خبرگزاری کار ایران

مجله بریتانیایی «نیو استیت‌من»:

دشمنان ایران در دولت ترامپ می‌خواهند تهران نسبت به اقداماتشان واکنش نشان دهد

asdasd
کد خبر : ۶۱۵۰۰۰

مجله بریتانیایی «نیو استیت‌من» نوشت: دشمنان ایران در دولت ترامپ می‌خواهند ایران نسبت به اقداماتشان واکنش نشان دهد. در این صورت آن‌ها قادر خواهند بود که برخوردها را بیش از پیش تشدید کنند.

به گزارش ایلنا مجله «نیو استیتس من» انگلیس در یادداشتی نوشت: ترامپ هیچ اهمیتی برای سوریه قائل نیست و آنچه کاخ سفید واقعا می‌خواهد جنگ با ایران است. 

نویسنده این گزارش با طرح این پرسش که آیا کسی هست که فکر کند ترامپ واقعا اهمیتی به سوریه و مردمش می‌دهد؟ نوشت: « الیوت کوهن محقق نئوکان آمریکایی در یادداشتی در آتلانتیک درباره حمله آمریکا به سوریه گفته بود این حمله "نه مناسب بود و نه دقیق". حتی آنه ماری اسلا‌تر یکی از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا در دولت اوباما که مدعی بود ترامپ "کار درستی کرد که به سوریه حمله کرد" نیز قانع شده بود که این اقدام "نه جنگ را متوقف کرده و نه مردم سوریه را از وحشت نجات داده است." »

نویسنده این گزارش با بیان اینکه واقعیت این است که ترامپ و مشاوران دست راستی‌اش خودشان را با کاهش درگیری‌ها یا حفظ و مراقبت از غیر نظامیان اذیت نمی‌کنند، نوشت: آن‌ها به شدت مشتاقند که جنگی را با شرکت دولت سوریه و ایران به راه بیاندازند. 

در این یادداشت به اظهارات سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید اشاره شده که گفته: «ما کارهای دیگری در سوریه برای انجام دادن داریم.» این اظهارات دو روز بعد از حمله هوایی به سوریه مطرح شد. منظور او از کارهای دیگر ایران بوده است. نیکی هیلی‌‌ سفیر آمریکا در سازمان ملل همان روز به سی بی‌اس گفته بود که دولت می‌خواهد مطمئن شود که نفوذ ایران در منطقه از بین رفته است. 

به گزارش این مجله بریتانیایی، هیچ یک از این لفاظی‌های ضدایرانی مساله جدیدی نیستند. در ماه فوریه ۲۰۱۷ مایکل فلین مشاور امنیت ملی وقت ترامپ در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید اعلام کرد که ما رسما به ایران برای رفتارهای بی‌ثبات کننده‌اش در خاورمیانه هشدار می‌دهیم. امروز در سال دوم ریاست جمهوری ترامپ، او جان بولتون را به عنوان مشاور امنیت ملی خود انتخاب کرده است. کسی که فلین در برابرش شبیه به گاندی بود. (از لحاظ صلح‌طلبی و اعتقاد به اقدامات غیرخشونت‌آمیز). بولتون در سال ۲۰۱۲ گفته بوده «سوریه یکی از قمر‌های ایران است و تحت نفوذ فزاینده تهران در منطقه قرار دارد. به همین دلیل تغییر رژیم در سوریه اولویت منافع ملی آمریکاست.». 

در این گزارش به دیگر انتخاب ترامپ برای پست وزارت خارجه هم اشاره شده و گفت: مایک پومپئو در سال ۲۰۱۴ خواستار تخریب ظرفیت‌های هسته‌ای ایران شده بود و بعد‌ها مدعی شد «ایران می‌خواهد کشور خودش را نابود کند.» 

این مجله بریتانیایی با اشاره به اظهارات مقامات ارشد دولت ترامپ نوشت: «اکثر این مقامات به جز جیمز ماتیس وزیر دفاع ترامپ که در سال‌های گذشته از یک ضدایران به یک ضد تشدید درگیری تبدیل شده است، همگی نسبت به ایران حساس هستند. نه سوریه، نه روسیه و نه حتی کره شمالی بلکه آن‌ها خواستار رویارویی با تهران هستند و یک استراتژی دو شاخه برای تحقق بخشیدن به این رویارویی دارند؛ شاخه سوریه که به قول تریتا پارسی رییس نایاک (شورای ملی ایرانیان آمریکا) مسیر رسیدن آن‌ها به هدف نهایی‌شان یعنی برخورد با ایران است. مسیر مهم نیست و هدف همه چیز است.»

در اظهارنظر تریتا پارسی اشاره شده که گفته «دشمنان ایران در دولت ترامپ می‌خواهند ایران نسبت به اقداماتشان واکنش نشان دهد. در این صورت آن‌ها قادر خواهند بود که برخوردها را بیش از پیش تشدید کنند. حتی اگر ایرانی‌ها در عراق و دیگر مناطق آمریکایی‌ها را هدف قرار بدهند، این دلیل لازم را در اختیار ترامپ قرار می‌دهد که مستقیما وارد درگیری با ایران شود. »

تریتا پارسی به سرمقاله نیویورک‌تایمز یک روز بعد از حمله آمریکا به سوریه اشاره کرده که گفته بود: «پرسنل آمریکا در اربیل در شمال عراق آماده برخورد ایرانی‌ها هستند.»

این گزارش شاخه دوم استراتژی ترامپ را توافق هسته‌ای خوانده و گفته که ترامپ هشدار داده که تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید نخواهد کرد. رییس‌جمهور آمریکا  زمانی که پومپئو را به عنوان وزیر خارجه برگزید به خبرنگاران گفته بود با تیلرسون در برخی موارد نظیر توافق هسته‌ای اتفاق نظر نداشته است. این درحالی است که پومپئو در سال ۲۰۱۶ در توییتر خود گفته بود «به دنبال خروج از این توافق افتضاح هستیم.»

«توماس کانتریمن» مشاور وزیر خارجه در امور امنیت بین‌الملل و عدم اشاعه سلاح در دولت اوباما در این باره گفته که «من نگران خروج ترامپ از توافق هسته‌ای هستم چراکه توافق کارساز بوده و ایرانی‌ها به تعهداتشان پایبند بوده‌اند.»

«کانتری‌من» فکر می‌کند برخورد تمام عیار بین ایران و آمریکا بعید است اما این احتمال را که ترامپ به دنبال تحریک ایران به امید پاسخ ایرانی‌ها به صورتی است که اقدامات بعدی نظامی توسط دولتش را توجیه کند را رد نکرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز