتش با شماست. جهت گیری به سمت سند است؛ یعنی در سند اعلام می‌کنید شکاف کجاست. ما جهت گیری را با سمت شکاف‌ها بردیم؛ گفتند در سیستان بلوچستان مدارس بچه‌های بازمانده از تحصیل اهمیت دارد ما هم به این سمت رفتیم. سمن‌ها می‌توانند پیشنهاد دهند. 

معاون رییس جمهور با بیان اینکه در ستاد تصمیم بر این شد که ۱۴ کارگروه نیمه رسمی و مشورتی را ذیل ستاد ترسیم کردیم گفت: حتما استان‌ها می‌توانند تصمیم بگیرند. در بحث آیین نامه و قوانین و جلسات مشارکت دستگاهی و رصد و نظارت و پایش کمک می‌کنند و بعد در حوزه تخصصی خودشان. مثلا در کارگروه ورزش از اول گفته شد که فقدان معلم ابتدایی ورزش داریم. بررسی کردیم و نشست برگزار شد. داریم سعی می‌کنیم ببینیم با توجه به اینکه آموزش و پرورش امکان استخدام ندارد چه می‌شود کرد. این کارگروه‌های تخصصی بازوان مشورتی ستاد هستند و به شما هم می‌توانند مشورت دهند. ما شورای فقهی و حقوقی داریم که از وکلا و حوزه در آن عضو هستند. 

وی با بیان اینکه ماده ‌۱۰۱ آیین نامه اجرایی‌اش تدوین شده گفت: سازمان برنامه و بودچه روی آن کار کرده و تقریا آیین نامه نهایی شده. در ستاد ملی برای تدوین شاخص‌ها در حوزه زمان و خانواده تعیین تکلیف کردیم. این آیین نامه کمک می‌کند که این شاخص را داشته باشم و در سطح منطقه‌ای اجرا کنیم. این آیین نامه برای کم کردن شکاف و نظارت است. آیین نامه اجرایی به زودی ابلاغ می‌شود و برای ماده ۸۰ برنامه تقسیم کار ملی داشتیم که ابلاغ می‌شود. 

ابتکار گفت: خیلی از کارهایی که در سطح ملی ابلاغ می‌شود دستگاه‌ها در استان باید به سطح استانی برسانند ولی برای اینکه دو قبضه بشود این چند مصوبه را سعی می‌کنم برای شما توضیح داده شود و بگویند این تقسیم کار به چه صوت است. باید بحث کنیم که نحوه رصد چگونه است. در سطح استان‌ها وزیر عضو ستاد است و به زیرمجموعه خودش باید ابلاغ کند. شما هم به عنوان مدیر استانی باید رصد کنید ببینید در سطح استان اجرایی می‌شود یا خیر. 

وی گفت: استان‌هایی در شکاف‌ها و فاضله‌های بیشتر هستند و کمتر برخوردارند شاید تمرکز و توجه بیشتر باشد. شاید سند ارتقای وضعیت زنان را ببینید نگرانیتان کم شود. ما هم اگر بودجه‌ای داریم مبتنی بر آن سعی می‌کنیم نگاه‌مان عادلانه باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز