خبرگزاری کار ایران

آذری جهرمی در پاسخ به سوال نماینده قزوین:

تاخیر حوزه قرارداد الکاتل با توفیق برجام جبران شد/ اگر فسادی در قرار وجود دارد آن را گزارش کنید

asdasd
کد خبر : ۶۱۲۲۶۰

وزیر ارتباطات گفت: هدف از خرید الکاتل نوسازی تجهیزات و افزایش ظرفیت ترانزیت بوده است و قرارداد تدبیرهم پیرو تکمیل قرارداد آلکاتل ایجاد شده است. تاخیراتی در حوزه قرارداد الکاتل به واسطه تحریم‌ها داشته‎ایم که با توفیق برجام جبران شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری در پاسخ به سوال زرآبادی در خصوص مبنی بر دلیل جایگزین شدن قرارداد نگهداری شش ماه زودتر از موعد و حجمی شدن قراردادها گفت: قطعا توجه مردم و نمایندگان به عملکرد وزارت ارتباطات باعث دلگرمی ماست و هم‌چنین از خانم زرآبادی هم تشکر لازم را دارم.

وی افزود: سوالاتی که امروز مطرح شد مربوط به قراداد الکاتل است، که شامل دو محور اصلی می‌شود. در بخش اول پرسیده شده  که در حال حاضر وضعیت قرار داد چیست و در بخش دوم هم پرسیده شده که چرا با وجود قرارداد آلکاتل، قرارداد تدبیر چرا اخذ شده است؟

وزیر ارتباطات تاکید کرد: در خصوص بخش دوم و بستن قرارداد تدبیر باید به برنامه پنجم توسعه مراجعه کنیم، که در آن اشاره شده ما موظف به توسعه ارتباطات هستیم و در حوزه ترانزیت هم به باید شاخص دوم برسیم. ضمن اینکه بنا بوده ظرفیت شبکه داخلی کشور هم به ظرفیت لازم برای اجرای قرارداد برسد.

جهرمی ادامه داد: هدف از خرید الکاتل نوسازی تجهیزات و افزایش ظرفیت ترانزیت بوده است و قرارداد تدبیرهم پیرو تکمیل قرارداد آلکاتل ایجاد شده است. تاخیراتی در حوزه قرارداد الکاتل به واسطه تحریم‌ها داشته‎ایم که با توفیق برجام جبران شد.

وی خاطرنشان کرد: اما باید توجه داشته باشیم، پیمانکاران به دلیل تحریم نتوانسته‌اند تجهیزات فراهم کنند. اما با به توفیق رسیدن برجام تجهیزات نوسازی و در هزینه‌ها هم صرف‌نظر شد.

جهرمی در رابطه با اعتراض نمایندگان به تعدیل نیروها در این قرارداد گفت: در رابطه با قرارداد نگهداری به موضوع تغییر از حجمی به غیر حجمی، اشاره شد. علاوه براین ذکر شد که چرا براساس این قرارداد نیروها تعدیل شدند و علت تاخیر 6 ماهه قرارداد چه بود؟ واقعیت این است زمان قرارداد بنا بر سند تا سال ۹۶ بوده و قرارداد بعدی از سال ۹۶ بوده پس تعجیلی در انجام نداشتیم.

وی گفت: در قرار داد به دلیل تغییر تکنولوژی آموزش نیروها را داشتیم و نه تعدیل آنها را. ضمن اینکه قرارداد زودتر از موعد خاتمه پیدا نکرده است و در قرارداد هم از حجمی هم به غیر حجمی تغییری ایجاد نشده است.

محمد جواد آذری جهرمی در پاسخ به سوالات  مطرح شده در صحن علنی مجلس گفت:  امروز از مردم در شهرهای کشور سوال بپرسید که در حوزه‌های دیتایی، ما با پسرفت مواجه هستیم یا پیشرفت ؟ ای تی یو گزارش می‌دهد ایران در خاورمیانه رتبه اول را در پیشرفت زیر ساخت‌ها دارد .

وی تاکید کرد: این پیشرفت‌ها برای ما یک افتخار بزرگ است،‌ ما در تمام شهرهای کشور توسعه زیرساخت داشتیم که حتی در بعضی از مواقع به این توسعه اعتراض شد.

وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات ادامه داد: یک شرکت مخابراتی ‌، یک شرکت مخابراتی است این که امروز به جای سویچ‌های گذشته سویچ دیتا گذاشته مشکل چیست؟

وی با بیان اینکه درباره قرار داد ترک تشریفات سوال کردید،‌ گفت: شما می خواهید از آلکاتل تجهیزات بخرید وقتی تولیدکننده واحد است آیا باید مناقصه بگذاریم؟

آذری جهرمی ادامه داد: گفته شده فساد در این قرار داده بوده است،‌ فساد را گزارش کنید این قرار داد ۲۴۷ ملیون یورو بوده اینکه امروز شده ۲۹۷ نمی‌خواهم بگویم پیمانکار ۲۶ میلیون جریمه شد. سویچینگ صوت مصوبه شواری عالی امنیت ملی است، اگر قرار است در ۱۷۵ نقطه سویچینگ بگذاریم چرا مردم هزینه آن را بدهند؟ چرا از جیب مردم بگیریم؟  امروز از  ۳۵ نقطه دیتایی به ۱۱۰  رسیدیم.

وزیر ارتباطات و فناوری در خصوص کاهش هزینه‌هایی که زمان حضور او در شرکت ارتباطات زیرساخت صورت گرفته است، گفت: ما هزینه‌ها را از ۲۴۵ یورو به ۱۴۵ رساندیم و هم‍چنین پیمانکاران را جریمه کردیم.

وی افزود: اما انتصاب دولت الکترونیک به این موضوع را متوجه نشدم. ارتباط این موضوع با قرارداد آلکاتل چیست؟ اگر موضوع را شفاف و کامل مطرح کنید بازهم توضیح خواهم داد اما در حال حاضر توضیحات لازم را ارائه کرده‌ام.

وزیر ارتباطات ادامه داد: شرکت مخابرات ایران در سال ۱۳۸۸ خصوصی‌سازی شده است، که با نظر شورای امنیت ملی و هم‌چنین اصل ۴۴ قانون اساسی که مدیریت کمیاب را قابل بارگذاری نمی‌داند. کسانی که برای این امر برنامه‌ریزی کرده‌اند اعضای محترم شورای امنیت ملی هستند. در قانون خصوصی‌سازی هم ضوابط را دولت مشخص می‌کند.

وی افزود: حدود و مرزها در این برنامه‌ریزی مشخص نشده است. مصوبه دولت هم واگذاری به صورت جمعی بوده است. بازهم اشاره می‌کنم قرارداد آلکاتل نه زودتراز موعد شروع شده و نه خاتمه پیدا کرده است. قرارداد به صورت غیرحجمی بوده و به همان شکل هم ادامه پیدا کرده است. ما تعدیل نیرو نداشتیم بلکه جابه جایی نیرو داشتیم. پیمانکاران ما حق تعدیل ندارند.

وزیر ارتباطات،‌اطلاعات و فن آوری ادامه داد: شبکه مکالمات شده ۳۵ نقطه شده است، این که شبکه صوتی چه ارتباطی دارد با دولت الکترونیک و توسعه زیر ساخت‌ها دارد توضیحات را خواهم داد اما امروز از ۳۱ نقطه به ۱۱۰  است.

وی افزود: بحث نظارت مطرح شد،‌ شرکت ارتباطات نظارتش بر خود شبکه زیر ساخت است البته ما همواره تلاشمان بر ین است مجلس را در راس امور بدانیم و به قوانین و مصوبات آن را محترم بشماریم اما خود بهتر می‌دانید قانون برنامه یک برش ۵ ساله است و با برنامه جدید به کنار گذاشته می‌شود و ما هم بنابر قانون عمل کرده‌ایم .

آذری جهرمی با اشاره به اینکه در رابطه با بحث پیمانکاری صحبت شد، گفت:  ما در مجلس هم مطرح کردیم که بارها وضعیت پرسنل را مشخص کنیم تا الان اتفاق نیفتاده است و اگر مجوز به ما داده شود افراد را به کار می‌گیریم،‌ اما بخشی از این نیرو طبق مقررات جز نیروهای حجمی هستند که طبق مقررات عمل کردیم .

وی خاطرنشان کرد: در هر صورت گفت‌وگو با نمایندگان برای ما مغتنم است،‌ قطعا در برخی از موارد عقب هستیم و نیازمند حمایت مجلس هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز