خبرگزاری کار ایران

روز دوشنبه؛

همایش «بازرگان و انقلاب اسلامی» برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۸۹۴۵۵

انجمن اندیشه و قلم، در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و همزمان با سالروز تشکیل موقت، همایشی را با عنوان «بازرگان و انقلاب اسلامی» برگزار می‌کند.

به گزارش ایلنا، در این همایش نیم‌روزه که دوشنبه ۱۶ بهمن از ساعت ۱۳ آغاز می‌شود، پس از سخنرانی ابوالفضل بازرگان، میزگردی با موضوع «فراز و فرود دولت موقت» با حضور محمد توسلی و عباس سلیمی‌نمین برگزار می‌شود و پس از آن، در پاسخ به پرسش «کدام بازرگان؟»، مقصود فراستخواه، یعقوب توکلی، حاتم قادری، علی شکوهی، محمدجواد مظفر و مهدی معتمدی‌مهر درباره سیر تحولات فکری، معرفتی و سیاسی مهندس بازرگان، سخنرانی خواهند کرد. 

این همایش در آمفی‌تئاتر مجتمع فرهنگی الرحمن به نشانی خیابان سپهبد قرنی، نرسیده به پل کریمخان زند، کوچه دهقانی‌نیا (خسرو سابق)، مسجد الرحمن، برگزار می‌شود و تا ساعت ۱۹ ادامه خواهد یافت. 

حضور عموم علاقه‌مندان و اصحاب رسانه در این همایش آزاد است.

در پیش درآمدی که از سوی انجمن اندیشه و قلم در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته، آمده است:

«عصر روز ۱۶ بهمن ۱۳۵۷، مهندس مهدی بازرگان در آمفی‌تئاتر مدرسه علوی در کنار امام نشست و متن حکم نخست‌وزیری‌ دولت انقلابی را به قرائت هاشمی رفسنجانی دریافت کرد؛ جایگاهی که خود، آن را عظیم‌ترین وظیفه‌ای می‌دانست که در طول ۷۲ سال عمر مشروطه به کسی داده شده است.

امام خمینی(ره) که تازه به ایران بازگشته بود در حکمی خطاب به مهندس بازرگان نوشته بود: «بنا به پیشنهاد شورای انقلاب، بر حسب حق شرعی و حق قانونی ناشی از آرای اکثریت قاطع قریب به اتفاق ملت ایران که طی اجتماعات عظیم و تظاهرات وسیع و متعدد در سراسر ایران نسبت به رهبری جنبش ابراز شده‌است و به موجب اعتمادی که به ایمان راسخ شما به مکتب مقدس اسلام و اطلاعی که از سوابقتان در مبارزات اسلامی و ملی دارم، جنابعالی را بدون در نظر گرفتن روابط حزبی و بستگی به گروهی خاص، مأمور تشکیل دولت موقت می‌نمایم...»

هرچند که بنا به درخواست امام، مردم به خیابان‌ها آمدند و با تظاهراتی گسترده به نخست‌وزیر انقلابی رأی اعتماد دادند؛ اما اتفاق‌نظر آن روزها دیری نپایید و در نهایت از دل اختلافات، حوادث و مسائل ۹ ماهه، استعفای مهندس بازرگان حاصل شد؛ استعفایی که شب قبل از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا تقدیم شد اما سرنوشت آن با این حادثه گره خورد. بازرگان در متن استعفایش از دخالت‌ها، مزاحمت‌ها، مخالفت‌ها و اختلاف نظر‌هایی سخن گفت که شرایط را بر او و همکارانش تنگ کرده و وحدت کلمه و وحدت مدیریت را تهدید می‌کند.

سابقه کار سیاسی و اجرایی او به دولت مصدق برمی‌گشت و پس از کناره‌گیری از دولت انقلابی نیز، هرگز راه انزوا در پیش نگرفت؛ نشان به آن نشان که در دور اول مجلس شورای اسلامی نماینده مردم تهران شد و پس از آن نیز علی‌رغم ردصلاحیت، در تمامی انتخابات‌های ریاست جمهوری و مجلس ثبت نام کرد. 

۴۰ سال پس از آن حوادث، انجمن اندیشه و قلم در نظر دارد در همایشی با عنوان «بازرگان و انقلاب اسلامی»، با حضور صاحب‌نظران، از فراز و فرود دولت موقت، چالش‌های پیش روی آن و سیر تحولات فکری، معرفتی و سیاسی مهندس مهدی بازرگان بگوید.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز