خبرگزاری کار ایران

کمالی در گفت‌وگو با ایلنا:

گفت‌وگوی ملی شکاف‌های سیاسی را کم می‌کند/ محدویت‌های خاتمی خلاف قانون اساسی است/اصلاح‌طلبان منتظر مواضع روحانی در آینده هستند

asdasd
کد خبر : ۵۵۵۴۹۲

دبیرکل حزب اسلامی کار با بیان اینکه آزادی‌های مصرح در قانون اساسی باید برای همه یکسان باشد، گفت: برخی محدویت‌هایی که برای سیدمحمد خاتمی صورت گرفته خلاف قانون اساسی است.

حسین کمالی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا،‌ درباره عدم پذیرش ریاست‌ دوره شورای هماهنگی از سوی حجت الاسلام‌ هادی خامنه‌ای دبیر جبهه نیروهای خط امام و رهبری گفت: شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان متشکل از ۲۰ عضو است که از سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفتند و یک نوع حرکت هماهنگ را در صحنه سیاسی، اجتماعی به نمایش گذاشتند و نحوه مدیریت این شورا به صورت گردشی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه هر سه ماه یک‌بار یکی از  احزاب عضو مسئولیت اداره شورای هماهنگی اصلاحات را به عهده می‌گیرد،‌ افزود: این شورا دارای کمیته‌های سیاسی، کمیته استانی، مالی و اجرایی است که بر اساس کارکرد کمیته‌ها کارهای شورا تنظیم می‌شود.

دلیل نپذیرفتن ریاست دوره‌ای خانه احزاب، اعتراض به رفتار برخی گروه‌ها 

دبیرکل حزب اسلامی کار، ادامه داد: شورای سیاست‌گذاری که در انتخابات با پیشنهاد ما و تصویب شورای هماهنگی  کار خود را آغاز کرد عملکردی را ارائه داد که مورد انتقاد برخی از گروه‌ها و اشخاص قرار گرفت و مسائلی را که امروز  با آن مواجه هستیم مبنی بر اینکه برخی در جلسات شرکت نکرده و یا اینکه مسئولیت قبول نمی‌کنند در حقیقت به نوعی اعتراض به شیوه و رفتاری است که  توسط  برخی  از احزاب و گروه‌ها صورت گرفته است.

کمالی بیان کرد:  البته برای بررسی موضوع به صورت اساسی باید از خود افراد سوال کرد تا دلایل جامع‌تر و کامل‌تری را ارائه کرد.

ریاست شورای هماهنگی در دوره بعدی بر عهده خانه کار گر است 

وی گفت: اکنون مسئولیت شورای هماهنگی اصلاحات به مدت سه ماه بر عهده حزب اسلامی کار و دوره بعدی هم به عهده خانه کارگر خواهد بود.

تعامل اجتماعی، سیاسی رییس‌جمهور مبنای گردش نیست 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره دیدار روحانی با جامعه روحانیت مبارز،‌ گفت: کسی که به عنوان رییس‌جمهور انتخاب می‌شود، می‌تواند با افراد مختلفی نشست و برخواست و گفت‌وگو، تعامل اجتماعی و سیاسی داشته باشد، اما اینکه این را مبنای یک گردش قرار دهیم، شاید دلیل کافی نباشد.

وی افزود: اینکه آقای روحانی سیاست‌هایش را به چه سمت‌وسویی متمایل می‌کند، باید گفت برخی از محافل و اشخاص سیاسی نسبت به آنچه اتفاق می‌افتد دید مثبتی ندارند و برخی هم منتظر هستند که مواضع روحانی در آینده چگونه خواهد بود و براساس آن داوری‌ها را شکل دهند و اظهار نظر در این‌ باره را زود می‌دانند.

کمالی با بیان اینکه  بسیاری از اشخاصی که در پیروزی آقای روحانی از جمله اصلاح‌طلبان نقش اساسی داشتند امروز منتظر می‌مانند تا مواضع ایشان را در آینده ببینند، اظهارداشت: برای هر فعلی می‌شود دلایل مختلفی را فرض کرد، اما هنوز ارزیابی‌ها به صورت ساده صورت می‌گیرد و شاید در آینده بهتر بشود نظر داد.

وی گفت: کسی که در مسند ریاست جمهوری قرار می‌گیرد بنا است که کشور را اداره کند و رییس‌جمهور همه گروه‌های‌ جامعه باشد، چه آنهایی که او را به مسند ریاست جمهوری رساندند و چه آنهایی که مخالف بوده‌اند همه باید از حاصل کار و تلاش منطقی که ایشان اعمال خواهد کرد بهره‌مند شوند و نمی‌توان چندان این موضع را جناحی کرد. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، بیان کرد: امنیت ملی، همبستگی ملی و پیشرفت کشور در دستور کار رییس‌جمهور قرار دارد و رییس‌جمهور نمی‌تواند از این مسائل فاصله گیرد و این سیاست‌ها به گونه‌ای نیست که بخواهیم آن را چرخش مواضع روحانی بدانیم، اما اینکه نحوه اداره جامعه چگونه خواهد بود آیا روند اصلاحی پیش خواهند گرفت یا محافظه کاری خواهند داشت این مسئله‌ای است که در آینده مشخص می‌شود. مدیرانی که انتخاب می شود تا حدودی شاخص این مساله هستند .

رییس دوره‌ای خانه احزاب درباره اینکه جامعه روحانیت در دیدار با روحانی بر رفع شکاف‌ها تاکید داشت، چقدر ضرورت دارد که احزاب برای رفع شکاف‌ها در جامعه و گفت‌وگوی ملی پیش قدم شوند، افزود: نمی‌دانم منظور از رفع شکاف‌ها چه بوده است اما  یک زمان رفع فاصله‌‌ها در فضای سیاسی مدنظر است که اگر در چارچوب یک گفت‌وگوی منطقی طرح شود، مفید خواهد بود.

وی ادامه داد: یعنی نظرات مختلف در هر بحثی می‌تواند مطرح شده و مردم با دیدگاه‌ها و نظرات مختلف آشنا شوند و انتخاب درباره آن فکر و نظر صورت گیرد و مبنای تصمیمات و حرکات جامعه باشد و  در حقیقت تحرکات به سمت یک گفتمان اجتماعی پیش‌رود. 

نیازمند جدل منطقی در جامعه هستیم 

کمالی با بیان اینکه در جامعه به یک دیالکتیک و یا همان جدل منطقی نیاز داریم که افراد در چارچوب‌های مدنی استدلال و گفت‌وگو کنند نه اینکه استبداد رای داشته باشند،‌ اظهارداشت: افراد باید بتوانند نظر خود را بگویند و یا دیگران را قبول نداشته باشند اما باید هر نظری که می‌دهند بر پایه علمی باشد. بنابراین اگر این گفت‌وگوی اجتماعی مبنای تفاهم بیشتر باشد و دوستی و تعامل ایجاد کند، رویکرد بسیار خوبی است و باعث همبستگی و گفت‌وگوی ملی می‌شود. 

مجادلات گذشته در خانه احزاب کنار گذاشته شده است 

وی با اشاره به همگرایی جریان‌ها در خانه احزاب، گفت: اکنون مدیریت خانه احزاب به صورت گردشی است و با اینکه اصلاح‌طلبان دارای رای بیشتر هستند، اما تصمیم گرفتیم اصولگرایان و مستقلان هم در انتخابات شرکت داشته باشند و یک دوره مسئولیت را برعهده گیرند. در نتیجه مجادلات و گفت‌وگوهای تندی که در گذشته صورت می‌گرفت کنار گذاشته شده است و اکنون هر سه گروه در فضای ملایمی با هم گفت‌وگوهای  صمیمانه‌ای انجام می‌دهند .

کمالی با تاکید بر اینکه رفتار و گفتمان تعاملی باید به کل جامعه منتقل شود، اظهار داشت: البته از سوی  احزاب و تشکل‌ها به نوعی این رفتار پیش می‌رود و رسانه ملی و دستگاه‌های اجرایی و قوای سه گانه هم در این زمینه موثر هستند و باید  یک نوع فرهنگ‌سازی و ایجاد هنجارهای مثبت در دستور کار قرار گیرد.

آزادی‌های مصرح در قانون اساسی باید برای همه یکسان باشد

وی با اشاره به ایجاد برخی از محدویت‌ها برای فعالان سیاسی بویژه سیدمحمد خاتمی بیان کرد: فضای سیاسی ما باید آزاد باشد و افراد بتوانند آزادانه اظهار نظر و مخالفت و موافقت خود را  ابراز کنند؛ اگر دستگاه‌های مختلف بخواهند درباره هر اظهارنظری واکنش نشان دهند و هر محدودیتی را ایجاد کنند، چندان پسندیده نبوده و افکارعمومی با این نوع رفتارهای محدود کننده همراه نیست .

دبیرکل حزب کار با تاکید بر اینکه آزادی‌های مصرح در قانون اساسی باید برای همه یکسان باشد و برخی محدویت‌هایی که صورت گرفته خلاف قانون اساسی است، گفت: البته باید همه حرکت‌ها از سوی جناح‌های سیاسی در چارچوب حفظ وحدت ملی و نظام و امنیت کشور باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز