خبرگزاری کار ایران

خرم در گفت‌وگو با ایلنا:/تکرار/

دعوا در کاخ سفید به سود تندروها تمام شد/ ترامپ یک تیم جنگ‌طلب ایجاد کرده است/ افزایش احتمال خروج آمریکا از برجام

asdasd
کد خبر : ۶۰۶۳۵۰

سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو تاکید کرد: با آمدن جان بولتون و احتمالا مایک پمپئو در دولت ترامپ، احتمال خروج امریکا از برجام افزایش می‌یابد.

سیدعلی خرم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به برکناری ژنرال هربرت مک‌مستر از مقام دستیار امنیت ملی و انتخاب جان بولتون از سوی دونالد ترامپ گفت: دونالد ترامپ در حدود ۱۵ ماهی که وارد کاخ سفید شده است، ناکامی‌هایی در حد وسیع و عمیق در صحنه سیاست داخلی و سیاست خارجی داشته است.

ترامپ برای جبران ناکامی‌ها تیلرسون و مک‌مستر را تغییر داد

وی با بیان اینکه ترامپ تلاش می‌کند خود را فردی عملگرا نشان دهد، اظهار داشت: رئیس‌جمهور کنونی امریکا برای جبران ناکامی‌های خود و تحقق بخشیدن به سیاست‌ها و شعارهای افراطی خود – که مثلث رکس تیلرسون، ژنرال مک‌مستر و ژنرال متیس مانع آن بودند – دست به اقدام‌هایی حتی به بهای گزاف بزند.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی ادامه داد: دونالد ترامپ از زمان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ تاکنون شعارهایی نظیر آتش زدن برجام، لغو نفتا، خروج از توافقنامه آب و هوایی پاریس، از بین بردن قرارداد ترنس پاسفیک و افزایش تعرفه‌های تجاری علیه چین و حتی متحدان اروپایی را داده بود. اگر او در این مدت به برخی از این شعارها رنگ عملی بخشیده است اما تیم امنیت ملی و سیاست خارجی او – اگرچه از همفکرانش انتخاب شده بودند – تحت تاثیر جایگاهی که در آن قرار گرفته بودند و همچنین بهره‌گیری از عقلانیت به ترامپ یادآور می‌شدند انجام چنین کارهایی مقدور نیست و او را از کارهای افراطی نهی می‌کردند.

ناراحتی ترامپ از استقلال عمل و نظر تیم امنیت ملی

خرم با بیان اینکه ترامپ از اینکه تیم امنیت ملی سیاست خارجی‌اش دنباله‌رو او نیست و استقلال عمل و نظر دارد، ناراحت بود، تصریح کرد: دو گروه در کاخ سفید و در میان عوامل اجرایی و حلقه مشاوران ترامپ حضور داشتند؛ گروه نخست شامل گروه بازها می‌شد که از عمده‌ترین این افراد جان بولتون، نیکی هیلی و رودی جولیانی هستند که افراد تندرویی محسوب می‌شوند و گروه دیگر، کبوترها بودند که نیروهای متعدلی محسوب می‌شدند که عهده‌دار مناصب اجرایی بودند که می‌توان به تیلرسون، مک‌مستر و متیس اشاره کرد.

دعوا در کاخ سفید به سود تندروها تمام شد

وی افزود: گروه بازها که بیشتر مشاوران ترامپ را شامل می‌شوند معتقد به انجام اقدام‌های عملی و افراطی در عرصه سیاست خارجی بودند ولی کبوترها معتقد به پیشبرد امور در قالب دیپلماسی و مذاکره بودند اما در نهایت، با توجه به ناکامی‌های ترامپ، دعوا در کاخ سفید به سود تندروها تمام شد و در نهایت دیدیم افرادی نظیر تیلرسون و مک‌مستر از دولت ترامپ اخراج شدند.

این دیپلمات سابق کشورمان با بیان اینکه تیم کنونی سیاست خارجی و امنیت ملی ترامپ یکدست شده است، خاطرنشان کرد: تندروی، اعتقاد به اقدامات یکجانبه، اعتقاد به تحریم به عنوان یک اهرم فشار و خروج از برجام از مهمترین اعتقادات تیم جدید سیاست خارجی و امنیت ملی کاخ سفید است. به عبارت دیگر، ترامپ یک تیم جنگ‌طلب ایجاد کرده است تا بتواند با آسودگی بیشتر و امر و نهی کمتر نیات خود را عملی کند.

خرم با بیان اینکه جان بولتون از مخالفان سرسخت ایران در ایالات متحده محسوب می‌شود، ابراز داشت: مخالفت‌های جان بولتون با ایران تازه نیست و او از ۱۵ سال قبل هم دشمنی آشکاری با جمهوری اسلامی داشت و قرار گرفتن او در مقام دستیار امنیت ملی ترامپ، حلقه مایک پمپئو و نیکی هیلی را تکمیل می‌کند و احتمالا ما در سال ۲۰۱۸ شاهد افزایش تحریم‌ها و تشدید ادعاهایی علیه ایران خواهیم بود.

احتمال خروج از برجام با آمدن بولتون و پمپئو افزایش می‌یابد

وی با بیان اینکه جان بولتون حتی به اصلاح برجام نیز اعتقادی ندارد، عنوان کرد: با آمدن او و احتمالا مایک پمپئو در دولت ترامپ، احتمال خروج امریکا از برجام افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز