خبرگزاری کار ایران

میرزایی در گفت‌وگو با ایلنا:

مطرح کردن استیضاح‌های ۳گانه پشتوانه فراکسیونی ندارد/ طرح سوال بجای استیضاح هزینه کمتری دارد

asdasd
کد خبر : ۵۵۶۶۹۹

عضو هیات رییسه کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس با بیان این‌که طرح استیضاح‌های ۳ گانه فاقد پشتوانه فراکسیونی است، بر لزوم دعوت از وزیر کشور برای پاسخگویی به اعضای این فراکسیون سیاسی تاکید کرد و با اشاره به اعمال تغییرات مطلوب ازسوی وزیر کار در این وزارتخانه، گفت که بهتر است بجای استیضاح ربیعی، به‌سمت طرح سوال برویم.

جلال میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به تلاش تعدادی از نمایندگان مجلس برای پیشبرد یک طرح استیضاح سه‌گانه درمورد وزرای کشور، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و آموزش و پرورش اعلام کرد: برخی نمایندگان سعی می‌کنند با استفاده از ابزارهای نظارتی همچون استیضاح برای پیشبرد خواسته‌های خود استفاده کنند؛ البته این خواسته‌ها عمدتاً معطوف به منافع عمومی است اما بعضی اوقات هم منافع دیگری در میان است.

زمان برای طرح استیضاح هیچ‌یک از وزرای دولت مناسب نیست

وی افزود: به هرحال به نظر می‌رسد زمان برای طرح استیضاح هیچ‌یک از وزرای دولت مناسب نیست؛ چرا که وزرا به‌تازگی رای اعتماد گرفته‌اند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به فضای خاص دوران انتخابات، به شباهت رای‌اعتماد برای وزرا با دوره تبلیغات نمایندگان مجلس اشاره کرد و گفت: رفتار وزرا در زمان رای اعتماد شبیه به خودمان در زمان تبلیغات است؛ هنگامی که در زمان تبلیغات به شهرستان‌ها می‌رویم، مشکلات را می‌بینیم و می‌گوییم در خدمت خواهیم بود تا مشکلات را حل کنیم اما در عمل با مشکلاتی روبرو می‌شویم و وزرا نیز وقتی به فعالان سیاسی مطالبه‌گر و نمایندگان برخورد می‌کنند، قول‌هایی می‌دهند که گاهی در عرصه عمل محقق نمی‌شود یا به‌سختی میسر خواهد بود و با این حساب لازم است فرصت بیشتری در اختیار دولت قرار گیرد.

ناراحتی برخی نمایندگان از برخورد وزرا پس از کسب رای‌اعتماد

نماینده اصلاح‌طلب مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به نظر می‌رسد برخی نمایندگان از برخورد وزرا پس از رای اعتماد ناراحت شده‌اند اما نباید این موضوع را مبنای کار قرار دهیم.

او گفت: اگر وزیری وظایف خود را به‌درستی انجام نداد، بهتر است که تشکیلاتی عمل کنیم و از وزرا دعوت کنیم تا با حضور در فراکسیون‌ها مشکلات را توضیح دهند و اگر کافی نبود ابتدا به سمت سوال و پس از آن استضاح برویم.

استیضاح‌های ۳ گانه پشتوانه فراکسیونی ندارند

عضو هیات رییسه کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: این طرح استیضاح‌های ۳ گانه پشتوانه فراکسیونی ندارند و بهتر است همکاران رویکرد تشکیلاتی را جایگزین اقدامات فردی کنند؛ چراکه علاوه بر آن‌که شائبه انگیزه‌های شخصی کنار می‌رود، در عمل نیز به نتایج بهتری منجر می‌شود.

لزوم دعوت از وزیر کشور به فراکسیون امید برای پاسخگویی به مطالبات نمایندگان

او یادآور شد: شخصاً با چند نفر از اعضای فراکسیون امید که استیضاح وزیر کشور را امضاء کردند نیز گفتم که اجازه دهند موضوع به‌صورت تشکیلاتی پیش برود و از آقای رحمانی فضلی دعوت کنیم تا در مجمع فراکسیون حاضر شود و اگر پاسخ‌هایش قانع‌کننده نبود و مشخص شد در انجام وظایفش کوتاهی کرده، به آن بپردازیم و آن‌گاه خود فراکسیون نیز از سوال‌کنندگان و استیضاح‌کنندگان حمایت می‌کند.

ربیعی در دولت جدید تغییراتی مطلوب در وزارت کار ایجاد کرده است

عضو کمیسیون انرژی مجلس همچنین درباره طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در مورد استیضاح آقای ربیعی نیز باید بیش از صبر کنیم؛ وزیر ۲ تا ۳ ماه است که مجدداً کار خود را با برنامه‌های جدید دولت دوازدهم و برپایه برنامه ششم مصوب مجلس دهم، آغاز کرده و اتفاقاً تغییراتی مهمی نیز اعمال کرده است.

بهتر است بجای استیضاح، به‌سمت طرح سوال از وزیر کار برویم

میرزایی، تغییرات اعمال شده از سوی وزیر کار در دولت دوازدهم را مطلوب توصیف کرد و گفت: با این همه، برخی از همکاران می‌گویند این تغییرات مثبت نبوده است. با این حساب باید بیش از در موضوع مداقه کنیم  تا به نوعی اجماع در این رابطه برسیم و اگر پاسخ‌ها قانع‌کننده نبود، وارد عمل شویم که در این رابطه نیز بهتر است ابتدا از طریق مذاکره، سپس طرح سوال و در نهایت اگر این تعاملات بی‌نتیجه ماند، به سمت استیضاح و دیگر اقدامات این‌چنینی برویم.

طرح سوال بجای استیضاح هزینه کمتری دارد

عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس یادآور شد: در شرایطی که دولت به‌تازگی با ساختار جدید کار خود را کلید زده، لازم است در گام نخست به وزرای و اعضای کابینه برای جبران مشکلات فرصت بدهیم؛ بی‌شک اگر پیش از طرح استیضاح، سوالات‌مان را مطرح کنیم که وزرای مربوطه برای پاسخگویی در صحن حاضر شوند، هزینه کمتری خواهد داشت.

گاهی استیضاح وزیر تاثیری در حل مشکلات ندارد

نماینده اصلاح‌طلب مردم ایلام در مجلس به تغییرات چندی قبل در آیین‌نامه داخلی مجلس اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد اساساً یکی از دلائلی که آیین‌نامه داخلی مجلس در ارتباط با طرح سوال و استیضاح تغییر کرد، این بود که گاهی استیضاح‌هایی که حتی منتج به نتیجه و افتادن وزیر می‌شود، اصل مشکلات را حل نمی‌کند.

میرزایی در پایان با اشاره به آن‌که استیضاح وزیر آموزش و پرورش نیز پشتوانه چندانی ندارد، تصریح کرد: گاهی تغییر مسئولان نه‌تنها مشکلات را حل نمی‌کند؛ بلکه عملاً حل این معضلات را به تاخیر انداخته یا با اختلال اساسی‌تری روبرو می‌کند و با این حساب، بهتر است به گونه‌ای دیگر عمل کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز