خبرگزاری کار ایران

معاون هماهنگ کننده ارتش:

توصیه به نخوردن آبزیان از اثرات استعمار است/ در مناطق بحرانی کشتی‌های تجاری را اسکورت می‌کنیم/ دنبال گرفتن مجوز برای سفر دریایی به ونزوئلا هستیم

asdasd
کد خبر : ۵۹۹۰۶۵

معاون هماهنگ کننده ارتش گفت:‌ما یک زمانی تا ده سال پیش منطقه دریایی‌مان شرق دریای هرمز تا نزدیک چابهار بود اما با تدبیر رهبری تا محور نزدیک به هند رفتیم و اکنون در این مناطق حضور داریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دریادار حبیب‌الله سیاری در همایش دیپلماسی آب و فرصت های هیدروپلتیک غرب آسیا با بیان اینکه داشتن دریا و ساحل هم تهدید است و هم فرصت، گفت: آنهایی که این دروازه ارتباطی را ندارند مثل این است که در زندان هستند. دردی که روسیه هم به آن مبتلا است و می‌بینید برای دسترسی به دریا چه کارهایی که نمی‌کند.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش افزود: به خاطر وضع ژئوپلیتیک ایران، چهار گذرگاه دریایی به اقیانوس هند وصل می‌شود.

وی با بیان اینکه دریا ارزان‌ترین روش حمل و نقل کالاست، به منافع دریا اشاره کرد و گفت: اگر به کشورهای اروپایی نگاه کنید نیروهای بادی ای که ما در منجیل داریم را آنها در دریا دارند. در بهره برداری از انرژی موج ما اول کار هستیم. یا در مورد ظرفیت‌های گردشگری اگر به فرودگاه امارات رفته باشید، می‌بینید عکس‌های چهل سال پیش خود را گذاشتند و با عکس‌های امروز مقایسه می‌کنند. امروز بنادر امارات پیشرفت زیادی کرده است در حالی که این ظرفیت باید در بنادر جاسک و چابهار باشد.  

امیر سیاری خاطرنشان کرد: از اثرات استعمار این است که می‌گویند مواد دریایی نخورید خوب نیست. در یک سریالی در گذشته می‌گفتند میگو نخور مکروه است. این آثار استعمار است. چون می‌خواهند میگوی هفت سانتی را ما نخوریم خودشان بخورند.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش گفت: وقتی یک بندری کانال داشته باشد یعنی اگر یک کشتی خراب شود این کانال بسته می‌شود. بندر شهید رجایی ما ۹ تا ۱۲ کیلومتر کانال دارد اما جاسک و چابهار کانال ندارد. اما ما به سمت اینها نرفتیم.چرا؟  به خاطر استعمار. چون نخواستند ما به سمت این بنادر برویم.

وی خاطرنشان کرد: اگر همه جای دنیا را ببینید شهرهای مهم در کنار بندر شکل گرفته‌اند به جز کشور ما. این کار استعمار بود. این خواست استعمار است. دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت کشور را نصف کرده و می‌گوید دو قسمت کشور هر کدام مولفه‌هایی دارند. در یک بخش سواحل و منابع زیر زمینی است یک بخش شاخص های توسعه. در قسمتی که ساحل مکران  یعنی مهمترین ساحل ما است، هیچ چیز نیست.

فرمانده سابق نیروی دریایی گفت: ما یک بحثی پیش از این جلسه با سردار صفوی داشتیم که ما کشور دریایی هستیم یا خیر. من به سردار گفتم ما با تکیه بر نظر مقام رهبری دریایی هستیم. مقام معظم رهبری می‌فرمایند موقعی که ما در دریا بودیم این کشورهایی که امروز هستند در دریا نبودند. حال چه شده که آنها به اینجا رسیده‌ند؟ استعمار. دولتمردان اگر نظریه‌شان خشکی باشد ما به دریا نمی‌رسیم. سیاست ما باید به سمت دریا باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید اقتدار دریایی داشته باشیم، اظهار کرد: ما یک زمانی تا ده سال پیش منطقه دریایی‌مان شرق دریای هرمز تا نزدیک چابهار بود اما با تدبیر رهبری تا محور نزدیک به هند رفتیم و اکنون در این مناطق حضور داریم. اقتصاد کشور ما بستگی به همین دارد که بتوانیم امنیت را در این محدوده برقرار کنیم و این اتفاق هم افتاده است.

 امیر سیاری بر لزوم جلوگیری از خام فروشی تاکید کرد و افزود: ما باید سواحل را توسعه بدهیم و جمعیت را مستقر کنیم. تا همین چند وقت پیش که ما در دریای عمان نبودیم منابع غذایی ما را چین برای خودش می‌برد. ارگان‌های دریایی ما باید هدف مشترک داشته باشند که در نهایت همه اینها می‌شود تمدن دریایی.

فرمانده سابق نیروی دریایی ارتش یادآور شد: قانون کشتیرانی در جهان اجازه نمی‌دهد شما با نفرات مسلح در کشتی تجاری وارد شوید از این رو نمی‌توان از مبدا تا مقصد مسلح بود مگر اینکه مجوز خاص گرفته باشید. ما برای اینکه بتوانیم امنیت را برقرار کنیم تدابیری چیدیم. منطقه بحران زده ما خلیج عدن است. دزدی دریایی بین مالزی و اندونزی هم وجود دارد ولی آنها تقسیم‌بندی کردند و کنترل می‌کنند. منتها در خلیج عدن این کار نشده است. ما این منطقه را مشخص و از مبدا یعنی کشور خودمان اسکورت می‌کنیم تا وسط دریای سرخ. در منطقه بحرانی کشتی‌های تجاری را همراهی می‌کنیم تا نزدیک مرز سومالی در اقیانوس هند بروند. الان اسکورت ما اینگونه است. اما اگر همه مناطق را بخواهیم مورد کنترلی قرار دهید می‌دانید چند تا ناوگان می‌خواهد؟  

وی ادامه داد: نزدیک ۴۷۰۰  الی ۴۸۰۰  کشتی از این منطقه عبور کرده و تنها یک کشتی از ما دزدیده شده است و یک کشتی هم از چینی ها دزدیدند که وقتی از ما خواست کمک کردند، ما آن را آزاد کردیم.

معاون هماهنگ کننده نیروهای ارتش در مورد نقش نیروهای نظامی در اسکورت گفت: از وقتی در سواحل مکران مستقر شدیم دوست داریم ببینید آبادانی چطور است. ده‌ها هزار نفر از کارکنان را بردیم در این سواحل محروم مستقر کردیم. نیم درصد از آنها بومی نیستند. به طریقی که در بعضی شهرها جمعیت ما از جمعیت بومی‌‌ها بیشتر شده است. ما شهرک‌هایی فقط برای نیروی دریایی ساخته‌ایم. قبلا ساحل مکران اصلا برق نداشته اما اکنون آب، برق و مرکز خرید دارد و شب‌ها روشن است.

امیر سیاری گفت: یک زمان ما اعلام کردیم می‌خواهیم تا دریای اطلس دریانوردی کنیم. خبرگزاری‌های غربی گفتند ایران از طریق باب المندب می‌خواهد بیاید اقیانوس اطلس و نمی‌توانند. گفتند حرف فرمانده نیروی دریایی الکی است. ما همه این مسیرها را رفتیم. و در صدد هستیم مجوز بگیریم تا ونزوئلا بیاییم و آن وقت آن شکل را برای آن بنده خدا (سخنگوی وقت کاخ سفید) بفرستیم و بگوییم اگر ما حرفی میزنیم، عمل هم می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز