خبرگزاری کار ایران

معاون اول رییس‌جمهور:

دولت متعهد است به همه قول‌هایی که به مردم می‌دهد عمل کند/ سودجویی برای هیچ کسی منفعت درازمدت نخواهد داشت

asdasd
کد خبر : ۶۱۱۲۹۴

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه در مقطعی هستیم که اقتصاد ایران باید از ثبات، آرامش و اطمینان برخوردار باشد، گفت: هر کس به ایران نگاه می‌کند، هر کس می‌خواهد درباره ایران فکر کند، بداند که اینجا کشوری است که از ثبات و آرامش در همه بخش‌ها خصوصاً در بخش اقتصاد برخوردار است.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری روز چهارشنبه پس از پایان جلسه ستاد اقتصادی دولت برای مدیریت بازار ارز، در جمع خبرنگاران درباره آنچه در این جلسه گذشت، گفت: طبیعی است که وقتی تصمیمی مهم و اساسی برای کشور گرفته می‌شود، باید آثار آن به طور مرتب رصد و پیگیری شود و تصمیمات لحظه‌ای و پی‌درپی گرفته شود تا آن تصمیم اصلی با موفقیت دنبال شود.

وی اضافه کرد: هم جناب آقای رئیس جمهور روی آن تصمیم حساسیت ویژه‌ای دارند و علاقمند هستند در همه جلسات مربوط به آن حضور داشته باشند و هم ستادی که از مسئولان دستگاه‌های مختلف تشکیل شده، مرتب تشکیل جلسه می‌دهد و مسائل را کنترل می‌کند تا بتواند کار را با موفقیت پیش ببرد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه جلسه امروز هم ادامه همان جلسات بود که با حضور آقای رئیس جمهور بعد از جلسه دولت تشکیل شد و تصمیماتی در آن اتخاذ شد، اظهار داشت: مسایل اقتصادی کشور، نیازمند تصمیم‌گیری‌های جدی است. گاهی اوقات اتفاقاتی می‌افتد که به اقتصاد کشور آسیب می‌زند و برای زندگی مردم مشکل درست می‌کند.

جهانگیری ادامه داد: آحاد مردم در گوشه و کنار کشور، علاقمند هستند که اقتصاد و زندگی‌شان از آرامش برخوردار باشد. اتفاقاتی که در برخی از کالاهای اصلی کشور، مثل ارز رخ می دهد زندگی مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد و دولت نمی‌تواند نسبت به زندگی ۸۰ میلیون ایرانی بی‌تفاوت باشد.

وی تصریح کرد: اگرچه ممکن است مسایل ارزی با عده محدودی در حد چند ده هزار نفر و حتی گاهی اوقات کمتر سر و کار داشته باشد، اما اتفاقات در عرصه ارز به شدت مسایل اقتصادی کشور و زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داد. فسادهایی در این زمینه شکل گرفت و در برخی موارد شاهد بودیم که انتقال سرمایه از کشور اتفاق افتاد.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: متأسفم وقتی دیدم مهم‌ترین موضوعی که در این یکی دو شب در برخی از رسانه‌های خارجی مطرح بود، بر سر این بود که برخی از افراد که در خارج از کشور دنبال خرید املاک بودند، به قیمت بهم ریختن زندگی مردم در داخل کشور، قیمت ارز را اینگونه با تقاضاهای غیرواقعی بالا می‌بردند تا بتوانند در بیرون از ایران برای خودشان کارهای دیگری انجام دهند.

جهانگیری با تاکید بر اینکه این مساله با هیچ سیاستی در دولت سازگار نیست، گفت: به جهت مسایل امنیت ملی کشورمان، گاهی‌ اوقات نیازمند این هستیم که تصمیمات جدی بگیریم.

وی افزود: آنهایی که بحث تحریم ایران را مطرح می‌کنند، آنهایی که به برنامه‌های دیگری برای ایران فکر می‌کنند، باید بدانند که با چنین اقتصاد و مسئولین و مردمی سر و کار دارند. رمز اصلی موفقیت این کار را در همکاری مردم و خصوصاً فعالان اقتصادی می‌دانم. با شناختی که از فعالان اقتصادی کشور دارم، می‌دانم که فعالان اقتصادی کشور به ثبات اقتصاد بیش از هر چیز دیگری فکر می‌کنند.

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: سودجویی برای هیچ کسی منفعت درازمدت نخواهد داشت، اما ثبات اقتصادی برای همه منفعت خواهد داشت؛ از کارگر و کشاورز ساده تا تاجر بزرگ که می‌خواهد فعالیت کند، ثبات اقتصادی برای همه آنها تعیین کننده است. لذا روی این موضوع جدی هستیم. خوشبختانه همه قوای سه‌گانه در این موضوع جدی هستند. رسانه‌ها و همه عزم‌شان را جزم کرده‌اند که به عنوان یک کار جدی این مساله را پیش ببریم.

جهانگیری تصریح کرد: مهم این است که بخشی از کالاهای کشور که با ارز آزاد وارد می‌شده، حتماً باید کاهش قیمت داشته باشد. یعنی کالایی که در روزهای گذشته با ارز ۴۹۰۰ تومان و بالاتر از آن وارد کشور می شده، الان با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد می‌شود و این کالاها باید حتماً در آینده کاهش قیمت داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از کالاهایی که با ارز مبادله‌ای وارد می‌شده که قیمت آن ۳۸۰۰ تومان بوده، حالا وقتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می شود، ممکن است احساس شود که این ۱۰ درصد افزایش در قیمت کالا مؤثر است. بخشی از آن کالاهایی که با ارز ۳۸۰۰ تومانی وارد می شده، کالاهای اساسی و دارو بود که در جلسه امروز تصمیم گرفته شد ۳ هزار میلیارد تومان در یک ردیف مستقلی تخصیص یابد که به ازای هر دلار برای این کالاها ۴۰۰ تومان به عنوان مابه ازای ارز ۳۸۰۰ تومانی پرداخت شود که به هیچ وجه قیمت آنها تحت تأثیر این سیاست تغییر پیدا نکند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه حتماً به مردم این اطمینان را می‌دهیم و مسئولین اجرایی باید این کار را بکنند، گفت: برای واردات کشور از روزی که قیمت جدید ارز اعلام شده، یعنی از دیروز و امروز، هرکس می‌خواهد واردات انجام دهد، با ثبت سفارشی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌گیرد، می‌تواند کالاهای خود را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کند. ‌لذا هیچ وارداتی بدون ثبت سفارش در وزارت صنعت، معدن و تجارت دیگر به رسمیت شناخته نمی‌شود.

جهانگیری اضافه کرد: برای واردات بدون انتقال ارز به راهکارهایی فکر شده و باید حتماً ثبت سفارش شود. واردات بدون انتقال ارز، جز آن چیزی را که در قوانین گمرکی کشور بوده به رسمیت نمی‌شناسیم. کسی نمی‌تواند بگوید که من ارزی تهیه می‌کنم که می‌خواهم بروم وارداتی انجام دهم. اگر کسی می‌خواهد وارداتی انجام دهد، باید برود ثبت سفارش کند و سیستم بانکی ارز مورد نیازش را تأمین می‌کند.

وی اظهار داشت: برای بخش‌های مختلف اجرایی تصمیم‌گیری شده و برای خدمات، بانک مرکزی دستورالعمل‌هایش را اعلام کرده است. اگر مورد دیگری باشد که تا الان به آن توجه نکرده باشیم، یعنی بانک مرکزی یا وزارتخانه‌ها به آن توجه نکرده باشند، مردم باید بدانند که تمام نیازهای منطقی کشور اعم از خدمات و کالا که باید ارز برای آن تخصیص داده شود که واردات برای آن انجام بگیرد، حتماً برای آن ارز تأمین می‌کنیم که بتواند از همین مسیر استفاده کند. ارز غیر از این مسیر هم ارز غیرقانونی و قاچاق است و نباید چنین کاری انجام گیرد.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: موضوع مهم دیگر که مسئولین هم در مصاحبه‌هایشان به مردم درباره آن اطمینان دادند و جزو تأکیدات آقای رئیس‌جمهور و دولت هم هست، این است که کسانی که ارز دارند و می‌خواهند آن را در خانه نگه دارند، با اطمینان می‌توانند سرمایه های ارزی خود را در بانک‌ها سپرده گذاری کنند و سود آنها را بگیرند و در هر مقطعی هم که خواستند، عین ارز را با سودش از سیستم بانکی دریافت کنند.

جهانگیری خاطرنشان کرد: این دولت متعهد است به همه قول‌هایی که به مردم می‌دهد، خصوصاً قراردادهایی که بین بانک‌ها و مردم است، طبق قرارداد عمل شود و هیچ کس نمی‌تواند از این مقررات و قراردادها تخلف کند و اگر تخلف کند، مردم می‌توانند از بانکی که تخلف کرده، از جای دیگری که تخلف کرده، شکایت کنند و قوه قضائیه حتماً از حقوق مردم دفاع خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز