خبرگزاری کار ایران

سخنگوی کمیسیون تلفیق:

نظر دولت دربخش درآمدی بودجه سال ۹۷ تامین شده است/اجازه انتشار مبلغ ۷۶ هزار میلیارد تومان اوراق ریالی به دولت

asdasd
کد خبر : ۵۷۹۷۳۶

سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: تقریباً تمام آنچه ازسوی دولت در بخش درآمدی بودجه سال آینده پیشنهاد داده شده بود در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده و در برخی موارد حتی بیش از خواست دولت نیز مصوب شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، علی‌اصغر یوسف‌نژاد در پایان نشست نوبت صبح امروز کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور به تشریح آخرین مصوبات این کمیسیون پرداخت و گفت: یکی از مهم‌ترین بخش‌های تامین منابع مالی دولت  که از منابع غیر از بودجه عمومی محقق می‌شود از طریق فروش اوراق مشارکت است که با توجه به اهمیت موضوع کمیته‌ای در کمیسیون تلفیق تشکیل شد و نظرات مختلف کارشناسان ، دانشگاهیان، اقتصاددانان، نخبگان، مرکز پژوهش‌ها و دیگر مراکز تحقیقاتی دریافت شد و مورد بررسی قرار گرفت تا کمیسیون تلفیق میزان دقیق مورد نیاز دولت را تعیین کند.

وی افزود: یکی از مسائل مطرح شده در این کمیته آن بود که دولت باید برای تامین منابع خود اقداماتی مختلف داشته باشد که یکی از این روش‌ها انتشار اسکناس است و روش‌های دیگر نیز استقراض خارجی و استقراض داخلی از مردم است که با توجه به اینکه باید روشی مورد استفاده قرار گیرد که منجر به افزایش تورم نشود روش سوم یا همان استقراض داخلی را انتخاب کردیم.

نماینده اصلاح‌طلب مردم ساری و میاندرود در مجلس با بیان اینکه مصوبات امروز کمیسیون تلفیق در چند قسمت به تصویب رسیده خاطرنشان کرد: اولاً به دولت اجازه داده شد نسبت به فروش اوراق مشارکت اقدام کنند و همچنین به بخش‌های دیگر دولتی اعم از شرکت‌های وابسته به وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها، موسسات آموزش عالی و دانشگاه‌ها نیز اجازه انتشار اوراق مشارکت داده شد و بخش سوم نیز صدور این مجوزها برای شهرداری‌ها بود و این در حالی است که فروش اوراق مشارکت به طور کلی در دو بخش تومانی و ارزی انجام می‌شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۷ مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: شرکت‌های دولتی وابسته به وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های دولتی، موسسات آموزش عالی، موسسات پژوهشی و پارک‌های علم وفناوری اجازه دارند در صورت تصویب هیات امنای خود تا سقف هفت هزار میلیارد تومان نسبت به انتشار اوراق مشارکت تومانی اقدام کند و دولت همچنین تا سقف ۲۶ هزار میلیارد تومان می‌تواند این اوراق را به فروش برساند که منابع آن باید برای طرح‌های نیمه‌تمام، طرح ساماندهی دانشگاه‌ها وطرح‌های استانی هزینه شود.

او ادامه داد: همچنین شهرداری‌ها و سازمان‌های وابسته نیز با تایید سازمان امور شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور می‌تواند تا سقف هشت هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی تومانی با تضمین خود شهرداری‌ها انتشار دهند که این بخش نیز صرف امور شهری خواهد شد که از این میان ۵۰ درصد درآمد برای قطارهای درون شهری هزینه می‌شود.

او یادآور شد: دولت همچنین مجوز انتشار اسناد خزانه اسلامی را با حفظ قدرت خرید و با سررسید سه ساله در حد ۱۵ هزار میلیارد تومان را دریافت کرد که این درآمد باید صرف خرید تضمینی محصولات استراتژیک کشاورزی، تادیه‌های بدهی‌های سازمان‌های پایه بیمه سلامت و مطالبات تولیدکنندگان برق شود.

یوسف‌نژاد گفت: دولت باید برای بدهی‌های خود به اشخاص حقیقی و حقوقی تا سقف ۵ هزار میلیارد تومان به صورت جمعی – خرجی نسبت به انتشار اوراق اقدام کند و این در حالی است که در مصوبه دیگر امروز تصویب شد که دولت می‌تواند تا سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه را با سررسید کمتر از یک سال برای تخصیص اولویت‌دار توسط سازمان برنامه و بودجه انتشار دهد.

او گفت: همچنین دولت برای بازپرداخت اوراق سررسید سود سال ۹۷ می‌تواند تا سقف ۵ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت انتشار دهد.

عضو فراکسیون امید مجلس خاطرنشان کرد: وزارت نفت نیز می‌تواند از طریق شرکت‌های دولتی تابعه خود برای بازپرداخت اصل و سود اوراق ارزی- ریالی خود تا سقف ۳ هزار میلیارد دلار اوراق انتشار دهد و این در حالی است که اوراق و اسناد انتشارداده شده از پرداخت هرگونه مالیات معاف خواهند بود که البته این مسئله در مغایرت با برنامه توسعه بود اما در کمیسیون تلفیق مطرح شد و با دوسوم آرا به تصویب رسید.

وی تاکید کرد: احتمالاً در نوبت بعدازظهر امروز مباحث مربوط به بخش درآمدی لایحه بودجه به اتمام می‌رسد و از فردا وارد بخش هزینه‌ای و ردیف‌های بودجه می‌شویم که با این حساب در پایان امروز میزان درآمدهای پیشنهادی کمیسیون تلفیق برای سال آینده مشخص خواهد شد و طبیعتاً باید به همان اندازه نیز هزینه داشته باشیم.

نماینده اصلاح‌طلب مردم ساری و میاندرود ادامه داد: تقریباً تمام آنچه ازسوی دولت در بخش درآمدی بودجه سال آینده پیشنهاد داده شده بود در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده و در برخی موارد حتی بیش از خواست دولت نیز مصوب شد. و اگر بنا بر خرد جمعی در کمیسیون تلفیق عددی از بخش درآمدی بودجه دولت در سال آینده حذف شده باشد این عدد در جای دیگر لحاظ شده است که با این حساب می‌توان گفت احتمال قریب به یقین نظر دولت دربخش درآمدی تامین شده است. به عنوان مثال پیشنهاد دولت برای محصولات استراتژیک ۹.۵ میلیارد تومان بود که این عدد در کمیسیون تلفیق و ۱۵ هزار میلیارد افزایش یافت. همچنین در بحث مربوط به پرداخت بدهی‌های دولت به افراد حقیقی و حقوقی خود دولت ۲۳ هزار میلیارد تومان پیشنهاد داده بود که ما در کمیسیون ۵ هزار میلیارد تصویب کردیم.

یوسف‌نژاد در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع اجازه انتشار مبلغ ۷۶ هزار میلیارد تومان اوراق ریالی به دولت داده شد و ۳ هزار میلیارد دلار نیز در این بخش در نظر گرفتیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز