خبرگزاری کار ایران

کدخدایی:

شورای نگهبان فراتر از قانون کاری انجام نمی‌دهد

asdasd
کد خبر : ۵۵۲۸۲۹

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: شورای نگهبان فراتر از قانون کاری انجام نمی‌دهد. باید بپذیریم سرلوحه کار ما قانون است و از طرق درست آن را اصلاح کنیم نیازمند دخالت بیگانگان نیستیم اگر دلسوزی دارند به فکر مردم خود باشند و پا را از گلیم خود درازتر نکنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری خود در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها درباره لغو عضویت نیکنام از شورای شهر یزد گفت: فقهای شورای نگهبان به استناد اصل ۴ آیین‌نامه داخلی مجلس در خصوص مواردی که خلاف شرع بدانند اعلام نظر می‌کنند. بیش از ۱۳۰ مورد درخواست بررسی موارد خلاف شرع شده که البته همه آنها خلاف شرع تشخیص داده نشده آنهایی که خلاف دانسته شده‌اند تعدادشان کمتر از انگشتان دست است.

وی افزود: قانون شوراها قبل از انتخابات خلاف شرع تشخیص داده شد و به رئیس‌جمهور اطلاع دادند و در روزنانه رسمی چاپ شد و لازم‌الاجرا بود درباره این مساله یک قسمت در دیوان عدالت اداری مطرح است که موضوع قضایی است و به شورای نگهبان مربوط نیست. درباره نظر سایر مراجع ورود نمی‌کنم نظر فقهای شورای نگهبان لازم الاجرا است اگر نظر بر اصلاح است باید از طریق قانونی اقدام شود ما انتظار داریم حکم قانون اجرا شود.

کدخدایی درباره انتقاد علما به نظام بانکداری عنوان کرد: قانون بانکداری اسلامی از نظر شرعی ایراد ندارد اگر در اجرا مشکلی وجود دارد، باید در همان اجرا آن را حل کنیم البته اگر قانون جدید بیاید بررسی و اعلام نظر می‌شود، اما تاکنون درخواست مشورتی نشده است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که چرا فقهای شورای نگهبان ۴سال پیش به عضویت نیکنام ایراد نگرفت، گفت: ممکن  است مصوبه‌ای تصویب شود و بعد از چند سال دوباره مطرح و  بررسی شود و تشخیص دهند غیر شرعی است این مورد همین شد که قبل از انتخابات بود.

کدخدایی در پاسخ به سوال ایلنا درباره اینکه با توجه به نظر شورا درباره اقلیت‌ها باید منتظر  عدم اجازه زنان برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری باشیم، گفت: در این دو هفته اخیر بیشتر  به اصل ۱۱۵ و شرایط ریاست جمهوری پرداخته شد ما مشغول بررسی هستیم. انشاالله مشخص شد اعلام نظر می‌کنیم.

وی درباره موافقتنامه پاریس گفت: در این باره ایرادی داشتیم که برخی پیوست‌ها ضمیمه نبود و بعد از ایراد مصوبه جدیدی از مجلس دریافت نکردیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که جلسات اصلاح قانون شوراها به کجا رسید، عنوان کرد: جلسات کارگروه کارشناسی شورای نگهبان، مجلس و دولت درحال برگزاری است و درحال جمع‌بندی هستیم. چندین سال نسبت به ناکارآمد بودن قوانین انتخابات اظهارنظر کردیم و الان در چارچوب سیاست کلی انتخابات در حال بررسی هستیم. کمیسیون مشترک بین مجلس، دولت و شورای نگهبان درحال بررسی است انشاالله تا انتخابات بعدی قانون جدید داشته باشیم.

کدخدایی درباره اینکه عربستان گفته دایران با ماجرای سپنتا نیکنام مرتکب تبعیض‌نژادی شده است، گفت: یاوه‌گویی‌ها پاسخی ندارد ما در جمهوری اسلامی ایران در همه عرصه‌ها شاهد حضور اقلیت‌ها هستیم. آنچه در ایران است طبق قوانین و مقررات بوده و شورای نگهبان فراتر از قانون کاری انجام نمی‌دهد. باید بپذیریم سرلوحه کار ما قانون است و از طرق درست آن را اصلاح کنیم نیازمند دخالت بیگانگان نیستیم اگر دلسوزی دارند به فکر مردم خود باشند و پا را از گلیم خود درازتر نکنند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا اقلیت در مجلس می‌توانند نماینده داشته باشند و در شورای شهر نمی‌توانند، گفت: در ارتباط با حضور اقلیت‌ها نص صریح قانون اساسی داریم و اجازه داده در حوزه‌هایی که اقلیت هستند نماینده داشته باشند. در رابطه با شورا این نص نیست و شورا آن را اصلاح کرد. شورا گفته اقلیت در مناطقی که اکثرا مسلمان هستند نمی‌توانند انتخاب شوند در جای دیگر که اقلیت هستند می‌توانند کاندید شوند انتخابات در حوزه جمعیت خودشان است مسیحیان نمی‌توانند به نمایندگان زرتشتی رای دهند در شورا مسلمانان به فردی زرتشتی رای دادند به این جهت این موضوع محل ایراد شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز