خبرگزاری کار ایران

باوند در گفت‌وگو با ایلنا:

اسرائیل درصدد تحریک ایران برای ایجاد درگیری در سوریه است/ دبیرکل سازمان ملل حملات تجاوزکارانه صهیونیست‌ها را پیگیری کند

asdasd
کد خبر : ۶۱۷۸۵۲

یک تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: اسرائیلی‌ها با انجام حملات متعدد به پایگاه‌های سوریه سوریه که موجب کشته شدن نیروهای ایرانی می‌شود، درصدد تحریک ایران است تا ایران واکنش نشان داده و اقدام عملی انجام دهد تا از این طریق، زمینه یک درگیری گسترده در سوریه فراهم شود.

داود هرمیداس باوند در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به حملات نظامی به دو پایگاه نظامی در حماه و حلب و ادعای رسانه‌های اسرائیلی مبنی بر انجام این حملات توسط رژیم صیهونیستی گفت: دولت و ارتش سوریه در حالی که هم‌اکنون در حال مبارزه با داعش و گروه‌های مختلف تروریستی هستند - که موجب کشته و آواره شدن میلیون‌ها نفر شده - و علیه اسرائیل نیز اقدام عملی تهدیدآمیز انجام نداده است، ارتش اسرائیل برای چندین بار طی یک ماه گذشته به پایگاه‌های نظامی این کشور حملاتی را انجام داده است.

اقدامات اسرائیل تجاوزکارانه است

سوریه و هم‌پیمانانش حق شکایت از اسرائیل را دارند

وی با بیان اینکه براساس بند چهار ماده دو منشور سازمان ملل متحد، اقدامات اسرائیل تجاوزکارانه محسوب می‌شود، اظهار داشت: اسرائیلی‌ها بدون آنکه سوری‌ها به آنها حمله کنند یا تهدیدی داشته باشند، به پایگاه‌های نظامی یک کشور در حال جنگ و گرفتار بحران داخلی حمله کرد‌ه‌اند و تعدادی را کشته و زخمی کرده‌اند و این حق سوریه و کشورهای هم‌پیمان با آنها است که نسبت به این اقدامات تجاوزکارانه به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت کنند.

این استاد حقوق بین‌الملل ادامه داد: اگر حملات به سوریه تداوم پیدا کند و تعدادی کشته و زخمی شوند و هیچ کسی هم اعتراض نکند و با متجاوز برخورد نشود، آنگاه نظام جهانی و حقوق بین‌المللی زیر سوال می‌رود و جایگاه و اهمیت‌شان از بین می‌رود.

دبیرکل سازمان ملل وظیفه دارد حملات اسرائیل به سوریه را پیگیری کند

باوند با اشاره به تهدیدهای اسرائیل نسبت به ایران درباره حضور نظامی در سوریه تصریح کرد: مقام‌های اسرائیلی از قبل هم اعلام کرده بودند که به هیچ وجه دوست ندارند ایران در سوریه حضور داشته باشد. این در حالی است که ایران به درخواست رسمی دولت سوریه در این کشور، حضور یافته و در حال مبارزه با داعش و تروریسم‌ بین‌الملل است و در این چارچوب هزینه داده و تلفاتی هم داشته است.

وی با بیان اینکه دبیرکل سازمان ملل متحد وظیفه دارد این موضوع را مورد پیگیری قرار دهد، خاطرنشان کرد: دولت روسیه به عنوان اصلی‌ترین متحد سوریه که در این کشور حضور دارد، باید موضوع تجاوزات اسرائیل به سوریه را پیگیری قرار داده و این موضوع را در شورای امنیت مورد رسیدگی قرار دهد.

اسرائیل درصدد تحریک ایران برای ایجاد درگیری در سوریه است

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی درباره اهداف اسرائیل در انجام این حملات ابراز داشت: اسرائیلی‌ها با انجام حملات متعدد به پایگاه‌های سوریه سوریه که موجب کشته شدن نیروهای ایرانی می‌شود، درصدد تحریک ایران است تا ایران واکنش نشان داده و اقدام عملی انجام دهد تا از این طریق، زمینه یک درگیری گسترده در سوریه فراهم شود.

باوند با بیان اینکه اسرائیلی‌ها با ایجاد یک درگیری میان خود و ایران می‌خواهند حضور امریکا در سوریه را دائمی کنند و مانع از خروج امریکایی‌ها از سوریه شوند، عنوان کرد: در جنگ‌های اعراب با اسرائیل در سال ۱۹۷۳ میلادی که به صورت غافلگیرانه صورت گرفت، ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور وقت امریکا تهدید به حملات اتمی برای محافظت از اسرائیل را مطرح کرد.

ایران نسبت به حملات صورت گرفته هوشیارانه عمل کند

وی ادامه داد: یکی از پیامدهایی که این درگیری می‌تواند به همراه داشته، باشد آن است که این حملات می‌تواند موجب تغییر صحنه میدانی و سیاسی در سوریه براساس میل اسرائیلی‌ها شود و بر این اساس ضروری است که ایران نسبت به حملات صورت گرفته هوشیارانه عمل کند و ضمن دفع حملات اسرائیل و عدم تکرار آن، مانع از دادن بهانه به اسرائیل برای ایجاد درگیری میان طرفین در سوریه شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز