خبرگزاری کار ایران

رویترز خبر داد؛

افزیش احتمال خروج آمریکا از برجام/ بویینگ آشیانه جدیدی برای سفارش‌های ایران پیدا کرد

asdasd
کد خبر : ۶۱۷۱۳۲

پایگاه خبری رویترز با اشاره به اظهارات مدیر عامل بویینگ که گفته:«تولید هواپیماهای ۷۷۷ به سفارش ایران وابسته نیست و برای ارسال سفارش‌ها قواعد دولت آمریکا را رعایت می‌کنند» نوشت: با بالا رفتن احتمال خروج آمریکا از برجام بویینگ آشیانه‌های جدیدی برای هواپیماهای خریداری شده توسط ایران پیدا کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، بویینگ آشیانه‌های جدیدی برای هواپیماهای خریداری شده توسط ایران پیدا کرده است. این اقدام به دلیل چشم انداز خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و بازگشت تحریم‌ها علیه ایران انجام گرفته است. 

بر اساس این گزارش مدیرعامل بویینگ روز چهارشنبه گفت: «بویینگ دیگر نگران این نیست که در صورت فروپاشی توافق هسته‌ای مجبور به توقف تولید هواپیماهای ۷۷۷ شود. توقف تولید این هواپیماها صدها شغل را تهدید می‌کرد.»

«دنیس مولنبرگ» مدیرعامل شرکت هواپیمایی بویینگ در یک کنفرانس خبری گفت: «ما هیچ انتقالی که برای سال جاری برنامه‌ریزی شده بود تاکنون به ایران نداشتیم و این انتقال‌ها به دلیل فرآیندهای دولت آمریکا به تعویق افتاده است.»

وی گفته من می‌توانم با اطمینان بگویم که برنامه تولید بویینگ‌های ۷۷۷ ادامه خواهد داشت. 

بویینگ در دسامبر ۲۰۱۶ قرادادی برای فروش ۸۰ هواپیما به ایران ایر امضا کرد. این شامل ۱۵ هواپیمای بویینگ ۷۷۷-۳۰۰ER بود که بویینگ منتظر مجوز صادرات از دولت آمریکا بود. 

به گفته منابع آگاه، بویینگ قرار بود به طور آزمایشی سه بویینگ ۷۷۷ را امسال در اختیار ایران بگذارد اما برنامه انتقال به یک خریدار دیگر تغییر کرد. 

بر اساس گزارش رویترز، قرارداد اصلی برای فروش ۷۷۷ حمایت حیاتی از یکی از سودآورترین هواپیماهای بویینگ بود. 

به گزارش رویترز، روز چهارشنبه مولنبرگ رییس بویینگ اعلام کرد: بویینگ قرار نیست حتی درصورتی که ایران قادر به دریافت هیچ یک از هواپیماهای ۳۴۷ میلیون دلاری نباشد، این خط تولید را متوقف کند. تولید ما به سفارش ایرانی‌ها بستگی ندارد. 

وی افزود: اگر این سفارش‌ها به ثمر بنشیند و این نقل و انتقال هواپیماها انجام شود فرصت خوبی برای ما خواهد بود اما ما قواعد آمریکا را رعایت می‌کنیم. ما به این سفارش‌ها وابسته نیستیم.

بر اساس گزارش رویترز، ترامپ بارها از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای حرف زده است. اقدام احتمالی او در ۱۲ می می‌تواند اولین قدم برای پایان دادن به توافق هسته‌ای باشد. مقامات ایرانی بارها گفته اند که آمریکا باید به توافق پایبند باشد و واشنگتن را برای توقف ارسال هواپیما‌ها مقصر می‌دانند اما هواپیماهای اروپایی خریداری شده نیز به دلیل محدودیت‌های مالی فنی با همین وضعیت مواجه است.

در این گزارش گفته شده ایران ایر ۱۰۰ هواپیمای ایرباس و ۲۰ ای تی آر خریداری کرده است. سه ایرباس و ۸ ای تی آر تاکنون به ایران تحویل داده شده است. شرکت‌های اروپایی برای مجوز صادرات به این دلیل که برخی قطعات هواپیماها ساخت آمریکاست، وابسته‌اند. 

بر اساس این گزارش تاکنون واشنگتن مجوز ارسال یک سوم ایرباس‌ها را صادر کرده است اما هنوز معلوم نیست خروج احتمالی آمریکا از توافق هسته‌ای چه تاثیری بر این مجوزها گذاشته خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز