خبرگزاری کار ایران

ابتکار خبر داد:

طراحی شیوه‌نامه‌ای در چارچوب شرع برای ورود بانوان به ورزشگاه از سوی دولت

asdasd
کد خبر : ۵۹۹۰۵۹

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور تاکید کرد: در حال حاضر دولت آئین‌نامه و شیوه‌نامه‌ای در چارچوب شرع مقدس طراحی کرده است تا تدابیر لازم برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها فراهم شود. این تدابیر در مورد محل نشستن زنان در ورزشگاه‌ها، درب‌های ورودی و خروجی، سرویس‌های بهداشتی هستند.

به گزارش ایلنا، معصومه ابتکار با اشاره به مسئله ورود زنان در ورزشگاه‌ها گفت: در گذشته زنان در برخی از رشته‌های ورزشی و در ورزشگاه‌های سرپوشیده حضور داشتند و مشکلی در این مورد وجود نداشت اما با ایجاد حساسیت‌هایی در دوره‌هایی خاص، مشکلاتی در این زمینه ایجاد شد. 

وی با بیان اینکه در مذاکراتی که با مراجع انجام شده است به شکل شخصی حضور نداشته‌ام اما گروهی از جانب معاونت فقهی و حقوقی با مراجع گفت‌وگو کرده بودند، اظهار داشت: دولت درخصوص حضور زنان در ورزشگاه‌ها اقداماتی انجام داده است به طوری که اخیرا شاهد حضور زنان در ورزشگاه‌ها برای بازی بسکتبال تیم ملی بودیم و مشکلی برای حضور زنان به وجود نیامد.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده افزود: در حال حاضر دولت آئین‌نامه و شیوه‌نامه‌ای در چارچوب شرع مقدس طراحی کرده است تا تدابیر لازم برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها فراهم شود. این تدابیر در مورد محل نشستن زنان در ورزشگاه‌ها، درب‌های ورودی و خروجی، سرویس‌های بهداشتی هستند؛ همچنین در این مورد مذاکراتی نیز با مراجع انجام شده است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌‌جمهور با بیان اینکه ۱۵ پارک بانوان همزمان با هفته زن در استان‌های مختلف افتتاح خواهد شد، تصریح کرد: گاهی به اشتباه تصور می‌شود افتتاح پارک بانوان به معنی اعمال تفکیک جنسیتی است. این در حالی است که این پارک‌ها فضای تفریحی و ورزشی خاص بانوان را فراهم می‌کند چراکه سرانه مورد نیاز آنها در بسیاری از استان‌ها تامین نشده است.

ابتکار در رابطه با دستورالعمل ریاست‌‌جمهوری در مورد اختصاص سهمیه ۳۰ درصدی برای انتصاب زنان در پست‌های مدیریتی خاطرنشان کرد: براساس آخرین گزارش‌های به‌‌دست آمده در مورد انتصاب ۳۰ درصدی زنان در پست‌های مدیریتی در ۱۸ دستگاه اجرایی ۲۳ نفر از بانوان در سطوح مختلف به کار گرفته شدند. 

وی اضافه کرد: حداقل شش زن در پست‌های جدید معاونان وزیر مشغول به کار شده‌اند. با این وجود همچنان در بسیاری از دستگاه‌ها معاونان وزیر زن دیده نمی‌شود. تغییرات اگرچه گاهی کند پیش می‌روند اما در حال رخ دادن هستند.

این مقام مسئول در رابطه با مقایسه اصلاحات ایجاد شده در حوزه زنان در ایران و کشورهایی مانند عربستان ابراز داشت: اصلاحات در این کشورها از بالا و به یکباره اتفاق افتاده است؛ این در حالی است که در ایران زنان پس از انقلاب با تلاش و کوشش به پیشرفت‌هایی دست پیدا کردند و موانع را کنار زده‌اند.

ابتکار ادامه داد: در حال حاضر نزدیک به ۲۵ هزار سازمان مردم‌‌‌نهاد در کشور مشغول به فعالیت است، گاهی اتهامات کلی نسبت به فعالیت این سازمان‌های مردم نهاد وارد می‌شود اگرچه برخی از این سازمان‌ها دچار مشکلاتی هستند اما نباید این مسائل را به همه آنها تعمیم داد؛ چراکه نقش زنان در جامعه مدنی ایران بی‌‌بدیل است.

وی با بیان اینکه ما قصد نداریم که موانع و مشکلات را انکار کنیم، عنوان کرد: برای مثال در جامعه ما خشونت وجود دارد اما به دلیل فضای آزاد رسانه‌ها این مسائل به راحتی در جامعه مطرح می‌شود. گاهی جریاناتی در کشور دیده می‌شود که نگاهی بسیار محافظه‌‌کارانه و حتی مغایر با نگاه امام خمینی و مقام معظم رهبری دارند. گاهی این گروه تلاش می‌کنند تا نظرات‌شان را نیز به‌‌ویژه در حوزه زنان و خانواده مطرح کنند. با این وجود نگاه‌های ترقی‌‌خواهانه‌ای نیز در کشور وجود دارد و به همین دلیل مشارکت زنان در جامعه در طول این سال‌ها بسیار چشمگیر بوده است.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده‌ با انتقاد از مطرح شدن برخی اتهامات در مورد بعضی از افراد پیش از اثبات آن یادآور شد: برخی از افراد در صورت ارتکاب جرم به وسیله به کار بردن اسم مخفف و شناسه به خوبی محافظت می‌شوند اما گاهی نیز پیش از آنکه جرمی اثبات شود نیز برخی مسائل مطرح می‌شوند که از نظر قانونی و انسانی جای سوال دارد. زمانی که با نهادهای حقوقی سروکار داریم نباید سرمایه اجتماعی آسیب ببیند.

ابتکار در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت صدور شناسنامه برای فرزندان زنانی که همسر اتباع بیگانه هستند، بیان کرد: بخشی از این مشکل مربوط به موضوعات حقوقی است اما در حال حاضر اصلاحاتی صورت گرفته است تا فرزندان بالای ۱۷ سال این زنان با استفاده از تدابیری شناسنامه دریافت کنند. 

وی با بیان اینکه شورای صنفی و حقوقی معاونت زنان به دنبال احصا راه‌‌حلی برای موثر واقع شدن و حل کامل این مشکل است، گفت: در دیداری که با نمایندگان مجلس انجام شده است. به دنبال پیگیری این موضوع هستیم. با این وجود در حال حاضر نیز برای برخی از این فرزندان کارت هویت و اقامت صادر شده است.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده‌ در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه ۸۰۰ زن ایرانی که همسران افغان دارند و به شکل برده مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند،‌ اظهار داشت: در این مورد اطلاعاتی متقنی وجود دارد و نشان می‌دهد که باید این زنان به ویژه زنانی که در مناطق مرزی سکونت دارند مورد توجه ویژه قرار بگیرد. همچنین در مورد ازدواج کودکان نیز با علمای اهل سنت وارد گفت‌‌وگو شده‌ایم و این علما معتقدند که باید در این مورد فرهنگسازی صورت بگیرد.

ابتکار ادامه داد: برای رفع مشکل کودکان بازمانده از تحصیل به دنبال احداث مدارس ویژه دختران بازمانده از تحصیل هستیم و در حال حاضر نیز در ایرانشهر مدرسه‌ای برای دختران بازمانده از تحصیل دایر شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز