خبرگزاری کار ایران

احمدی لاشکی در گفت‌وگو با ایلنا:

نباید همه مسائل را در وزارت علوم سیاسی کنیم/ اردکانیان برنامه‌های خوبی برای خروج از «بحران آب»‌ دارد

asdasd
کد خبر : ۵۵۰۶۰۸

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این‌که برای اظهارنظر درباره وزیر پیشنهادی علوم باید بررسی‌‌های دقیق‌تری صورت بگیرد، تاکید کرد که وزیر پیشنهادی نیرو، فردی توانمند با کارنامه قوی و برنامه مدون است که می‌تواند «بحران آب»‌ را مدیریت کند.

قاسم احمدی لاشکی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به معرفی وزرای پیشنهادی علوم و نیرو به مجلس شورای اسلامی، بر لزوم بررسی صلاحیت غلامی و اردکانیان تاکید کرد و گفت: هنوز نمی‌توان با قطعیت درباره این دو گزینه پیشنهادی اظهارنظر کرد و لازم است پس از بررسی بیشتر و دقیق‌تر برنامه و کارنامه این دو وزیر پیشنهادی در رابطه با آن‌ها اظهارنظر کنیم.

وی درباره برخی انتقادها نسبت به معرفی وزیر پیشنهادی علوم گفت: آقای غلامی فردی بسیار محترم و فرهیخته است اما جایگاه وزارت علوم به‌مراتب فراتر از این حرف‌هاست و لازم است از گزینه‌هایی که مسئولیت‌های مختلف در قسمت‌های گوناگون را طی کرده باشد، استفاده می‌شد. حال آن‌که عمده فعالیت اجرایی آقای غلامی محدود است به ریاست دانشگاه بوعلی و شهر همدان.

لزوم تصمیم‌گیری نهایی درباره غلامی پس از بررسی دقیق کارنامه و برنامه‌ها

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در عین حال تاکید کرد: هنوز نمی‌توان درباره صلاحیت آقای غلامی با قطعیت اظهارنظر کنیم و بهتر است تصمیم‌گیری نهایی را به آینده و پس از آن‌که وزیر پیشنهادی علوم برای پاسخ به سوالات نمایندگان در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات حاضر شد، موکول کنیم.

نماینده مردم نوشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که وزیر پیشنهادی علوم در جلسه امروز کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس حاضر خواهد شد، خاطرنشان کرد: با این حال، آن‌چه به‌عنوان برنامه آقای غلامی برای وزارت علوم به نمایندگان ارائه کرد، صرفاً بخش‌هایی از برنامه ششم توسعه در مباحث آموزش‌عالی بود که ایشان آن را جدا کرده و به‌‌عنوان برنامه خود به مجلس ارائه کرده است. قطعاً منظور نمایندگان از لزوم ارائه برنامه، چنین چیزی نیست و مهم‌تر این‌که وزیر پیشنهادی باید توضیح دهد که چگونه قرار است این برنامه‌های بالادستی را اجرایی کند.

وزیر پیشنهادی علوم توضیح دهد چگونه می‌خواهد برنامه ششم را اجرا کند

عضو شورای مرکزی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس ادامه داد: متاسفانه بسیاری از برنامه‌های توسعه‌ای اجرایی نشدند؛ حال آن‌که ما در مجلس طبیعتاً برنامه ششم توسعه را برای اجرایی شدن نوشته‌ایم و اکنون حدود ۸ ماه از زمان تصویب برنامه گذشته و هنوز اتفاقی نیافتاده است. بنابر این وزرای پیشنهادی ازجمله وزیر پیشنهادی علوم باید دقیقاً توضیح دهند که چگونه می‌خواهند برنامه‌ها را اجرایی کنند.

مشکل اساسی ما در وزارت علوم این است که مسائل را سیاسی می‌کنیم

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگری درباره تغییر رویکرد غلامی در دوره فعلی نسبت به دوران ریاستش در دانشگاه بوعلی در دوره ریاست‌جمهوری خاتمی یادآور شد: اتفاقاً مشکل اساسی ما در وزارت علوم این است که مسائل را سیاسی می‌کنیم. آقای غلامی در برنامه‌اش گفته که در دولت‌های هفتم و هشتم و یازدهم رییس دانشگاه بوده و تلویحاً می‌گوید که اصلاح‌طلب است اما بحث دانشگاه‌ این نیست.

وی افزود: امروز ما افرادی توانمند و کاردان نیاز داریم. ما ۴ و نیم میلیون دانشجو داریم که مشکلات اساسی دارند. وزیر پیشنهادی باید مشخص کند چه برنامه‌ای برای ارتقای علمی دانشجویان و اساتید، افزایش کیفیت وضعیت رفاهی دانشگاه‌ها و جذب دانشجوی خارجی دارد. این‌که بگویند اصلاح‌طلب هستم یا اصولگرا، دردی از کشور دوا نمی‌کند.

امروز دانشجویان بعد از ۲ سال هنوز نمی‌توانند از صندوق رفاه وام بگیرند. باید ببینیم وزارت علوم چه برنامه‌ای دارد که مشکلات را کاهش دهد تا دانشجویان به تحصیلات خود ادامه دهند. این‌که وزارت علوم چه برنامه‌ای برای تحصیلات تکمیلی دارد که امروز به مشکل اساسی تبدیل شده است، باید توضیح داده شود.

اردکانیان را فردی توانمند با کارنامه قوی و برنامه مدون یافتم

این نماینده مجلس همچنین در پاسخ به سوالی درباره وزیر پیشنهادی نیرو گفت: حقیقتاً با شناختی که از آقای اردکانیان دارم، ایشان را فردی توانمند یافتم که هم کارنامه قوی دارد و هم برنامه مشخص و مدونی ارائه کرده است.

او خاطرنشان کرد: آقای اردکانیان فردی از بدنه وزارت نیرو است که تا به امروز عمده کارشناسان و کارکنان حوزه نیرو از معرفی ایشان استقبال کرده و از او رضایت دارند. البته در این مورد هم باید بررسی‌های دقیق‌تری صورت بگیرد اما در مجموع این گزینه پیشنهادی را پسندیده‌ام.

«بحران آب» اولویت نخست وزارت نیرو است

نماینده مردم نوشهر در مجلس در پاسخ به سوال دیگری درباره اولویت‌های وزیر پیشنهادی نیرو گفت: قطعاً مهمترین اولویت وزارت نیرو «آب» است و برای این وزارتخانه هیچ بحثی مهم‌تر «آب»‌ نیست. وضعیت کم‌آبی و در مواردی بی‌آبی مشکلات بسیاری ایجاد کرده و معتقدم اگر سریع‌تر به حل این مشکلات نپردازیم، احتمالاً در آینده شاهد جنگ آب میان استان‌های مختلف خواهیم بود.

اردکانیان برنامه‌های خوبی برای خروج از «بحران آب»‌ دارد

عضو شورای مرکزی فراکسیون مستقلین ولایی در باره این‌که آیا اردکانیان قادر به حل بحران آب است، گفت: آن‌چنان که در برنامه‌های آقای اردکانیان دیدیم، مباحث و راهکارهای خوبی برای حل این مشکل درنظر گرفته شده و درصورتی که بتواند این برنامه را اجرایی کند، قطعاً موفق خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز