خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در کاراکاس:

به نفوذ خود برای سرکوبی تروریسم افتخار می‌کنیم/ سوریه مرحله به مرحله به صلح پایدار نزدیک می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۶۲۸۱۱

سفیر ایران در کاراکاس در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی ونزوئلا (AVN) درباره تحولات اخیر خاورمیانه و نقش جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم پرداخت.

به گزارش ایلنا، مصطفی اعلایی درباره استعفای سعد الحریری گفت: عربستان سعودی سعد الحریری نخست‌وزیر لبنان را تحت فشار قرار داد تا از سمت خود استعفا دهد، آن هم در حالی که وی در ریاض بود. این نقطه‌ای بسیار منفی در کارنامه سعودی‌هاست. هدف سعودی تحت فشار قرار دادن حاکمیت لبنان برای نیل به منافع خودش بود.

استعفای حریری طبیعی نبود/ رئیس‌جمهور و دولت لبنان خلع سلاح حزب‌الله را قبول نمی‌کنند

وی افزود: استعفای حریری طبیعی نبود، بلکه ساخته و پرداخته ذهن سعودی‌ها بود که تحقق خارجی یافت. 

سفیر ایران ادامه داد: مقامات سعودی همیشه مانند فرانسه و آمریکا تاکید دارند که حزب‌الله لبنان خلاف منافع اعراب و کشورهای غربی در منطقه عمل می‌کند و قصد دارند به نحوی این حزب را خلع سلاح کنند، در حالی که رئیس‌جمهور و دولت لبنان این مسئله را قبول نمی‌کنند. حزب‌الله رسما بخش بزرگی از مردم، دولت و مجلس لبنان بوده و موفق شده است داعش را از لبنان بیرون کند و شکست دهد.

رژیم صیهونیستی به خاطر بازدارندگی حزب‌الله جرات حمله به لبنان را ندارد

اعلایی با اشاره به کارکرد حزب‌الله اظهار داشت: حزب‌الله همچنین در بعد نظامی یک نیروی بازدارنده است که علیه اسرائیل عمل می‌کند و به دلیل بازدارندگی که ایجاد کرده، این رژیم جرات حمله به لبنان را ندارد. عربستان سعودی، فرانسه و آمریکا به دنبال حذف حزب‌الله از صحنه سیاسی لبنان هستند تا منافع سلطه‌طلبانه خود را پیگیری کنند.

ریشه داعش جنگ ۲۰۰۳ بوش علیه عراق بود

وی درباره نابودی داعش تصریح کرد: داعش از سوریه، عراق و لبنان بیرون رانده شد. نیروهای روسیه با مشاورت نظامی ایران و کمک ترکیه کار داعش را تقریبا تمام کردند. داعش اکنون در هیچ شهری مستقر نیست و شکست خورده است.

سفیر ایران افزود: ریشه داعش جنگ ۲۰۰۳ بوش علیه عراق بود و ابوبکر البغدادی رئیس داعش، در زندان مشترک آمریکا و عراق محبوس بود. بعدا آمریکایی‌ها با او ارتباط می‌گیرند و داعش تولید می‌شود. این گفته من نیست بلکه مستندات متعددی از جمله اظهارات بی‌پرده هیلاری کلینتون، دیوید کامرون، جان مک‌کینو باراک اوباما نشان می‌​دهد که غرب برای سرنگون کردن نظام مشروع و قانونی بشار اسد این گروه تروریستی و افراطی را تشکیل و تحت حمایت خود قرار داده است.

سوریه مرحله به مرحله به صلح پایدار نزدیک می‌شود

اعلایی درخصوص آینده سوریه خاطرنشان کرد: ایران و روسیه چهار سال به نظام مشروع و قانونی اسد در سوریه کمک کردند تا با گروه تروریستی داعش مبارزه کند. این کمک‌‌ها منجر به شکست مخالفان مسلح تندرو اسد که توسط آمریکا تسلیح شده بودند نیز شد. سوریه مرحله به مرحله به صلح پایدار نزدیک می‌شود. موضوع اصلی جلسه سوچی همین بود و طی آن تاکید شد که ایران، ترکیه و روسیه ضامن صلح در این کشور هستند. 

آمریکا و عربستان به‌دلیل ماجرای همه‌پرسی اقلیم کردستان به دنبال تلافی از ایران هستند

وی درباره اوضاع عراق ابراز داشت: ماه گذشته رفراندومی در پوشش استقلال اقلیم کردستان عراق، به تحریک آمریکا برای تجزیه عراق در این منطقه برگزار شد، اما عراق با کمک ایران و ترکیه اجازه نداد طرح تجزیه این کشور اجرا شود. به همین دلیل آمریکا و عربستان سعودی بسیار از دست ایران ناراحت و به دنبال تلافی هستند. 

سعودی‌ها نفوذ خود را با بمباران یمن و دخالت سیاسی در لبنان نشان می‌دهند

سفیر ایران اضافه کرد: آمریکایی‌‌ها گفته بودند مبارزه با داعش ۳۰ سال طول می‌کشد. مقاومت در عرض چهار سال کار داعش را تمام کرد. لذا با حساب آمریکایی‌ها نابودی داعش ۲۶ سال جلو افتاد. اینکه آمریکایی‌ها و سعودی‌ها می‌گویند ایران در منطقه نفوذ دارد، بله نفوذ دارد. منتهی این نفوذ در مبارزه بی‌امان با تروریسم و دشمن مردم عراق، سوریه و جهان به دست آمده است نه با حضور نظامی و توطئه سیاسی. سعودی‌ها می‌خواهند نفوذ خود را با بمباران مردم یمن و دخالت سیاسی در لبنان نشان دهند. ما به نفوذ خود برای سرکوبی دشمن مردم یعنی تروریسم افتخار می‌کنیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز