خبرگزاری کار ایران

توسط انجمن اندیشه و قلم برگزار می‌شود؛

نشست بررسی بحران روابط روسیه با غرب با حضور بهشتی‌‌‌پور و عزیزی

asdasd
کد خبر : ۶۰۹۲۲۶

نشست «بحران روابط روسیه با غرب و چشم‌‌انداز آینده» روز یکشنبه ۱۹ فروردین ماه ساعت ۱۷ با حضور حسن بهشتی‌‌پور و حمیدرضا عزیزی برگزار می‌‌شود.

به گزارش ایلنا، این نشست از سوی گروه روابط بین‌‌‌الملل انجمن اندیشه و قلم و خانه اندیشمندان علوم انسانی و در تالار خیام خانه اندیشمندان برپا می‌‌‌‌شود.

حمیدرضا عزیزی استادیار پژوهشکده مطالعات منطقه‌‌‌ای دانشگاه شهید بهشتی و حسن بهشتی‌‌‌پور، فوق لیسانس روابط بین‌الملل، تحلیلگر مسائل سیاسی و مدیر سابق شبکه العالم است.

در پیش درآمد این نشست آمده است:

اخراج دیپلمات‌های روسیه از انگلیس، آلمان، فرانسه و حدود ۱۰ کشور دیگر اروپایی اگرچه به بهانه سوءقصد به جان یک جاسوس دوجانبه روسیه و بریتانیا رخ داد، اما این رویه در قبال روسیه در ادامه تنش‌های مختلف چند سال اخیر بین روسیه با آمریکا و کشورهای غربی ارزیابی می‌‌‌‌شود؛ تنش‌هایی که رابطه روسیه و غرب را بحرانی کرده و به تعبیر چندی پیش مدودوف روابط روسیه با امریکا از زمان جنگ سرد را به بدترین وضع خود رسانده است. 

گرچه ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود وعده بهبود روابط با روسیه را داده بود و حتی پیروزی خود او در انتخابات آمریکا از سوی دموکرات‌ها با دخالت روسیه عنوان شد، اما در دوره او نیز با تشدید تحریم‌‌‌های آمریکا بر روسیه، روابط این دو کشور قدرتمند چه بسا به رغم برخی ادعاهای ترامپ بدتر از دوره اوباما شده باشد.

بحران سوریه و مبارزه با داعش و حمایت از بشار اسد، مسائل مربوط به کره شمالی و موضوع اوکراین، تنها بخشی از مصادیق اختلافات روسیه و آمریکاست؛ اما اهمیت این تنش‌ها از آنجاست که روسیه همواره یک قدرت و بازیگر مهم بوده و هرگونه تنش روسیه در روابط با غرب چه اروپا و آمریکا بر روابط و بازی قدرت‌‌‌های متوسط و دسته دوم در منطقه خاورمیانه و شرق آسیا و حتی اروپای شرقی تاثیرگذار خواهد بود.

اکنون پرسش اینجاست که:

منشا اصلی اختلافات عمیق روسیه و غرب در چیست و چه آینده‌‌‌‌ای برای آن قابل تصور است؟

حوزه‌‌‌‌های اشتراک منافع و افتراق غرب و روسیه چیست؟

با توجه به مواضع زیگزاگی ترامپ در مورد روسیه که گاه تهدیدکننده و گاه حمایت از بهبود روابط بوده، آیا واقعا روسیه در انتخابات منجر به پیروزی ترامپ نقش داشته یا خیر؟

و مهمتر از همه این که با توجه به همسویی روابط ایران و روسیه در خاورمیانه و به ویژه موضوع برجام و مساله سوریه، تنش‌های روسیه با غرب چه تاثیری بر جایگاه ایران دارد و چه منافع و زیان‌هایی برای کشورمان خواهد داشت؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز