خبرگزاری کار ایران

سیدرسول موسوی در گفت‌وگو با ایلنا:/تکرار/

همکاری‌های منطقه‌ای ایران و روسیه به افزایش مناسبات دوجانبه کمک کرده است/ شرایط سیاسی سوریه همکاری‌های تهران و مسکو را متفاوت از قبل می‌کند

asdasd
کد خبر : ۶۰۶۳۲۰

رئیس اسبق مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امورخارجه تاکید کرد: از گسترش همکاری‌های دوجانبه میان تهران و مسکو به سطح همکاری‌های منطقه‌ای کنونی نرسیدیم بلکه همکاری‌های منطقه‌ای ایران و روسیه به افزایش مناسبات دوجانبه دو کشور کمک کرد.

سیدرسول موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درخصوص روابط ایران و روسیه در سال ۹۶ گفت: روابط تهران و مسکو هم به لحاظ روابط دوجانبه و هم از لحاظ نوع همکاری‌های منطقه‌ای و نوع نگاه دو کشور نسبت به مسائل بین‌المللی در سال ۹۶ نسبت به سال‌های قبل رشد کمی و کیفی قابل توجهی داشت.

دیپلماسی سران به توسعه روابط ایران و روسیه شتاب داده است

وی با اشاره به دیدارهای مسئولان عالی‌رتبه دو کشور طی یکسال گذشته اظهار داشت: در ابتدای سال ۹۶ شاهد سفر حسن روحانی به مسکو بودیم و پس از آن هم دیدارها و تماس‌های متعدد و منظمی میان سران مسئولان دو کشور در جهت تبادل نظر و همکاری در رابطه با موضوعات مختلف در جریان بود که این مسئله شتاب خوبی را در روابط میان ایران و روسیه ایجاد کرده است.

بخش‌های خصوصی ایران و روسیه موفق به توسعه همکاری اقتصادی نشده‌اند

این کارشناس ارشد مسائل اورسیا در پاسخ به این سوال که چه اقدام‌هایی برای توسعه مناسبات اقتصادی میان ایران و روسیه انجام شد؟ تصریح کرد: روابط اقتصادی ایران و روسیه به ظرفیت‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف بستگی دارد. در بخش مناسبات دولتی، قراردادها و همکاری‌ها بدون هیچ مشکلی امضا و اجرایی می‌شوند اما در قسمتی که باید بخش‌های خصوصی دو کشور، روابط را پوشش بدهند مشاهده می‌کنیم که بخش‌های خصوصی موفق به انجام چنین کاری نشده‌اند.

موسوی ادامه داد: از منظر شرکت‌ها و موسسات بخش خصوصی ایران شرکت‌های اروپایی و شرق آسیا مزیت‌های بیشتری نسبت به شرکت‌های روسی دارند و به همین خاطر علاقه‌مندی بیشتری برای همکاری با آنها نسبت به شرکت‌های روسی دارند.

عدم بهره‌برداری از فرصت طلایی سال‌های ۹۴ و ۹۵ به خاطر عدم توسعه زیرساخت‌ها

وی با بیان اینکه بخشی از مشکلات در عدم توسعه روابط اقتصادی ایران و روسیه به مسائل زیرساختی و عدم توسعه آن برمی‌گردد، خاطرنشان کرد: علیرغم فرصت‌های طلایی که در سال ۹۴ و ۹۵ و حتی ابتدای سال ۹۶ به وجود آمد، شرکت‌های ایرانی به دلیل عدم توسعه زیرساختی و دارا بودن استانداردهای بین‌المللی نتوانستند از شرایط موجود بهره‌برداری کنند.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی افزود: عمده روابط اقتصادی ایران و روسیه مربوط به مسائل نفتی است. تا اواخر سال ۹۶ اقدام خاصی برای توسعه مناسبات در این عرصه برداشته نشده بود و فعالیت جدی در این زمینه نداشتیم اما در پایان سال قراردادهایی در این باره امضا و گام‌هایی در این جهت برداشت شد.

همکاری‌های منطقه‌ای ایران و روسیه به افزایش مناسبات دوجانبه کمک کرد

موسوی درباره همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ایران و روسیه نیز ابراز داشت: من معتقد هستم که توسعه مناسبات ایران و روسیه به دلیل توسعه همکاری‌های منطقه‌ای‌ دو کشور است. به عبارت دیگر، از گسترش همکاری‌های دوجانبه میان تهران و مسکو به سطح همکاری‌های منطقه‌ای کنونی نرسیدیم بلکه همکاری‌های منطقه‌ای ایران و روسیه به افزایش مناسبات دوجانبه دو کشور کمک کرد.

افتراق در نوع نگاه به اسرائیل در مناسبات ایران و روسیه

وی با تاکید بر اینکه همکاری‌های منطقه‌ای ایران و روسیه بر روابط دوجانبه و همکاری‌های بین‌المللی دو کشور اثر گذاشته و بر آن سرعت بخشیده است، بیان کرد: به هر دلیلی همسویی‌هایی در نوع نگاه ایران و روسیه نسبت به مسائل خاورمیانه وجود دارد که این همسویی موجب افزایش همکاری‌ها شده است. البته ایران و روسیه درخصوص مسائلی نظیر اسرائیل هم تفاوت دیدگاه دارند ولی تروریسم، افزایش افراط‌گرایی و خشونت و... موجب شده تا دو کشور نگاه نسبتا مشترکی نسبت به مسائل منطقه‌ای داشته باشند.

شرایط سیاسی سوریه همکاری‌های ایران و روسیه را متفاوت از قبل می‌کند

این استاد دانشگاه درباره همکاری‌های ایران و روسیه در سوریه در مرحله پساداعش یادآور شد: در مقاطعی که بیشتر انرژی دو کشور صرف مقابله با تروریم و داعش بوده است، مشکل چندانی در نوع همکاری‌های نظامی میان تهران و مسکو وجود نداشته است. با این حال، بسته به آنکه به شرایط سیاسی سوریه و نوع نظام و تدوین قانون اساسی آن کشور می‌رسیم، نوع نگاه و همکاری‌های ایران و روسیه هم می‌تواند متفاوت باشد و عواملی جدید وارد این معادله شوند.

موسوی اضافه کرد: هنگامی که معادلات وارد عرصه نظام‌سازی می‌شود، ممکن است مولفه‌های جدید وارد این معادلات شوند و بر این اساس، نوع همکاری‌های ایران و روسیه که زمانی علیه تروریسم و داعش بوده است، می‌تواند شکل جدیدی به خود بگیرد که هم‌اینک آن را به شکل مذاکرات آستانه مشاهده می‌کنیم.

همکاری ایران و روسیه در دیگر مناطق قابل تامل است

وی در پاسخ به این سوال که همکاری‌های ایران و روسیه در سوریه می‌تواند به مناطق دیگر همانند افغانستان گسترش پیدا کند؟ عنوان کرد: هر جایی شرایط خاص خود را دارد و براساس این شرایط نوع همکاری‌ها نیز متفاوت خواهد بود. قطعا همسویی‌هایی در راستای صلح، ثبات و امنیت و همچنین مبارزه با تروریسم میان تهران و مسکو وجود دارد ولی اینکه آن همکاری تحت عنوانی شبیه همکاری‌های دو کشور در سوریه باشد، مسئله‌ای قابل تامل است.

گسترش مشورت‌های سیاسی و همکاری‌های ایران و روسیه در سال ۹۷

سفیر اسبق ایران در تاجیکستان و فنلاند درخصوص روابط تهران و مسکو در سال ۹۷ هم گفت: تجربه نشان می‌دهد ولادیمیر پوتین در هر مرحله‌ای که به قدرت رسیده، تغییرات کمی و کیفی در شیوه دولتداری خود داده است و با توجه به شرایط کنونی در عرصه بین‌المللی که روس‌ها می‌خواهند نقش بیشتری در روند تحولات جهانی ایفا کنند، شاهد شکل‌گیری معادلاتی جدید میان روسیه و غرب هستیم.

موسوی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنم مشورت‌های سیاسی و همکاری‌های تهران و مسکو در سال ۹۷ در عرصه بین‌المللی نسبت به سال ۹۶ گسترش پیدا کند، اظهار داشت: تحولات داخلی سوریه، تعریف جدید پوتین از نقش روسیه در تحولات بین‌المللی، نوع نگاه پوتین به اهمیت رابطه با ایران و تحولات بین‌المللی مسائلی هستند که موجب خواهند شد تا روابط دو کشور در سال ۹۷ بیش از پیش شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز