خبرگزاری کار ایران

عراقچی:

دیپلمات جمهوری اسلامی همچون سرباز نباید به هیچ یک از مسائل داخلی ورود کند/ هدف اصلی مذاکرات هسته‌ای به رسمیت شناختن حق هسته‌ای ایران بود

asdasd
کد خبر : ۵۸۸۱۴۲

معاون سیاسی وزارت خارجه با بیان اینکه مقیدم در جایگاه یک دیپلمات صحبت کنم، گفت: دیپلمات جمهوری اسلامی همچون سرباز است به هیچ یک از مسائل داخلی نباید ورود کند و دخالتی داشته باشد.

به گزارش ایلنا، سید عباس عراقچیدر برنامه جهان‌آرا، تغییر در ساختار وزارت امور خارجه را برای چابک‌تر شدن امور آن و  تخصصی‌تر شدن این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: ما معاونت‌های منطقه‌ای را حذف و به جای آن ادارات کل منطقه ای را ایجاد کردیم، اکنون ۸ اداره کل منطقه‌ای داریم که با معاون سیاسی و اقتصادی کار می کنند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه درباره دلیل برگزار نشدن این برنامه به صورت مناظره گفت: قبل از پاسخ دادن به این سوال ذکر نکته‌ای را لازم می دانم، برنامه جهان آرا شناخته شده و چالشی است و بحث ما نیز احتمالا امشب همین گونه خواهد بود.

عراقچی تصریح کرد: شما هم مجری و هم منتقد هستید، یعنی مثل مربی‌هایی که خودشان هم بازیکن و هم مربی هستند.

وی با تاکید بر اینکه امیدوارم برنامه امشب باتقوا باشد، ادامه داد: این اصطلاح با تقوا را از دوستم آقای امینی در موسسه شهید آوینی آموختم. او می گفت ما در اینجا مستندهای باتقوا تهیه می‌کنیم؛ واقعا هم اینگونه است، کارهای خوبی انجام دادند.

عراقچی افزود: باتقوا صحبت کنیم یعنی هدفمان روشنگری در مورد ابهامات و سوالاتی که وجود دارد، باشد. شما گفتید که برجام مهمترین موضوع ملی ما بوده و در مورد آن هم بسیار صحبت شده است اما هنوز و سوالاتی وجود دارد باید اینها را صادقانه به بحث بگذاریم.

 معاون سیاسی وزیر امور خارجه بیان کرد: هدف حتما مچ گیری و حال گیری نیست. توقع می رود که شما سؤالات دقیقی بپرسید و فرصت کافی هم برای پاسخ دادن اختصاص دهید. از طرف دیگر توقع می رود که بنده نیز صادقانه پاسخ دهم و  شنوندگان هم صادقانه گوش کنند و دنبال این نباشند که از صحبت‌های بنده جمله‌ای در بیاورند و قبل و بعد آن را حذف و شروع به نوشتن جوک و... کنند.

وی اضافه کرد: بنده صحبت غیر رسمی ندارم یعنی در جایگاه معاون وزارت خارجه و یکی از اعضای تیم مذاکره کننده که هنوز هم درگیر بحث‌های مربوط به برجام هستیم، هر صحبتی که من می کنم رسمی است.

عراقچی ادامه داد: همین الان به طور مسلم همه خبرگزاری‌ها توجه می‌کنند که من چه خواهم گفت، بنده مقیدم در چارچوب مواضع کشور و دستورالعمل‌هایی که در جایگاه یک دیپلمات به من داده می‌شود، صحبت کنم.

 معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه هر دیپلماتی همچون یک نظامی و سرباز است و در چارچوب دستورالعمل‌هایش حرکت می‌کند، گفت: دیپلمات جمهوری اسلامی همچون سرباز است به هیچ یک از مسائل داخلی نباید ورود کند و دخالتی داشته باشد و ماموریت هایی که نظام به او می دهد را صادقانه اجرا کند، دیپلمات های ما عموما همین هستند.

وی گفت: هر صحبتی که هر جا و در این برنامه خواهم داشت رسمی است و موضع رسمی جمهوری اسلامی به شمار می رود. با این محدودیت ها نمی‌توانم کنار کسی (که مسئولیتی ندارد و آزادتر است) بنشینم و با او مناظره کنم.

 معاون سیاسی وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا مسائلی که در برجام به امضا رسید، همان چیزی است که در ژنو مورد تاکید بوده یا اینکه عقب نشینی‌هایی نسبت به ژنو اتفاق افتاده است، گفت: با قیاس ژنو و توافق نهایی درمی یابیم که ژنو خط مشی ها و اصول کلی را به عنوان توافق اولیه مشخص کرد و در طول ٢ سال مذاکره و یا بیشتر، آن را به توافقی دیگر تبدیل کردیم.

وی ادامه داد: توافق ژنو این بود که تحریم‌های هسته‌ای حذف شود و در برجام هم این مسئله آمده است.

عراقچی تاکید کرد: در مذاکرات هدف اصلی برداشته شدن تحریم ها نبود بلکه به رسمیت شناخته شدن حق هسته ای ایران بود.

 معاون سیاسی وزیر امور خارجه با اشاره به تحریم های اولیه ایران اظهار کرد: تحریم های اولیه ایالات متحده علیه ایران بعد از انقلاب و ماجرای گروگان گیری ها رخ داد و برابر آن هیچ آمریکایی حق نداشت و ندارد که به ایران خدماتی ارائه دهد در حالی که ما به دنبال این بودیم که تحریم‌های ثانویه (هسته ای) خود را برداریم.

 معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: برابر توافق ژنو قرار بر این بود تا تحریم های ثانویه ما یعنی تحریم های مرتبط یا برنامه هسته‌ای برداشته شود که در لوزان و برجام نیز به همین شکل است.

عراقچی گفت: در فروردین ۹۴ و در لوزان داشته‌هایی که رسیدیم را در بیانیه مطبوعاتی قرار دادیم.

وی با بیان اینکه هیچ عقب نشینی از ژنو تا وین صورت نگرفته است، گفت: برجام همه تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای را برداشته است و خواسته ما این بود به صورت همزمان با اقدامات ایران، همه تحریم‌ها برداشته شود.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران را در دو دسته برشمرد و بیان کرد: یکی تحریم‌های کنگره و دیگری دستورات اجرایی رئیس جمهور آمریکا علیه ایران که واشنگتن اعلام کرد تحریم‌های دستورات اجرایی رئیس جمهور را می‌تواند لغو کند، اما تحریم‌های کنگره باید توسط خودش برداشته شود.

عراقچی ادامه داد: آمریکا اعلام کرد اگر اصرار دارید تا قوانین کنگره لغو شود ما نمی‌توانیم کاری کنیم، زیرا تحریم‌های کنگره تنها باید توسط خودش برداشته شود و رئیس جمهور آمریکا تنها می‌تواند آن‌ها را ویو کند.

وی تصریح کرد: رئیس جمهور آمریکا در برجام متعهد شده که هر ۱۲۰ روز قانون کنگره را ویو کند وگرنه نقض برجام صورت می گیرد. لغو تحریم های شورای امنیت، لغو دستورات اجرایی رئیس جمهور و اسقاط تحریم های کنگره، موضوعات برجام بوده‌اند.

معاون وزارت خارجه بیان کرد: آنچه که به عنوان نقض تعهدات ایالات متحده می‌دانیم و آن را به کمیسیون مشترک هم اعلام کردیم، موارد مربوط به بند‌های ٢٦، ٢٧ و ٢٩ برجام است. ‌

ادامه دارد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز