خبرگزاری کار ایران

روحانی:

دوستی، حسن همجواری و توسعه روابط برادرانه با ترکمنستان برای ایران حائزاهمیت است/ تاکید بر گسترش همکاری‌های تهران و عشق‌آباد

asdasd
کد خبر : ۶۰۷۰۶۱

رؤسای جمهور ایران و ترکمنستان با اشاره به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های گسترده موجود در دو کشور بر ضرورت تلاش در راستای توسعه، تقویت و تحکیم همه‌جانبه مناسبات و همکاری‌های تهران-عشق‌آباد تاکید کردند.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در نشست مشترک هیات‌های عالی رتبه ایران و ترکمنستان ضمن تبریک ایام عید نوروز به عنوان جشنی مشترک میان مردم دو کشور، به روابط تاریخی، فرهنگی و همکاری‌‌‌های سنتی اقتصادی میان ایران و ترکمنستان اشاره کرد و گفت: امروز موظفیم تا از تمامی توانمندی‌ها و ظرفیت ‌‌‌های موجود در راستای توسعه همه‌جانبه همکاری‌ها و روابط تهران-عشق‌آباد استفاده و بهره‌برداری کنیم.

رئیس‌‌‌‌جمهور با اشاره به همکاری‌های ایران و ترکمنستان در بخش های مختلف به ویژه انرژی، ترانزیت و حمل و نقل، اظهار داشت: آغاز عملیات اجرایی خط سوم انتقال برق از ایران به ترکمنستان، همکاری‌‌‌های جدید در حوزه نفت و گاز دریای خزر و ارائه تسهیلات در راستای توسعه حمل و نقل میان دو کشور می‌‌تواند گامی نوین در مناسبات اقتصادی میان ایران و ترکمنستان باشد.

روحانی با بیان اینکه شرکت‌های راهسازی ایرانی آماده ارائه خدمات و انجام پروژه‌ها در ترکمنستان هستند، تصریح کرد: مقرر شد با رفع مشکلات مربوط به قطعات، به زودی شاهد صادرات اتوبوس از ایران به ترکمنستان باشیم.

رئیس جمهور با اشاره به ضرورت برقراری روابط نزدیک میان استان‌های مرزی ایران با همسایگان خود در ترکمنستان، خاطرنشان کرد: ایران و‌ ترکمنستان اشتراکات فرهنگی و تاریخی فراوانی دارند که با استفاده از آن باید مناسبات فی مابین در بخش‌‌های مختلف از جمله علوم، تحقیقات و فناوری، ارتباطات و گردشگری را بیش از پیش گسترش دهیم.

روحانی توسعه مراودات دو ملت را حائز اهمیت برشمرد و با اشاره به ضرورت ارائه تسهیلات برای گسترش گردشگری میان دو کشور از جمله برقراری پرواز مستقیم تهران-عشق‌آباد، ابراز داشت: بازگشایی پل جدید سرخس و همکاری در زمینه توسعه راه‌‌آهن در این امر موثر خواهد بود.

رئیس‌‌جمهور با بیان اینکه سرمایه‌‌گذاران و فعالان اقتصادی ترکمنستان هم می‌‌توانند در پروژه‌های مختلف ایران حضور داشته باشند، اظهار امیدواری کرد این سفر گام جدیدی در توسعه روابط و همکاری‌های همه‌جانبه دو کشور باشد.

روحانی تاکید کرد: دوستی، حسن همجواری و توسعه روابط برادرانه با ترکمنستان برای جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است.

قربانقلی بردی‌‌محمداف رئیس‌جمهور ترکمنستان نیز در این نشست ضمن ابراز خوشحالی از سفر روحانی به عشق‌‌آباد در ایام نوروز به عنوان جشن صلح و‌ محبت ابراز داشت: روابط ایران و ترکمنستان در طول سالیان متمادی همواره برادرانه و دوستانه بوده و امروز مناسبات تهران-عشق‌آباد در بخش‌‌‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، بازرگانی و فرهنگی در سطح بالایی قرار دارد.

رئیس‌‌‌جمهور ترکمنستان با اشاره به اینکه ایران و ترکمنستان در بسیاری از موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه در زمینه صلح و توسعه جهانی دیدگاه‌های مشترکی دارند، بیان کرد: روابط دو کشور در سازمان‌های بین‌‌‌المللی مانند سازمان همکاری‌های اسلامی و همکاری اقتصادی مثبت و‌سازنده بوده و ما همواره قدردان حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران هستیم.

بردی محمد‌اف توسعه همکاری‌ها و روابط دو‌کشور در زمینه امنیت انرژی، مبارزه با مواد مخدر و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی را حائز اهمیت دانست و یادآور شد: در همکاری‌‌‌های اقتصادی باید تنوع در مکانیزم‌‌‌های روابط را دنبال کرده و از تمام ظرفیت‌ها و امکانات برای توسعه روابط در بخش‌‌‌های مختلف حمل و نقل، کشاورزی و انرژی استفاده کنیم.

وی خزر را دریای صلح و ‌امنیت دانست و عنوان کرد: همکاری ایران و ترکمنستان در ساحل و آب‌های خزر و در مناطق ویژه اقتصادی باید بیش از پیش گسترش یابد.

رئیس‌‌‌جمهور ترکمنستان همچنین بر ضرورت توسعه روابط و‌همکاری‌های دو‌ کشور در بخش‌‌‌های مختلف اقتصادی، تجاری و بازرگانی، علمی و آموزشی، بهداشت، ورزش و گردشگری تاکید کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز