خبرگزاری کار ایران

معاون حقوقی رییس‌جمهور:

انقلاب مشروطیت با ظهور خود اندیشه قانون اساسی را مطرح کرد

asdasd
کد خبر : ۵۹۴۲۷۵

آیین اختتامیه همایش ملی " قانون اساسی و دولت مشروطه در ایران" با حضور معاون حقوقی رئیس جمهور در دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش ایلنا، لعیا جنیدی در این آیین با اشاره به تحولات و تفاوت‌های بزرگ ایران قبل از مشروطیت و بعد آن گفت: با نگاهی جامع و با در نظر گرفتن همه فراز و نشیب‌ها و تحولات صورت گرفته، می‌توان مشاهده کرد که ایران قبل از انقلاب مشروطیت و بعد آن هرگز قابل مقایسه نیست.

معاون حقوقی رییس‌جمهور انقلاب مشروطیت را حرکت بزرگ اجتماعی خواند و افزود: این حرکت اجتماعی به دنبال خود تحولاتی را در عرصه‌های سیاسی، قانونگذاری، کشورداری و ... برای ایران به ارمغان آورد که قدم‌هایی رو جلو بودند و نحوه حد گذاشتن برای قدرت سیاسی و قدرت عمومی را مشخص کرد.

جنیدی، با اشاره به اینکه انقلاب مشروطیت با ظهور خود اندیشه قانون اساسی را مطرح کرد، افزود: انقلاب مشروطیت ضمن آوردن اندیشه قانون اساسی، در درون آن نیز مواردی همچون ایجاد قوا، تفکیک قوا و تبیین چگونگی رابطه بین قوا و اینکه قدرت باید در مجاری جاری شده و میزان اختیارات هر نهادی بدون دخالت نهادی در نهاد دیگر مشخص شود را تبیین کرد.

وی متذکر شد: در واقع قانون اساسی میثاق ملی و منشور ملی زندگی مردم با هم و زندگی مردم با دولت و نوع تعامل دولت و ملت با هم است و امروز چیزی که چهارچوب و پایه رابطه مردم با قدرت عمومی را مشخص می کند، قانون اساسی است.

معاون حقوقی رئیس جمهور تصریح کرد: نقاط مشترک زیادی بین انقلاب اسلامی و انقلاب مشروطیت در خصوص شعارها و آرمان ها وجود دارد، برای همین در متن قانون اساسی فعلی نیز مفاد کثیری از مفاهیم و آرمان های همان زمان منعکس شده هر چند تغییراتی نیز بر روی آنها اعمال شده است.

در این مراسم سید ناصر سلطانی، حجت الاسلام دکتر محمدجواد ارسطا و حسین رحمت اللهی از اعضای هیات علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران و فردین مرادخانی عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان به بازخوانی و ارائه دیدگاه‌های خود در خصوص زوایای مختلف دولت مشروطه و قانون اساسی پرداختند.

این همایش از سوی دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز و انجمن حقوق اساسی ایران برگزار شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز