خبرگزاری کار ایران

فرجی‌راد در گفت‌وگو با ایلنا:

اروپایی‌ها با چنگ و دندان می‌خواهند توافق هسته‌ای را حفظ کنند

asdasd
کد خبر : ۵۷۹۵۹۸

سفیر اسبق ایران در نروژ و مجارستان تاکید کرد: اروپایی‌ها خواستار ادامه اجرای برجام هستند و با چنگ و دندان می‌خواهند توافق هسته‌ای را حفظ کنند، چون برجام موجب حفظ صلح و امنیت بین‌المللی به ویژه حفظ صلح و امنیت آنها می‌شود.

عبدالرضا فرجی‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به تاکید کشورهای اروپایی در نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل در حفظ و اجرای برجام گفت: ایالات متحده در حالی درخواست تشکیل نشست شورای امنیت را درخصوص اعتراضات ایران را مطرح کرد تا از این موضوع برای تشدید فشارها علیه ایران استفاده کند.

امریکا در جلسه شورای امنیت درصدد ناامن نشان دادن ایران بود

وی ادامه داد: امریکایی‌ها می‌خواستند با مطرح کردن اعتراضات در ایران که طرح آن در نشست شورای امنیت بی‌سابقه است، به جهانیان بگویند که در ایران امنیت وجود ندارد و مردم ایران از حکومت ناراضی هستند تا از این موضوع، هم سرمایه‌گذاری در ایران را ناامن کرده و بگویند ریسک سرمایه‌گذاری در ایران هزینه سنگینی دارد.

اروپایی‌ها در شورای امنیت به امریکا پاتک زدند

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه برخلاف امریکا، دیگر کشورهای عضو شورای امنیت در این نشست بر حفظ و اجرای توافق هسته‌ای تاکید کردند، اظهار داشت: کشورهای اروپایی از نشست شورای امنیت سازمان ملل در راستای طرح هدف و نظرات خود استفاده کردند و به جهانیان اعلام کردند که برخلاف امریکا، معتقدند که برجام همچنان پابرجا است و مسائل داخلی ایران تاثیری در تداوم اجرای توافق هسته‌ای ندارد و در واقع با این کار به امریکا پاتک زدند.

رایزنی اروپایی‌ها برای تداوم حضور امریکا در برجام همچنان ادامه دارد

فرجی‌راد با اشاره به رایزنی اروپایی‌ها با مقامات مختلف امریکایی برای باقی ماندن امریکا در توافق هسته‌ای تصریح کرد: با توجه به نزدیک شدن به تاریخ تصمیم‌گیری دولت امریکا درباره تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای، اروپایی‌ها همانند سه ماه پیش به رایزنی‌های خود برای باقی ماندن و تداوم حضور امریکا در برجام و حفظ آن ادامه می‌دهند.

اروپا با بخشی از حاکمیت امریکا برای حفظ برجام به توافق رسیده است

وی با بیان اینکه اینک به نظر می‌رسد مقامات اروپایی با بخشی از حاکمیت امریکا همانند وزارت امور خارجه و کنگره برای باقی ماندن در برجام به توافق رسیده‌اند، خاطرنشان کرد: با وجود آنکه اروپا و بخشی از حاکمیت امریکا موافق ادامه اجرای برجام با یکدیگر اشتراک نظر دارند اما در روش با یکدیگر اختلافات جدی دارند. اروپایی قائل به گفت‌وگو و مذاکره و در عین حال اعمال فشار درخصوص موضوعات هستند اما امریکایی می‌گویند باید به ایران برای تغییر رفتار اعمال فشار کرد تا ایران هم مجبور به تغییر رفتار و هم راضی به مذاکره برای اصلاح برجام شود.

ترامپ درصدد افزایش فشارها علیه ایران از هر طریق است

این استاد ژئوپولتیک دانشگاه با بیان اینکه دونالد ترامپ درصدد افزایش فشارها علیه ایران از هر طریق است، ابراز داشت: امریکایی‌ها برای دستیابی به اهداف آنقدر فشارها را بر ایران افزایش می‌دهند تا تهران نتواند به انتظاراتی که از برجام دارد، دست یابد و از مزایای اقتصادی برجام بهره‌مند شود. از طرفی، امریکا می‌خواهد با افزایش فشارها به ایران، موجب عصبانی شدن کشورمان شود تا ایران خود از برجام خارج شود و هزینه‌های خروج از برجام بر گردن ایران بیفتد.

اروپا علاقه‌مند به نابود شدن توافق هسته‌ای نیست

فرجی‌راد افزود: با وجود آنکه اروپایی‌ها نیز مانند امریکایی‌ها با برخی سیاست‌های منطقه‌ای و همچنین در مسائل حقوق بشری با ایران هم‌نظر هستند اما علاقه‌مند به انجام رفتارهایی که موجب خروج ایران از برجام یا نابود شدن توافق هسته‌ای شود هم نیستند.

وی در تشریح دلایل حمایت اتحادیه اروپا از برجام نیز بیان کرد: با وجود آنکه اروپا درصدد افزایش مناسبات و گسترش همکاری‌های اقتصادی با ایران است، در این برهه مسائل اقتصادی با ایران برایش اهمیت چندانی ندارد و به عبارت دیگر، مسائل اقتصادی دلیل تاکید و اصرار اروپایی‌ها به حفظ و تداوم اجرای برجام نیست.

حجم مناسبات اقتصادی اروپا با ایران در مقابل امریکا ناچیز است

سفیر اسبق ایران در نروژ و مجارستان اضافه کرد: حجم مناسبات اقتصادی ایران با تمامی کشورهای اروپایی، یک سوم حجم مناسبات اقتصادی ایران با چین است و از طرفی، حجم مناسبات اقتصادی اروپا و امریکا بسیار گسترده است. به عبارتی، حجم مناسبات اقتصادی اروپا با ایران در مقابل حجم مناسبات‌ و مراودات‌شان با امریکا بسیار ناچیز است پس نمی‌توان گفت دلیل حمایت آنها از برجام اقتصادی است.

مسائل سیاسی و امنیتی موجب حمایت اروپایی‌ها از برجام شده است

فرجی‌راد با بیان اینکه اروپا دلش برای اقتصاد ایران نسوخته است که به خاطر آن از برجام حمایت می‌کند، یادآور شد: آنچه که موجب حمایت اروپایی‌ها از برجام شده، مسائل سیاسی و امنیتی است. آنها از این مسئله بیم دارند که از بین رفتن توافق هسته‌ای می‌تواند موجب تشدید تنش‌ها در خاورمیانه و از بین رفتن نظم امنیتی در منطقه شود.

برجام توافق مهمی در نظام عدم اشاعه است

وی ادامه داد: برجام توافق مهمی در نظام عدم اشاعه است و در صورتی که توافق هسته‌ای از بین برود، می‌تواند موجب افزایش رقابت‌های تسلیحاتی میان قدرت‌های منطقه‌ای نظیر عربستان، امارات، قطر، ترکیه، مصر و ایران شود و با توجه به اینکه در کشورهای این منطقه، تروریست‌ها حضور دارند، امکان دستیابی تروریست‌ها به این تسلیحات وجود دارد و این مسئله می‌تواند موجب ناامنی بیشتر اروپا شود.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه از بین رفتن برجام می‌تواند موجب برگشت‌پذیری ایران در عرصه هسته‌ای شود، عنوان کرد: با بازگشت‌پذیری هسته‌ای ایران، اروپایی بیم دستیابی ایران به بمب هسته‌ای را دارند زیرا هم می‌تواند درصد غنی‌سازی‌اش را افزایش دهد و هم می‌تواند میزان اورانیوم غنی‌شده‌اش را افزایش دهد که این مسئله با توجه به نزدیکی جغرافیایی اروپا با ایران حساسیت‌برانگیز است و اروپایی‌ها علاقه‌ای به این مسئله ندارند.

اروپایی‌ها با چنگ و دندان می‌خواهند توافق هسته‌ای را حفظ کنند

فرجی‌راد تاکید کرد: اروپایی‌ها خواستار ادامه اجرای برجام هستند و با چنگ و دندان می‌خواهند توافق هسته‌ای را حفظ کنند، چون برجام موجب حفظ صلح و امنیت بین‌المللی به ویژه حفظ صلح و امنیت آنها می‌شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز