خبرگزاری کار ایران

موسویان:

اروپا باید برای رفع نگرانی‌های مشروع امنیت ملی ایران راهکارهای واقع بینانه روی میز بگذارد

asdasd
کد خبر : ۵۸۸۳۵۸

سید حسین موسویان گفت: اگر اروپا مایل نیست که شریک استراتژی‌های خطرناک مثلث تل آویو ـ ریاض ـ‌ کاخ سفید علیه ایران باشد، برای رفع نگرانی‌های مشروع امنیت ملی ایران از جمله هرگونه حمله نظامی، راهکارهای واقع بینانه روی میز بگذارد.

به گزارش ایلنا، این دیپلمات پیشین کشورمان در یادداشتی در پایگاه خبری تحلیلی لوبلاگ آمریکا درباره گفت‌وگوی موشکی ایران و غرب نوشت: دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا یکی از دلایل اصلی مخالفت خود با برجام را سیاست‌های موشکی و منطقه‌ای ایران اعلام کرده است. اروپایی‌ها هم ضمن تاکید برحفظ برجام، همراهی خود با آمریکا در مورد نگرانی از سیاست‌های منطقه‌ای و موشکی ایران اعلام و تلاش می‌کنند ایران را به پای میز مذاکره بکشانند، امتیازی در این مورد به ترامپ بدهند تا تعهد آمریکا به برجام را حفظ کنند.

وی ادامه داد: در دوران ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد از مذاکره‌کنندگان هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران شنیدم که آقای جلیلی مذاکره کننده وقت هسته‌ای ایران در گفت‌وگوهای هسته‌ای در سال ۲۰۱۱-۲۰۱۲ با کشورهای ۱+۵ پیشنهاد کرد که در مورد همه مسائل مهم منطقه صحبت کنند اما آمریکا و اروپا با این پیشنهاد مخالفت کرده و اصرار کرده‌اند که مذاکرات صرفا محدود به مذاکرات هسته‌ای باید باشد. اما اکنون آمریکا و اروپاست تغییر نظر داده و مایلند با ایران فراتر از موضوع هسته‌ای مذاکره کنند. وزیر خارجه فرانسه اظهار کرده که در سفر آتی به تهران در مورد موضوع موشکی با ایران گفت‌وگو خواهد کرد. اروپا و آمریکا قبل از اصرار بر مذاکرات موشکی، باید به حقایق ذیل فکر کنند.

موسویان تصریح کرد: اول، برجام با اجماع آمریکا و پنج قدرت دیگر جهانی و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در ژانویه ۲۰۱۶ عملیاتی شد. بر اساس۹ گزارش آژانش بین‌المللی ایران به تمام تعهداتش به طور کامل عمل کرده در حالی‌که رییس‌جمهور آمریکا در طول یک سال گذشته مستمرا با آن مقابله و قصد خروج دارد. با چنین سابقه‌ای چگونه توقع دارند که ایران برای مذاکره در مورد سایر موضوعات به آمریکا اعتماد کند؟ دوم، آمریکا و قدرت‌های غربی در چند دهه گذشته ایران را تحریم تسلیحاتی کرده و متقابلا رقبای منطقه‌ای ایران همچون اسراییل و عربستان را با صدور صدها میلیارد دلار پیشرفته‌ترین سلاح‌های متعارف مورد حمایت قرار داده و موجب نبود بالانس فاحشی در بخش سلاح‌های متعارف بین ایران و رقبایش شده‌اند.

این دیپلمات پیشین کشورمان افزود: بودجه نظامی ایران به مراتب کمتر از عربستان و اسراییل و امارات است در حالی‌که جمع کل جمعیت هر سه کشور از ایران کمتر است.ضمن اینکه با نظر مقام معظم رهبری برد موشک‌های ایران داوطلبانه به برد حداکثر ۲۰۰۰ کیلومتر محدود است درحالی‌که عربستان موشک‌های با برد بالاتر از ۴۰۰۰ کیلومتر در اختیار دارد. کارل بیلت نخست‌وزیر پیشین سوئد گفت، این درست است که ایران موشک بالستیک دارد. منتهی عربستان هم موشک‌های بالستیک ساخت چین و اسراییل هم موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارد. آیا اروپا و آمریکا به ضرورت بالانس سلاح‌های متعارف در منطقه معتقدند؟

این پژوهشگر ارشد دانشگاه پرینستون آمریکا ادامه داد: سوم، آمریکا، اروپا و متحدین منطقه‌ای غرب از تجاوز نظامی هشت ساله صدام به خاک ایران(۸۸-۱۹۸۰) و حملات موشکی و حتی به کارگیری سلاح‌های شیمیایی او علیه ایران حمایت کردند. دولت ترامپ  سیاست تغییر رژیم در ایران را در دستور کار قرار داده، با افزایش تحریم‌ها، استراتژی تقابل دوجانبه و منطقه‌ای با ایران را در دستور قرار داد. عربستان رسما اعلام کرده جنگ را به داخل ایران می‌کشاند و آمریکا هم از شورش داخلی و گروه‌های تروریستی در ایران حمایت می‌کند. آمریکا همچنان گزینه حمله نظامی به ایران را روی میز دارند، اسراییل و عربستان مشوق آمریکا برای حمله نظامی به ایران هستند.  آیا آمریکا و اروپا حاضرند طبق منشور سازمان ملل، به حاکمیت ملی ایران احترام گذاشته و به سیاست تهدید و تغییر رژیم در ایران خاتمه دهند؟ چهارم: اسراییل تنها کشور دارنده سلاح هسته‌ای در خاورمیانه است. با برجام و عضویت در معاهده ان پی تی، ایران تعهد خود را به خلع سلاح هسته‌ای نشان داده است. آمریکا و اروپا در قالب قطعنامه‌های متعدد سازمان ملل، متعهد به تحقق عاری‌سازی خاورمیانه از سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی در خاورمیانه هستند. آیا قدرت‌های جهان آماده‌اند برای انجام تعهدات خود در این زمینه، گام‌های جدی و اساسی بردارند؟

موسویان گفت: پنجم، روشن است با استمرار چنین تهدیدهای واقعی و جدی، ایران با دیده سوء‌ظن به اهداف غرب در مورد مذاکرات موشکی بنگرد و برخورداری از توان موشکی و دفاعی برای ایران غیر قابل اجتناب باشد در غیر این صورت قادر به حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی خود نخواهد بود.

وی ادامه داد: در گفت‌وگوهایی که من اخیرا با مقامات ایرانی داشته‌ام، آنها هیچ تردیدی ندارند که آمریکا با اعلام رسمی استراتژی تغییر رژیم در ایران، قصد دارد با از بین بردن توان موشکی و دفاعی ایران هم‌زمان با تخریب برجام و افزایش تحریم‌ها، زمینه حمله نظامی به ایران را آماده سازی کند. آنها در مورد اصرار اروپا به مذاکرات موشکی هم مظنون بوده و معتقدند که اروپا و آمریکا در نقش پلیس خوب و بد، به دنبال یک هدف مشترک هستند. از این رو اروپا و آمریکا قبل از اصرار بر گفت‌وگوی موشکی خود با ایران باید ابتدا پاسخ روشن و منطقی برای تهدیدات و واقعیت‌های مذکور داشته باشد. همان‌طور که رئیس‌جمهور فرانسه هشدار داده، چنانچه اروپا مایل نیست که شریک استراتژی‌های خطرناک مثلث تل آویو ـ ریاض ـ‌ کاخ سفید علیه ایران باشد، باید برای رفع نگرانی‌های مشروع امنیت ملی ایران از جمله هرگونه حمله نظامی، راهکارهای واقع بینانه روی میز بگذارد.

موسویان اظهار کرد: ضرب‌المثلی است که می‌گویند: "اول برادری خود را ثابت کن و بعد ادعای ارث کن". برجام اولین سند جامع تاریخ عدم اشاعه است که عدم دسترسی به بمب هسته‌ای را تضمین می‌کند. در کنار تضمین اجرای بدون نقض برجام، اروپا و آمریکا باید نگرانی‌های مشروع امنیت ملی ایران را درک کنند، با بهره‌مندی از اصول برجام برای عاری‌سازی خاورمیانه از سلاح‌های هسته‌ای قدم بردارند و به فکر تامین سیستم همکاری‌های جمعی منطقه‌ای از جمله ترتیبات سلاح‌های متعارف بدون تبعیض در کل منطقه باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز