خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

توضیحات تاجگردون درباره نحوه دریافت مالیات پلکانی از کارکنان دولت و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها/ با کمبود منابع روبرو هستیم

asdasd
کد خبر : ۵۹۰۵۰۷

رییس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۷ کل کشور با بیان این‌که کشور با کمبود منابع مالی مواجه است، به تشریح نحوه دریافت مالیات پلکانی از کارکنان دولت پرداخت و گفت: باتوجه به آن‌که درآمد اعضای هیات علمی از کارهای پژوهشی است، مالیات این درآمدها تغییر ندادیم.

غلامرضا تاجگردون در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به حواشی ایجاد شده درمورد مصوبات کمیسیون تلفیق درباره مالیات بر درآمد و حقوق اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها اعلام کرد: به نظر می‌رسد نگرانی دوستان موضوعیت ندارد و متاسفانه این مسئله به‌صورت نادرست تبیین شده است.

افزایش مالیات صرفاً مربوط به اعضای هیات علمی نیست

وی با اشاره به مباحث مربوط به مالیات بر درآمد اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها گفت: این افزایش میزان مالیات صرفاً مربوط به اعضای هیات علمی نبوده، بلکه این افزایش مالیات در مورد همه کارکنان دولت اعم از قضات، نمایندگان مجلس و دیگر کارمندان دولت اجرا خواهد شد.

نحوه دریافت مالیات پلکانی از کارکنان دولت

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در این رابطه توضیح داد: در قانون گفتیم آن دسته از کارکنان دولت که حقوق کمتر از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند، از پرداخت مالیات معاف شوند و درمورد افرادی که بالای این مبلغ حقوق می‌گیرند نیز به‌صورت پلکانی مالیات بدهند.

نماینده اصلاح‌طلب مردم گچساران و باشت در مجلس همچنین خاطرنشان کرد: در بخش دیگر این قانون گفتیم حقوق‌بگیرانی که تا ۳ برابر این مبلغ یعنی تا سقف ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرند، ۱۰ درصد مالیات بدهند و این درحالی است که حدود ۹۰ درصد اعضای هیات علمی در سراسر کشور کمتر از ۸ میلیون حقوق می‌گیرند و با این حساب، مالیاتی مشابه سال ۹۶ پرداخت می‌کنند.

رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور اضافه کرد: در مورد دیگر حقوق‌بگیران هم نگفتیم باید مالیات بیشتری بدهند. بلکه گفتیم اگر حقوق‌شان بالای ۱۵ میلیون باشند، باید ۱۴ درصد مالیات بدهند. باید ببینیم اساساً چند هیات علمی در سراسر کشور داریم که بالای ۱۵ میلیون تومان حقوق بگیرد.

باتوجه به آن‌که درآمد اعضای هیات علمی از کارهای پژوهشی است، مالیات این درآمدها تغییر ندادیم

او خاطرنشان کرد: نکته دیگر این است که درآمد اساتید پایه بالا و برجسته‌تر عمدتاً از کارهای پژوهشی و تحقیقاتی است که درمورد درآمدهای ناشی از کارهای پژوهشی و تحقیقاتی هم قانون جدیدی نیاوردیم و گفتیم مطابق قبل، همان ۵ درصد مالیات را بدهند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین در پاسخ به سوالی دیگر درمورد میزان افزایش حقوق اعضای هیات علمی بنابر تبصره ۱۲ لایحه بودجه سال ۹۷ گفت: به هر حال منابع مالی کشور محدود است. آن‌چنان که پیش‌تر نیز تاکید کردم حدود ۸۰ درصد کارکنان دولت زیر ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرند و به هر حال لازم است به این گروه از کارمندان نیز توجه داشته باشیم.

با کمبود منابع روبرو هستیم

رییس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۷ تاکید کرد: بر این اساس اگر بخواهیم در این محدودیت منابع مالی، حقوق همه کارکنان دولت ازجمله اعضای هیات علمی را هم افزایش دهیم، عملاً چیزی برای دیگر کارکنان باقی نمی‌ماند. بر این اساس تصمیم گرفتیم برای ۲۰ درصد از کارکنان که حقوق‌های بیشتری دریافت می‌کنند، تصمیماتی متفاوت بگیریم.

تاجگردون در پایان و در واکنش به این‌که آیا در لایحه بودجه به نخبگان به‌عنوان موتور محرکه تولید و توسعه توجه شده است، تصریح کرد: متاسفانه با کمبود منابع روبرو هستیم و ۸۰ درصد کارکنان دولت در وضعیت نامساعدی به لحاظ دریافت حقوق و مزایا قرار دارند. نمی‌توانیم این گروه بزرگ را نادیده بگیریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز