خبرگزاری کار ایران

فلاحت‌پیشه در موافقت با کلیات بودجه ۹۷:

کمیسیون تلفیق با هرگونه گرانی در سال آینده مخالفت کرد/ ۲هزار میلیارد تومان اعتبار برای کمک به افزایش حقوق بازنشستگان

asdasd
کد خبر : ۵۸۷۳۱۵

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب گفت: با وجود اینکه منابع درآمدی دولت کاهش می یابد ولی تصمیم گرفته شد گرانی به جامعه تحمیل نشود بنابراین نباید در فضای رکود مالیات را افزایش داد.

به گزارش ایلنا، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ گفت: موافقت بنده با کلیات لایحه است یعنی شخص بنده حتی چند مورد پیشنهاد حذف در لایحه بودجه را دارم اما باید توجه داشت اگر کلیات لایحه بودجه رأی نیاورد این لایحه به کمیسیون تلفیق بازگردانده می شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اعتقاد دارم بحث ها در کمیسیون تلفیق بودجه در خصوص لایحه به کفایت رسیده و گزارشی که تهیه شده گزارش نهایی محسوب می شود بنابراین نقدهایی که به لایحه وارد است می توان در زمان بررسی لایحه در صحن علنی لحاظ کرد.

فلاحت‌پیشه افزود: کاری که در کمیسیون تلفیق صورت گرفت براین اساس بود که با هرگونه گرانی در آینده مخالفت شود چراکه در زمان رکود اقتصادی نمی توان گرانی به جامعه تحمیل کرد و این استدلال در کمیسیون تلفیق بالای ۷۵ درصد رأی داشت که می توان به مخالفت با افزایش ۵۰ درصدی نرخ حامل های انرژی اشاره کرد.

وی ادامه داد: با وجود اینکه منابع درآمدی دولت کاهش می یابد ولی تصمیم گرفته شد گرانی به جامعه تحمیل نشود بنابراین نباید در فضای رکود مالیات را افزایش داد.

فلاحت پیشه گفت: لایحه دولت در کمیسیون تلفیق بودجه اصلاح شد، دولت در ذیل یکی از تبصره های لایحه بودجه اجازه خواسته بود که زمانی که قیمت نفت ماهیانه افزایش پیدا می کند، افزایش درآمد برداشت کند و آن را هزینه کند بنابراین قسمت مذکور از لایحه حذف شد.

وی ادامه داد: حتی به دولت اجازه داده نشد که ۱۰ هزار میلیارد تومان تحت عنوان مابه التفاوت فروش ارز حاصل از فروش نفت خام در اختیار بگیرد و مجلس در راستای وظیفه نظارتی خود اقداماتی انجام داد که البته نیازمند متمم است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: در صندوق توسعه ملی دولت اجازه برداشت ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار خواسته بود که مشکلات خودمان نیز محسوب می شود که بخشی از آن مربوط به فعالیت های عمرانی، اضطراری و جاری بود که در کمیسیون تلفیق با برداشت از صندوق برای هزینه های جاری مخالفت شد چرا که اذن مقام معظم رهبری را می خواست و در نهایت با جدولی موافقت شد که ۴ میلیارد دلار آن مورد موافقت قرار گرفت.

فلاحت پیشه ادامه داد: با توجه به اینکه دولت با محدودیت منابع روبه رو است دولت نیاز دارد از صندوق توسعه ملی برداشت کند هرچند که مخالف برنامه ششم توسعه است، برای طرح های آبیاری تحت فشار، آبرسانی روستایی، تقویت بنیه دفاعی هزینه شود که ۶۵ درصد منابع مذکور، صرف تقویت بنیه دفاعی می شود.

وی افزود: براساس قوانین برنامه و سیاست های کلی و براساس نوع تهدیدات موظف هستیم که بودجه را در اختیار بخش دفاعی کشور قرار دهیم، برای مقابله با ریزگردها و کمک به زلزله زدگان که مقام معظم رهبری و رؤسای سه قوه نیز از مناطق زلزله زده بازدیدی داشتند منابعی در حدود ۱۰۰ میلیون دلار اختصاص داده شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: حذف جدول ۱۷ و حذف عناوین متفرق شده یا پنهان شده آن در بودجه یکی از کارهای دیگری بود که صورت گرفت، برخی اشخاص حقیقی و حقوقی کمک هایی را دریافت می کردند که در این خصوص اعتراضات به حقی در جامعه وجود داشت و کمیسیون تلفیق تا آن جایی که توانست حذف‌های لازم را انجام داد و برای بقیه موارد دوستان می توانند پیشنهاد حذف مطرح کنند.

وی گفت: گزارش هرگونه کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی باید به مجلس ارائه شود و نظارت دیوان محاسبات نیز باید انجام شود که در بند الحاقی تبصره ۱۲ نظارت دیوان محاسبات بر اعتبارات پرداخت شده، نهادهای عمومی غیردولتی لحاظ شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادامه داد: برای اولین بار معافیت مالیاتی به نحوی تعیین شد که اشخاصی که حقوق ماهیانه کمتر از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است از پرداخت معاف شوند که کار اساسی بود.

وی افزود: ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیز برای کمک به افزایش حقوق بازنشستگان در نظر گرفته شد یعنی ۲ برابر آن چیزی که دولت در نظر گرفته بود همچنین اجازه سپرده گذاری با سود اخذ شد البته اجازه ندارند که از سود سپرده ها کار عملیاتی صورت بگیرد.

فلاحت پیشه در خصوص یارانه ها گفت: مقابله با فقر مطلق، دیدن سهم سلامت و ارائه یارانه به نیازمندان از دیگر مواردی بود که مورد توجه قرار گرفت البته پیشنهادات زیادی در خصوص یارانه ها مطرح شد که به طور مثال یک پیشنهاد در این خصوص بود که یارانه هیچ شخصی حذف نشود که البته این برخلاف عدالت است.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب افزود: به دولت این اجازه داده شد به افراد نیازمند یارانه پرداخت کند اما دولت می تواند یارانه ثروتمندان را حدف کند، در موضوع اوراق و اسناد باید توجه داشت با کمبود منابع روبه رو هستیم و طرح های مختلفی در حوزه عمرانی تعریف شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: باید برای انتشار اوراق، سقف گذاشته شود اما باید معذورات دولت نیز لحاظ شود.

فلاحت پیشه یادآور شد: این اجازه داده شد از ۳ هزار میلیارد تومانی که در اختیار مجلس است تمامی نمایندگان مجلس براساس سرانه جمعیتی هر منطقه برای طرح های ملی دخالت در نوع هزینه داشته باشند که کار اساسی بود که صورت گرفت. بنابراین خواهش می کنم که به کلیات لایحه رأی مثبت بدهید هرچند که در بحث یارانه ها، بحث هایی مطرح است که درآمد دولت ۲ برابر شده است که باید در ضمن بررسی در صحن علنی مجلس این موضوع مورد توجه قرار بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز