خبرگزاری کار ایران

موسوی در گفت‌وگو با ایلنا:

اقدام روسیه در وتوی پیش‌نویس قطعنامه بریتانیا، صرفا به خاطر ایران نبود

asdasd
کد خبر : ۶۰۰۰۶۶

مدیرکل اسبق دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه تاکید کرد: وتوی روسیه به پیش‌نویس پیشنهادی بریتانیا در شورای امنیت اقدام مهمی بود که برای ایران نیز ارزشمند بود اما ما نباید این اقدام روس‌ها را صرفا به خاطر روابط تهران و مسکو قلمداد کنیم.

سید رسول موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در پاسخ به این سوال که روسیه در وتوی پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی بریتانیا درباره در شورای امنیت سازمان ملل که موجب عدم محکومیت ایران می‌شد، تا چه اندازه به خاطر ایران اقدام به چنین کاری کردند؟‌ گفت: وتوی روسیه به پیش‌نویس پیشنهادی بریتانیا در شورای امنیت اقدام مهمی بود که برای ایران نیز ارزشمند بود و موجب شد تا ایران به خاطر ادعاهای مطرح شده از سوی کشورهای غربی محکوم نشود.

وتوی روسیه فقط به خاطر روابط تهران و مسکو نبود

وی ادامه داد: آنچه که باید دانست فارغ از ارزش وتو این پیش‌نویس توسط روسیه ما نباید این اقدام روس‌ها را صرفا به خاطر روابط تهران و مسکو قلمداد کنیم بلکه باید این اقدام را در یک وضعیت گسترده‌تری دید و مورد تحلیل قرار داد.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه نسبت به پیش‌نویس پیشنهادی بریتانیا درباره یمن ملاحظات حقوقی داشتند، اظهار داشت: دلیل طرح این پیش‌نویس این بود که مدت فعالیت کمیته تحریم یمن - که براساس قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت وضع شده بود - پایان یافته بود و به همین خاطر، شورای امنیت برای تداوم فعالیت آن نیاز به مصوبه‌ای داشت و به همین دلیل، جلسه شورای امنیت درباره یمن تشکیل شد.

استراتژی روسیه در خاورمیانه، همکاری و توسعه رابطه با همه بازیگران اصلی است

موسوی افزود: براساس پیش‌نویس بریتانیا، این کمیته فعالیت خود را ادامه می‌داد اما بریتانیایی‌ها بحثی را درباره ایران به این پیش‌نویس اضافه کرده بودند که روس‌ها معتقدند بود این مطلب، غیرضروری و غیرحقوقی است و همین مسئله، یکی از دلایل رد این قطعنامه بود.

وی با اشاره به استراتژی روسیه در خاورمیانه تصریح کرد: روس‌ها استراتژی اصلی‌شان در خاورمیانه، همکاری و توسعه مناسبات با همه بازیگران اصلی در خاورمیانه است و به همین خاطر نیز مشاهده می‌کنید روس‌ها با تمامی کشورهای قدرتمند و اصلی منطقه همانند ایران، ترکیه، عربستان، مصر و اسرائیل روابط خوبی دارند. 

تایید قطعنامه پیشنهادی بریتانیا روابط تهران و مسکو را خدشه‌دار می‌کرد

سفیر اسبق ایران در تاجیکستان و فنلاند افزود: تایید پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی بریتانیا می‌توانست موجب خدشه وارد شدن به روابط تهران و مسکو شود و همین مسئله موجب شد تا روس‌ها به فکر عدم تخریب در روابط دوجانبه ایران و روسیه شوند.

موسوی با یادآوری همکاری‌های استراتژیک ایران و روسیه در سوریه خاطرنشان کرد: تهران و مسکو در سوریه با یکدیگر همکاری‌های گسترده‌ای دارند که این همکاری به نقطه عطفی در تحولات خاورمیانه تبدیل شده است. روس‌ها در این چارچوب توانسته‌اند نفوذ سابق خویش در خاورمیانه را احیا و حضور بیشتری در منطقه غرب آسیا داشته باشند.

روس‌ها می‌دانند اگر ایران در خاورمیانه ضربه بخورد، آنها هم دچار مشکل می‌شوند

وی اضافه کرد: روس‌ها به خوبی آگاه هستند که بدون همراهی و همکاری با ایران، این مسئله امکانپذیر نبود و آنها نمی‌توانستند جایگاه کنونی را داشته باشند. آنها می‌دانند اگر ایران در خاورمیانه ضربه بخورد، آنها هم دچار مشکل می‌شوند.

این کارشناس ارشد مسائل روسیه با اشاره به طرح چهار ماده‌ای ایران برای حل بحران یمن ابراز داشت: تنها کشوری که پس از آغاز بحران یمن طرحی سیاسی برای حل این بحران ارائه کرد و تاکید داشت بحران یمن راه حل نظامی ندارد، ایران بود. این طرح هم‌اینک روی میز است و می‌تواند پایه و اساسی مناسبی برای حل بحران یمن باشد. روس‌ها در این باره نیز گوشه چشمی به طرح ایران داشتند.

موسوی در جمع‌بندی این موضوع بیان کرد: روسیه در وتوی پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی بریتانیا درباره یمن چند موضوع را مدنظر داشت که ملاحظات حقوقی، جایگاه خود در خاورمیانه، روابط خاصی که هم‌اینک با ایران در غرب آسیا دارد و آینده یمن. روس‌ها متوجه بودند که با رای به پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی بریتانیا دیگر نمی‌توانست در این پرونده نقش‌آفرین باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز