خبرگزاری کار ایران

میرزایی در گفت‌وگو با ایلنا:

تخصیص بودجه نامتناسب با نیازها، صرفاً مربوط به شورای نگهبان نیست/ اصلاح بودجه را از دستگاه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان آغاز کنیم

asdasd
کد خبر : ۵۸۶۲۱۶

رییس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس با بیان این‌که تخصیص بودجه نامتناسب با نیازها، صرفاً مربوط به شورای نگهبان نیست، به سابقه حواشی مربوط به بودجه شورای نگهبان از دوران دولت خاتمی و مجلس ششم پرداخت و گفت: اصلاح بودجه را از دستگاه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان آغاز کنیم.

جلال میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به مسائلی که طی روزهای اخیر درمورد بودجه برخی نهادها همچون شورای نگهبان ایجاد شده است، اعلام کرد: این ردیف بودجه با ردیف بودجه‌ای که در سال‌های انتخابات به شورای نگهبان تخصیص می‌یابد، متفاوت است.

تخصیص بودجه نامتناسب با نیازها، صرفاً مربوط به شورای نگهبان نیست

وی با بیان این‌که ردیف بودجه تخصیص یافته صرف هزینه‌های جاری این نهاد می‌شود، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد، نیاز به دقت‌نظر بیشتر در مورد این دست تخصیص بودجه‌ها وجود دارد و حقیقت امر آن است که این مشکل درمورد تخصیص بودجه‌های بعضاً نامتناسب با نیاز، صرفاً مربوط به شورای نگهبان نیست.

نماینده اصلاح‌طلب مردم ایلام در مجلس یادآور شد: متاسفانه در نظام بودجه‌ریزی ما چه در بحث میزان شفافیت چه درمورد تناسب بودجه و نیاز هر بخش، در بسیاری از نهادها و سازمان‌ها مشکلاتی مشابه وجود دارد و بعضاً مشخص نیست این مبالغ دقیقاً در چه اموری هزینه می‌شود.

کمیسیون تلفیق باید نسبت به اصلاحات اساسی در بودجه اقدام می‌کرد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: انتظار می‌رفت کمیسیون تلفیق مجلس از فرصتی که درپی نقد صریح و جزئی‌نگر افکار عمومی درمورد بودجه ۹۷ پیش آمد، بهتر از این استفاده کرده و دست به اصلاحاتی اساسی در بحث هزینه‌ها می‌زد.

وی گفت: امروز افکار عمومی نسبت به برخی ردیف‌های بودجه‌ای، هزینه‌ها و خروجی کار دستگاه‌هایی که از بودجه عمومی ارتزاق می‌کنند، با پرسش‌هایی اساسی روبرو شده و لازم است اصلاحاتی اساسی در این راستا صورت گیرد.  

رییس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: درحالی که برخی حامیان دولت معتقدند همین میزان از شفافیت هم دستاورد بزرگی بوده، شخصاً معتقدم آن‌چه در این راستا محقق شد، کافی نبوده و باتوجه به محدودیت‌های اساسی که کشور در منابع دارد، باید تا جایی که می‌توانیم هزینه‌های اضافه را حذف کنیم.

دستگاه‌هایی مثل حفظ و نشر آثار امام (ره) که بودجه سالانه می‌گیرند، خروجی سالانه ندارند

میرزایی خاطرنشان کرد: در این راستا بعضاً شاهدیم در حالی برخی نهادها، موسسه‌ها و دستگاه‌ها همچون شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی (ره) به‌طور سالانه بودجه دریافت می‌کنند که خروجی سالیانه ندارند و ماموریت‌شان را به انجام رسانده‌اند.

وی افزود: سوال این است که آیا ما هر روز نیازمند تحول علوم انسانی، بازنگری دروس یا الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت و مسائلی از این دست هستیم که هرسال برای این موارد بودجه تخصیص می‌دهیم.

نظر دولت خاتمی و مجلس ششم درباره بودجه شورای نگهبان

او با اشاره به حواشی ایجاد شده درمورد بودجه شورای نگهبان یادآور شد: این مباحث در مجلس ششم هم مطرح شد. آن زمان دولت خاتمی مخالف تخصیص بودجه به این شورا در سال‌های غیرانتخاباتی بود و درنهایت دعوای مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت ولی مجمع تشخیص نظر به این داد که دفاتر استانی در شورای نگهبان تشکیل شود که این اتفاق افتاد.

اصلاح بودجه را از دستگاه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان آغاز کنیم

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید تاکید کرد: نکته حائز اهمیت آن است که نباید به عنوان جریان اصلاحات این مسئله را منحصر به شورای نگهبان و چند نهاد خاص بدانیم. بلکه باید این مسائل را از نهادها و موسسات نزدیک به جریان اصلاحات آغاز کنیم؛ چرا که هرگاه رویکرد جناحی در این مسائل دخیل می‌شود، بی‌نتیجه می‌ماند.

ماندگاری امیرکبیر به‌خاطر اصلاحات اساسی در نظام مالی

رییس کمیته سیاسی فراکسیون امید گفت: لازم است همچون دوران امیرکبیر که وقتی به صدارت رسید، مقرری بسیاری از افراد را قطع کرد و نسبت به ایجاد انضباط مالی شدید اقداماتی انجام داد و با وجود مخالفت‌ها اصلاحات لازم را در بودجه به انجام رساند. امیرکبیر در تاریخ ماند و باوجود آن‌که سال‌ها از اصلاحاتش می‌گذرد، همچنان از آن به نیکی یاد می‌شود.

میرزایی در پایان تصریح کرد: امروز سطح آگاهی عمومی بالا رفته و فضای مجازی تاثیر مثبتی در این مسئله دارد و باید از این فرصت در راستای اعمال اصلاحات اساسی در بودجه استفاده کنیم و دولت را به سمت انضباط مالی پیش ببریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز