خبرگزاری کار ایران

محبی‌نیا در مخالفت با استیضاح وزیر کار:

برخی نمایندگان طوری رفتار می‌کنند که شخصیت وزیر مورد تفرقه قرار می‌گیرد/ ربیعی از همه وزرا فعال‌تر است

asdasd
کد خبر : ۶۰۳۷۵۳

نماینده مردم میاندوآب گفت: در استیضاح قرار بر این است که مدیریت وزیر مورد بررسی قرار بگیرد نه اینکه ما درباره همسر فوت شده وزیر صحبت کنیم و این چه معنا و مفهومی می‌تواند داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، جهانبخش محبی‌نیا در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی که به بررسی استیضاح وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی اختصاص داشت، در مخالفت با طرح استیضاح ربیعی گفت: خاضعانه از حضور حضرت حق استمداد می‌طلبم که تا حدی که مقدور است بر زبانم واقعیات و حقایق جامعه جاری شود و از مبالغه بپرهیزم و حقایق را کتمان نکنم و حرمت دوستان بسیاری که در این مجلس به عنوان معلم مطرح‌اند، حفظ کنم.

وی با بیان اینکه از نمایندگان مجلس و رئیس مجلس می‌خواهم اگر بر ابقای ایشان اعتماد کردند بدون شک به دغدغه‌های نمایندگان توجه کنند و تا حدی که برایشان مقدور است و باید باشد، با مجلس و امنای ملت مهربان باشند، اظهار داشت: در ابتدای کلام از بعضی از دوستان که این اجازه را به من دادند که منتقدانه برخورد کنم عذر می‌خواهم، اما ناراحتی‌ها و عدم توجه به بعضی مدیران شاید باعث ناراحتی سروران باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: نقش افراد و ارتقای شخصیتی و دانایی و فهم آنان باید به گونه‌ای باشد که ما در آینده بتوانیم از آنها به عنوان وزیر استفاده کنیم اما نمایندگان گاها طوری رفتار می‌کنند که شخصیت وزیر مورد تفرقه قرار می‌گیرد.

محبی‌نیا با اشاره به اینکه ما از خیلی از وزرا گله‌مند هستیم، تصریح کرد:‌ در استیضاح قرار بر این است که مدیریت وزیر مورد بررسی قرار بگیرد نه اینکه ما درباره همسر فوت شده وزیر صحبت کنیم و این چه معنا و مفهومی می‌تواند داشته باشد. خانم آقای ربیعی رزمنده بوده و فرزندانش را در زیر بمباران‌ها در زمان جنگ تحمیلی تربیت کرده است.

وی به دیگر گفته‌های نمایندگان اشاره و خاطرنشان کرد: برخی گفتند شما مسئول رفاه نیستید و مسئول تبعیض هستید. من هم نسبت به او گله دارم اما او از همه وزرا فعال‌تر است و در همه جلسه‌ها حضور دارند و بیشتر از همه رسیدگی می‌کند.

نماینده میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب خطاب به مصری و عباسی ابراز داشت: افتخار می‌کنم که با شما همکار هستم اما شما ربیعی را با دیگر وزرای کار مقایسه کنید شما می‌گویید آیا شش ماه برای رسیدن به نقطه اپتیمم اشتغال و برخورد با مسائل کم بود که من می‌گویم واقعا شش ماه برای رسیدگی به این مسائل کم است و این حرف‌های من چتر حمایتی نیست.

محبی‌نیا با اشاره به سابقه دوستی و آشنایی چهل ساله خود با ربیعی بیان کرد: ربیعی فرزند جوادیه است و پدر و مادر او و خانواده او فقر را در آغوش گرفته‌اند و همین آقای ربیعی یک بار از من در شورای عالی امنیت ملی شکایت کرد هر چند که من محکوم نشدم.

وی اضافه کرد: این وزیر بارها در تلویزیون گریه کرده و می‌گویید چرا گریه می‌کنید گریه نمی‌کند می‌گویید چرا گریه نمی‌کنید و آقای عثمانی او اگر بخندد هم باز ایراد می‌گیرید.

این نماینده مجلس با اشاره به سال‌های آخر انقلاب و رفتارهای رژیم گذشته با زندانیان یادآور شد: در آن سال‌ها نیازهای نهفته همه تاریخ دهان باز کرد اما ربیعی در آن زمان هم نگاهش به مسائل سیستمی و جغرافیایی بود.

محبی‌نیا افزود: اگر در زمان پهلوی، یک متن کردی را پیدا می‌کردند فرد به زندان می‌رفت ولی نخستین مجله با زبان کردی با مدیریت ربیعی منتشر شد که نسیمی برای کردهای ایران، عراق و سوریه از سوی انقلاب اسلامی بود. دیروز ربیعی این بوده است. او برای مقابله با ضدانقلاب مسلح، اولین کسی بود که مسئله اشتغال نیروهای بیکار و حتی نیروهایی که از کومله برگشته بودند را مطرح کرد. 

وی درخصوص ایراد بدهی بانک‌ها از سوی تامین اجتماعی عنوان کرد: ‌در سال ۱۳۳۲ که ما متولد نشده بودیم متولد عمر ۵۰ سال بود ولی سن بازنشستکان مردها ۶۵ سال و زنان ۶۰ سال بود. با افزایش قیمت نفت در دهه ۵۰، سن بازنشستگی مردان به ۶۰ سال و بانوان ۵۵ رسید اما هم‌اکنون متوسط عمر ۸۶ تا ۸۰ سال شده است ولی سن بازنشستگی را به ۵۰ سال تقلیل داده‌ایم. 

نماینده میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب ادامه داد: باعث و بانی بخشی از این بدهی‌ها قانون است. اینکه شما به وسعت و گسترش پوشش بیمه اقدام  می‌کنید، ما هستیم. البته یکی از افتخارات ربیعی گسترش بیمه است. البته او نباید افتخار کند زیرا او فرزند انقلاب است. آقای نگهبان نفرین نکنید که هواپیمای ربیعی سقوط کند. شما یادگاران انقلاب هستید. حق ندارید درباره کسی که ۱۰ میلیون نفر را بیمه کرد، این حرف‌ها را بزنید. 

محبی‌نیا با بیان اینکه چه کسی در این مملکت پرده از فجایع صندوق‌های بازنشستگی را کنار زد، اظهار داشت: صندوق بازنشستگی مشکلات و فجایعش از مسائل زیست محیطی بدتر است اما تلاش ربیعی موجب شد تا تبدیل به گفتمان شد و مجمع تشخیص، دولت و مجلس مسئله را دیدند که واقعیت چیز دیگری است. 

وی با بیان اینکه هم‌اکنون در حوزه آقای ربیعی ۲۸۰ شرکت هستند که ۲۱۰ شرکت به خاطر رد دیون به آنها تحویل داده شده است، تصریح کرد: آقای رئیس‌جمهور دستور دادند تا پایان سال ۹۷، تمام شرکت‌های زیان‌ده واگذار شود و شرکت‌های سودده‌ به بورس بروند به گونه‌ای که سهم دولت زیر ۴۰ درصد باشد. ۱۰ هلدینگ زیر مجموعه این وزارتخانه است که خیلی از آنها باید واگذار شوند. وقتی ۲۱۰ شرکت زیان‌ده را به خاطر رد دیون بدهید، این مسائل پیش می‌آید. 

این نماینده مجلس با بیان اینکه وزارت کار در حوزه فقر، بیمه تامین اجتماعی و اشتغال مسئولیت دارد، خاطرنشان کرد: مسئولیت مثبت اشتغال با شما نیست. شاخص فقر ما در سال ۸۴، ۱۸ درصد بوده اما در سال ۹۶، ۳۰ درصد شده است. دلیل این مسئله چیست؟ دلیل اصلی این است که ما حمایت چند باره به تامین اجتماعی دادیم؟ بنیاد بهزیستی، بنیاد علوی، ستاد اجرایی فرمان امام و... متولی مبارزه با فقر هستند اما چند باره این کار صورت می‌گیرد. حتما ربیعی نسبت به مدیریت واحد باید اقدام کند. 

محبی‌نیا اضافه کرد: بخشی از کار مبارزه با فقر مطلق در سال ۹۶ توسط مجلس برداشته شد و دولت هم اقبال کرد و همین مسئله موجب شد تا میانگین پرداختی به یک خانواده ۷۰۰ هزار تومان است. این کار بزرگی است. مجلس انصافا راه را برای ما هموار کرد. ما بیشتر از این از دولت می‌خواهیم. این مسئله، روی مسائل فقر، اشتغال، سیاست خارجی، مسائل داخلی، پارلمانی و... اثرگذار است. باید ببینم روند به سمت بهبودی است یا خیر؟ 

وی با بیان اینکه ما باید ببینیم مدیر بعد از ربیعی کیست؟ ابراز داشت: باید به فردا هم نگاه کنید. تیم اقتصادی ایشان و میدری را می‌شناسم. او اقتصاددان است. کاری به گرایش سیاسی وی نداریم. دکتر منصوری در مسائل خارجی نخبه است. موسوی لاری درباره نوربخش گفت او خلقش با من کج است. من همیشه طرف مجلس را می‌گیرم. ۲۰ سال است که در مجلس هستم ولی تیم او عالی است.

محبی‌نیا ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی ۸۲ بیمارستان در کشور دارد. صدها درخواست برای بیمارستان و درمانگاه است. اگر میانگین ساخت هر کدام ۵۰۰ میلیارد تومان باشد، ۸۰ هزار میلیارد اعتبار می‌خواهد. ما باید به خواست مردم توجه کنیم که حق آنها است. ما شرمنده مردم و جوانان هستیم ولی همه قطعات یک پازل باید در کنار هم باشند. حتما ربیعی باید در بازنشستگی برخی مدیران صندوق‌های بازنشستگی اقدام کند مگرنه سوال می‌کنیم. 

وی افزود: ربیعی به عنوان فرزند فقر، رزمنده دیروز که همسرش هم رزمنده بود، در زمان آقای ری‌شهری حساسترین معاونت وزارت به او سپرده شد و در شش سال اخیر با وجود کم و کاستی‌ها کار کرده است. اعتماد مجلس به ربیعی حرام نکنیم. هواپیمای وی را ساقط نکنیم. ضمن اینکه مجلس در راس امور است، از تقاضای مبارزه با فقر و فساد و ایجاد اشتغال کوتاه نمی‌آییم و از او حمایت کنیم و از او کارهای بزرگتری بخواهیم. 

نماینده میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب افزود: استیضاح حق مجلس است و کسی حق ندارد بگوید چرا اما چرا بعد از شش ماه این کار می‌کنید. اگر این مطالب را می‌دانستید چرا کاری نکردید؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز