خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز آموزش‌های سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه:

منطقه بیش از حد امنیتی شده است/ اراده ایجاد امنیت از طریق توسعه روابط اقتصادی وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۵۷۹۸۷۲

رئیس مرکز آموزش‌های سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه گفت: منطقه بیش از حد امنیتی شده و این مساله موجب شده تا مسایل اقتصادی مورد توجه قرار نگیرد. باید از مرحله امنیتی کردن یکدیگر عبور کنیم و جهت اقتصادی را انتخاب کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید کاظم سجادپور در بخش دوم نشست امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا گفت: پر واضح است که رابطه اقتصاد و امنیت منطقه، رابطه ساختاری و متقابل است. یعنی امنیت موجب رشد اقتصادی شده و رشد اقتصادی موجب امنیت می‌شود.

رئیس مرکز آموزش‌های سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه گفت: کشورهایی که از نظر اقتصادی به یکدیگر وابسته هستند از نظر امنیتی هم وابسته به یکدیگر می‌شوند. البته باید توجه داشت که اقتصاد کشورها مکمل یکدیگر است.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه سه راه برای توسعه اقتصادی وجود دارد، اظهار کرد: نگاه اول، بالا به پایین است که دولت‌ها با توافقات خود به آن می‌رسند. راه دوم پایین به بالا است که مردم منطقه پویایی و تحرک بیشتری دارند و مسیر دیگر، ترکیبی از روش‌های اول و دوم است.  

وی ادامه داد: پدیده‌های کنونی خاورمیانه که امنیت زدا هستند، ذاتی نیستند بلکه بر منطقه تحمیل شده و از بین رفتنی است. منطقه بیش از حد امنیتی شده و این مساله موجب شده تا مسایل اقتصادی مورد توجه قرار نگیرد. باید از مرحله امنیتی کردن یکدیگر عبور کنیم و جهت اقتصادی را انتخاب کنیم. این موضوع مستلزم نگاهی است که صفر و صدی نباشد و داشتن این نگاه شدنی و ممکن است.

سجادپور گفت: در ایران هم این باور وجود دارد که اقتصاد مهم است و هم اراده ایجاد امنیت از طریق توسعه روابط اقتصادی وجود دارد. این اراده در سه صورت مشخص می‌شود. یکی رابطه دوجانبه که فرض بر استوار بودن مناسبات دوجانبه و افزایش همکاریهاست. راه دوم، علاوه بر مناسبات ۲جانبه این است که ما به روابط ۳جانبه نگاه داریم و صورت سوم همکاری چند جانبه در قالب نهادهای منطقه و بین المللی است که همه مسیرها مورد توجه ایران است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز