خبرگزاری کار ایران

غلامحسین اسماعیلی:

باید تلاش گردد در فرآیند گزینش، افراد اصلح جذب دستگاه قضایی شوند

asdasd
کد خبر : ۵۸۰۵۹۰

رئیس کل دادگستری استان تهران از هسته گزینش و همچنین حوزه معاونت زندان‌ها بازدید کرد.

به گزارش ایلنا، در ادامه بازدیدهای دوره‌ای رئیس کل دادگستری استان تهران و هیات همراه از معاونت‌ها و واحدهای ستادی، غلامحسین اسماعیلی از هسته گزینش و همچنین حوزه معاونت زندان‌ها بازدید کرد و از نزدیک با همکاران به گفت‌وگو پرداخت.

براساس این گزارش، اسماعیلی در یک نشست صمیمی با پرسنل هسته گزینش ضمن تقدیر از زحمات ارزشمند این عزیزان و تبریک سالروز صدور فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل هسته‌های گزینش طی سخنانی اظهار داشت: تقارن مناسبت فوق با زمان انجام این بازدید بسیار مبارک است، حجم فعالیت‌های انجام شده توسط هسته گزینش بسیار بالا بوده و جدا جای تقدیر و تشکر دارد البته با توجه به آزمون اخیر، این امر افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: موضوع گزینش معمولا در سه حوزه: باور‌ها و اعتقاد‌ها، التزام عملی به نظام و ولایت فقیه و رفتاری انجام می‌شود و از این جهات، افراد مورد ارزیابی قرار می‌گیرند پس باید تلاش گردد که در فرآیند گزینش، افراد اصلح جذب دستگاه قضایی شوند. نکته قابل توجه دیگر پس از ورود فرد به تشکیلات قضایی، بایستی از ناحیه مدیران مربوطه با اتخاذ تدابیر مناسب و برنامه ریزی دقیق، اقدامات لازم برای حفظ و ارتقای او معمول گردد تا از این طریق مسیر تکاملی‌اش طی شود، مهم این است که اصل بر باورهای دینی افراد قرار گیرد و اگر در این مسیر نقیصه‌ای هم مشاهده شد باید در جهت رفع آن و ارتقای باور و اعتقاد همکاران گام برداشت.

وی تاکید کرد: هسته گزینش با بکارگیری تمام توان و ظرفیت‌های قانونی خود بطور مستمر و با اشراف کامل بر رفتار همکاران، نقش به سزایی در جهت رفع نگرانی‌های موجود در این حوزه ایفا نماید، البته این امر مسئولیت خطیر معاونت‌ها بویژه معاونت فرهنگی و... را نفی نمی‌کند. باید متذکر شد که متد‌ها و روش‌های مصاحبه و گزینش و نیز سوالات با توجه به عصر ارتباطات مخصوصا فضای مجازی تغییر کرده و همکاران لازم است با لحاظ این موارد به مسئولیت والای خود عمل نمایند. قابل ذکر است که قبل از سخنرانی رئیس کل دادگستری استان تهران، ناصری معاونت منابع انسانی گزارشی از عملکرد و اقدامات انجام شده در هسته گزینش و همچنین مشکلات موجود به جمع حاضر ارائه نمود که اسماعیلی نیز در جهت رفع این مشکلات در حد مقدورات قول مساعد داد.

این گزارش حاکی است، در پایان این نشست که محمدی قائم مقام دادگستری استان تهران، پوریانی رئیس کل محاکم تهران، مظفری معاون قضایی رئیس کل در امور زندان‌ها، خشنودی معاون قضایی رئیس کل، دانش آرا سرپرست مجتمع قضایی شهید بهشتی (ره) و قلی‌زاده مسئول هسته گزینش نیز حضور داشتند، به تعدادی از پرسنل حاضر در جلسه لوح تقدیر به همراه هدیه‌ای تقدیم شد.

این گزارش در ادامه می‌افزاید: غلامحسین اسماعیلی آنگاه از قسمت‌های مختلف حوزه معاونت زندان‌ها بازدید و از نزدیک به همکاران به گفتگو پرداخت. سپس در یک نشست صمیمی، پس از استماع گزارش عملکرد و اقدامات انجام شده و نیز مشکلات مطروحه از لسان مظفری معاون قضایی رئیس کل در امور زندان‌ها و چند تن از کار‌شناسان حاضر در جلسه ضمن قدردانی از زحمات همکاران در این حوزه طی سخنانی اظهار داشت: حوزه زندان‌ها بسیار گسترده است و لذا باید امور در این رابطه حتما اولویت بندی شود، به عنوان مثال در راستای سیاست کلی قوه قضائیه مبنی بر کاهش جمعیت کیفری، پرداختن به وضعیت زندانیهایی که اساسا نباید به هر دلیل در بازداشت باشند که برای شناسایی این افراد لازم است تدابیر جدی اندیشیده شود. محکومین مالی و دیه نیز جزء همین موارد هستند، بعبارت دیگر چنانچه مشکل مالی و یا پرداخت دیه مربوط به محکوم علیه زندانی با برنامه ریزی حل شود او به صورت طبیعی آزاد خواهد شد. البته ضروریست در جرایمی مانند کلاهبرداری و سرقت که در آن‌ها رد مال نیز مطرح است از‌‌ همان آغاز اجرای محکومیت زندانی، برای مرتفع شدن معضل مالی اقدامات لازم پیش بینی شود.

وی در ادامه افزود: مشکل دیگر اینکه از نوآوری‌های قانون جدید آیین دادرسی کیفری همانند عفو و آزادی مشروط و... متاسفانه به نحو مطلوب استفاده نمی‌شود که در این خصوص، حوزه معاونت زندان‌ها می‌تواند با برگزاری جلسات توجیهی برای قضات، زمینه‌های مناسب برای تحقق این امر را فراهم نموده و فرهنگ سازی نماید.

در اجرای ماده ۴۹ قانون آیین دادرسی کیفری، باید آمار مربوط به افراد تحت نظر با زمان بندی معقول مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و اشکالات احتمالی در این خصوص مرتفع گردد.

اسماعیلی آنگاه به موضوع بازدید از زندان‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: این امر بطور قطع بسیار پسندیده و با ارزش است لکن باید هدفمند باشد و قضاتی که بیشتر در پرونده‌ها مبادرت به زندانی کردن فراد می‌نمایند، وضعیت زندان‌ها را مشاهده کرده و با زندانیان ملاقات نمایند که مسلما این نوع بازدید‌ها می‌تواند اثربخش باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز